(Bilde: Kurt Lekanger, Tek.no)

Android-klokkene selger dårligere enn ventet

De Android Wear-baserte smartklokkene er ikke blitt tatt særlig godt imot av publikum.

Etter at Android Wear-plattformen ble formelt lansert av Google i mars i fjor, kom smartklokkene basert på plattformen på løpende bånd fra både Samsung, LG, Asus, Sony, Motorola, med flere underveis. Til tross for produsentenes åpenbare begeistring for de nye produktene, ser det imidlertid ikke ut til at forbrukerne er like henførte.

Et markedsforskningsselskap ved navn Canalys har nemlig kommet frem til at det kun er sendt ut rundt 720 000 Android Wear-baserte enheter i løpet av fjoråret, noe som ikke er spesielt mye med tanke på den massive markedsføringen og det høye antallet produsenter som har lastet seg på.

– Ikke gode nok

Til sammenligning hadde de Kickstarter-finansierte smartklokkene fra Pebble solgt over én million eksemplarer per 31. desember i fjor. Som vi tidligere rapporterte lå Pebble-salget på hele 400 000 allerede i 2013.

Apple Watch kan muligens bli redningen for smartklokkene.
Apple Watch kan muligens bli redningen for smartklokkene. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ifølge Canalys er en viktig årsak til at publikum hittil ikke har trykket Android Wear-enhetene til sitt bryst at produktene fremdeles har en god del å gå på når det gjelder kvaliteten. Selskapet har imidlertid tro på at produktene vil bli bedre.

–  Android Wear er nødt til å bli kraftig forbedret i fremtiden, og vi tror det kommer til å skje, sa analytiker ved Canalys Daniel Matte i pressemeldingen.

En analytiker i et annet markedsforskningsselskap, IDC, sa til nettstedet PC World at batteritiden er et av de aspektene som må bli vesentlig bedre på Android Wear-plattformen, og i tillegg mener han også at grensesnittet har mye rom for forbedringer.

Har stor tro på Apple Watch

Svak batteritid er også noe av det vi opplevde som de mest negative aspektene i flere av våre anmeldelser av de Android Wear-baserte smartklokkene, og da særlig LG G Watch og Sony SmartWatch 3

Ifølge Canalys er det nå i stor grad opptil Apple å popularisere smartklokkene, med sin mye omtalte Apple Watch, som er ventet å komme i april i år. Analyseselskapet har stor tro på at Apple Watch kommer til å skape en «dramatisk» vekst i markedet for ha-på-dingser, og at produktet blir markedsledende når det gjelder energieffektivitet.

Vi har allerede tatt en titt på Apple Watch og mener klokken både oser av kvalitet og er både brukervennlig og smart, men samtidig noe uferdig. Hvorvidt klokken kan redde smartklokkesegmentet får vi altså se til våren.

Har du lyst til å kjøpe en smartklokke allerede nå? Her er vår samletest av noen av de viktigste modellene som er sluppet hittil » 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen