Andre kan se hvem du ringer og SMS-er

Etter at Nettavisen i forrige uke fokusert på spesifiserte utskrifter på mobiltelefon, har avisen fått flere tilbakemeldinger fra lesere som har opplevd en uventet bieffekt av å benytte mobilabonnement av typen FriFamilie/Trådløs Familie. Dette er en type abonnement der familier få en felles faktura på sin mobilbruk, og blant annet får mulighet til å ringe gratis til hverandre.

I denne typen abonnement så er det én person som blir stående som juridisk ansvarlig for regningene fra alle telefonene som er koblet til abonnementet. Selv om de som er ansvarlige ikke er registrert som bruker av abonnementet, kan de likevel få tilgang til spesifisert utskrift av fakturaen - uten at bruker av telefonen må si seg enig i dette.

- En ubehagelig opplevelse
- Min mann benyttet seg av dette og fikk detaljert utskrift av all bruk fra og til min telefon, uten mitt samtykke og enda jeg står som eier av min telefon. En ubehagelig opplevelse egentlig, da jeg så på dette som private opplysninger, skriver en leser til Nettavisen.

Har du hatt ubehagelige opplevelser med mobilbruk? Send Nettavisen en e-post!


Denne muligheten bekreftes av Telenors informasjonssjef Anders Krokan:

Mulig for andre å bestille
- Det stemmer at en som er juridisk eier av FriFamilie kan bestille tjenesten spesifisert faktura på alle abonnement hun eller han er juridisk eier på, sier han til Nettavisen.

Han bekrefter at det er nøyaktig samme situasjon for personer som har mobiltelefon betalt gjennom jobben.

- Et dilemma
- Vi har et dilemma her. Vårt argument er at opp mot betalers rett til å få en spesifikasjon over den «varen» han tross alt betaler for, så må han/hun kunne se hva vi tar betalt for, forklarer Krokan.

Til tross for at Telenor gjerne oppgir spesifisert utskrift, sier de at de ønsker å holde innholdsdata hemmelig.

- Eier skal ikke komme til innhold av en teletjeneste, slik at pin og puk-koder aldri skal utleveres til eier der det er oppgitt, forteller Krokan.

- En viser andre stor tillit
Også hos NetCom er det slik at den som står som administrator av abonnementet har disse mulighetene.

- Det er viktig at en stoler på personen som står som administrator av et slik abonnement, og det er helt klart slik at en bør sette seg inn i alle forhold ved denne typen abonnement utover det økonomiske, sier Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til Nettavisen.

Oppdatering: Vederhus opplyser etter at denne artikkelen ble publisert, at praksisen likevel ikke er slik hos dem som han fortalte Nettavisen. Hos NetCom må brukeren av deres Trådløs Familie-abonnement godkjenne at en spesifisert utskrift bestilles - forutsatt at brukeren er over 15 år.

- Dette er et problem
Datatilsynet har kjent til denne problemstillingen i noe tid, spesielt i forhold til bedriftsabonnement.

- På en arbeidsplass skal den ansatte i utgangspunktet ha mulighet til å stryke ut meldinger og samtaler av privat karakter, før arbeidsgiver ser på dette. Det er noe en bør ha internrutiner på, forteller fungerende direktør i Datatilsynet, Ove Skåra, til Nettavisen.

Dette er derimot noe som ikke har fungert spesielt godt. I mange tilfeller får ikke arbeidstaker mulighet til å stryke samtaler, og i andre tilfeller nekter teletilbyderne å utgi en spesifisert faktura.

- Det har vært et problem, og det er i ferd med å bli et større problem, sier seniorrådgiver Christine Ask Ottesen i Datatilsynet til Nettavisen.

Nye regler er på vei

Datatilsynet har derfor satt i gang arbeidet med å se på løsninger på dette problemet.

- Vi har tatt opp dette med Samferdselsdepartementet, og de var for så vidt enige med oss - og sammen med Post- og teletilsynet ser vi på en løsninger med en form for sladding. Det kan for eksempel handle om å fjerne de siste sifrene på telefonnumrene på utskriften, forteller Ask Ottesen.

Nøyaktig hvordan de nye retningslinjene vil bli vil trolig ikke bli avklart før utover høsten en gang.

Fritt fram for familiebrukere
- Vil dette gjelde for brukere av FriFamilie også?

- I første omgang så har vi sett på arbeidsgiversiden, og så får vi se om vi fortsetter med flere sider av denne problemstillingen etter hvert, forteller Ottsen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen