ANBEFALING: Her er kameraene vi anbefaler i sommer
Anbefaling
(Bilde: Montasje: Tek.no)

Her er kameraene vi anbefaler i sommer

Ute? Inne? Hjemme? På farten? Under vann? Over vann? Her bør du finne noe som passer din bruk.

Sommerferien er i gang, og for mange av oss er det en tid vi er usedvanlig aktive fotografer. For noen av oss handler dette om en dyp interesse og lidenskap for fotografering som får et friskt pust av inspirasjon når vi skal ut på reise, for andre handler det kanskje først og fremst om å bevare minner og å dele øyeblikk med de der hjemme.

Men enten målet er at bildene skal brukes på veggen hjemme eller på veggen på Facebook, er det en fordel at de blir fine; både fordi du får flere «likes» (både hjemme og nettet) og ikke minst for din egen del. Mye er opp til deg selv, og du kan jo begynne med å unngå disse grunnleggende fotofeilene.

Men når det er sagt, så hjelper det å ha utstyret på plass også. Mobilkameraene er jo blitt gode, for all del, men de har fortsatt en lang vei å gå før de kan konkurrere med et dedikert kamera, både når det gjelder bildekvalitet og funksjonalitet.

Så hva slags kamera trenger du? Det kommer helt an på budsjett og hva du skal bruke det til, men la oss se om ikke vi kan hjelpe deg.

Hopp rett til kameratypene du vil se nærmere på:

Tre tips før du kjøper kamera

På de neste sidene skal vi forsøke å gi deg noen tips om konkrete modeller som kan passe til ditt bruk og behov. Hvis du allerede er en sånn passelig aktiv fotograf vet du kanskje hva du trenger, men hvis du nå tenker at du skal ta spranget fra mobilkameraet, er det ikke sikkert det er like enkelt å finne frem til hva du vil få mest glede av. Her er tre tips fra oss.

1. Gå for bærbarhet

For noen år siden var speilrefleks synonymt med god bildekvalitet, og kompaktkameraene da var omtrent så gode som mobilkameraene er nå. Mange kjøpte seg derfor mellomstort speilreflekskamera, bare for å finne ut at kameraet var større enn interessen sånn omtrent én uke etter at de fikk sin første, gode kameratelefon.

Du vet aldri når et godt motiv dukker opp, så hvis kameraet er lett å bære med seg er er det mer sansynlig at du kommer til å ha det med deg også når du ikke planlegger å fotografere. Foto: Kristoffer Møllevik

Derfor anbefaler vi de aller fleste, deg inkludert, å kjøpe et kamera du faktisk kommer til å bruke, noe du kan ha med deg omtrent over alt, og som ikke blir liggende å støve ned i et skap. 

Da vi for et par år siden tipset folk om å ikke pakke det største kameraet, gikk kommentarfeltet passelig varmt. Anbefaler vi liksom ikke det største kameraet, som jo oftest er det beste? Nei. Selv om det er mye sannhet i at et større kamera ofte har bedre tekniske spesifikasjoner enn et mindre, hjelper det lite hvis du ender opp med å ikke ta det med det på tur fordi det er for mye å bære på.

For enkelte med særskilte og/eller profesjonelle behov vil nok fortsatt et fullformats speilreflekskamera være det eneste riktige, men for oss andre - enten vi er glade amatører som bare vil ha noe litt bedre enn mobiltelefonen, eller dedikerte entusiaster som vil ta noen store «skrytebilder» - anbefaler vi nesten alltid å gå for noe som ikke tar for mye plass i reiseveska.

2. Kjøp et kamera som kan ta de bildene telefonen ikke kan

Og vær foreberedt på å bruke minst 4000 kroner. Etter at kompaktkameraene fikk stor konkurranse fra mobilkameraene, har produsentene måtte gjøre kompaktkameraene enda bedre for å ikke bli helt utkonkurrert. Som er bra for oss, som får flere, bedre kameraer å velge mellom. Men de er også blitt dyrere. Det billigste kameraet i vår samletest av de beste entusiastkompaktkameraene var Canon G9 X, som koster over 4000 kroner, og det er billig i sitt segment. Til gjengjeld får vi en bildekvalitet og brukermuligheter som telefonkameraet ikke er i nærheten av.

Kjøp et kamera som lar deg ta de bildene du ikke kan ta med mobiltelefonen. Foto: Kristoffer Møllevik

Hvis planen din er å bruke mindre enn det, ville vi sett på bruktmarkedet. Det finnes «vanlige» kompaktkameraer som koster mellom 1000 og 2000 kroner, men disse gir deg så lite igjen for pengene sammenlignet med en kameratelefon, at da hadde vi heller investert de pengene der neste gang mobilen skal byttes ut.

Hvis du likevel har et budsjett på under 4000 kroner, men også vil ha noe som gir deg et fortrinn ovenfor telefonkameraet, finnes det interessante alternativer blant de vanntette kameraene og superzoomene. Også kan du selvsagt sjekke bruktmarkedet.

3. Men ikke kjøp dyrere enn du trenger heller

Kommer du faktisk til å lære deg å bruke kameraet? Vær helt ærlig nå. Har du, eller har du nylig utviklet en genuin interesse for fotografering? Og hvis du ikke allerede kan det, kommer du til å lære deg å behandle RAW-bilder? Å stille inn riktig lukkertid og blender? Trenger du et kamera som også kan brukes i regnet, slik at du ikke trenger å gå glipp av potensielt fantastiske, stemningsfulle bilder?

Det kan være mye å hente på å lære seg å behandle RAW-bilder, men det tar litt tid, og hvis du vet sikkert at du stort sett skal bruke JPEG og Auto, er det ikke vits i å kjøpe de dyreste kameraene.

Vi gir flere anbefalinger i hver kategori, og hvis svaret på disse spørsmålene var ja, får du mest igjen for å gå for det dyreste alternativet. Hvis svaret er nei, kan du nesten alltid gå for det billigste. Ikke misforstå, de billige alternativene er fortsatt gode kameraer, som holder døren åpen til den dagen du har tenkt å ta steget ut av «Auto» og JPEG. Fotografering er en fantastisk morsom hobby, og hvis du blir bitt av basillen du også, er det fryktelig synd hvis utstyret holder deg for mye tilbake. Men hvis du ikke vet om eller når det kommer til å skje, er det også dumt å ha brukt 10 000 kroner hvis du kunne brukt 5000. For i noen tilfeller kan du det.

Ok, klar til å sjekke ut kategoriene?

Bærbarhet og bildekvalitet i skjønn forening

Det beste kompromisset mellom bærbarhet og bildekvalitet er kameraene i entusiastkompaktklassen. Det er kort fortalt et kompakt digitalkamera med stor bildebrikke, god optikk og gjerne innebygget stabilisering som hjelper med å holde kameraet stødig når lukkertidene blir lange i lite lys.

Det gir ekstra god bildekvalitet sammenlignet med et mobilkamera eller «vanlig» kompaktkamera. Hvis du vil gå mer i dybden i denne kategorien, kan du lese den store samletesten av entusiastkompaktkameraer vi gjennomførte for ikke så lenge siden. Hvis du bare vil ha den korte versjonen, skal du få et par anbefalinger under.

For foto-entusiasten

Fujifilm X100F

Fujifilm X100F

Hvis du har en genuin interesse for foto og er ute etter et bærbart kamera, er Fujifilm X100T et overlegent valg. Den store APS-C bildebrikken sikrer svært god bildekvalitet selv under dårlige lysforhold, og den lyssterke optikken gir skarpe, fine bilder.

Vi liker retrobetjeningen med hjul for lukkertid og blenderåpning. Den er definitivt ikke for alle, og krever at du har kontroll på grunnleggende fototeknikk, men hvis du har det er betjeningen egentlig kjempefin, og veldig rask å bruke.

Optikken er låst til en effektiv brennvidde på 35 mm, og selv om noen helt sikkert vil savne zoom, er den optiske kvaliteten desto bedre. Den forsiktige vidvinkelen fungerer dårlig i dyrehagen, men i storbyen er den et utmerket. Det er et diskret kamera, som tvinger deg til å bruke føttene som zoom, slik at du må gå tettere på motivet enn du kanskje ellers ville gjort, noe som ofte gjør bildene bedre.

Du kan lese mer Fujifilm X100F i vår test av her »

Kvalitetskamera for den «vanlige» brukeren

Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon G7 X Mark II kom ut fra vår samletest som det som ga deg mest for pengene, og koster hele 5000 kroner mindre enn testvinneren Sony RX100 IV. Og selv om RX100 IV er jevnt over litt bedre på nesten alle punkter, er nok prislappen på nesten 11 000 kroner større enn de fleste synes er greit å betale for et kompaktkamera. Og når Canon G7X Mark II er et nesten like godt kamera, til en betydelig lavere pris, er den den vi vil anbefale for de fleste.

G7 X Mark II gir oss god bildekvalitet, kjapp fokus, rask skuddtakt også i RAW-format, en fleksibel berøringskjerm og et godt kameragrep. Bildebrikken er stor til kompaktkamera å være, men vi ligger fortsatt et stykke bak Fujifilm X100T når det kommer til bildestøy i dårlige lysforhold. Lyssterk optikk og god bildestabilisering hjelper oss likevel med å holde ISO-en nede, slik at det likevel fungerer veldig fint i de fleste situasjoner.

Du kan lese mer om G7 X Mark II i vår test her »

Når det må få plass i bukselomma

Canon PowerShot G9 X Mark II

Canon PowerShot G9 X Mark II

Canon G9 X II er et rimeligere alternativ, og det eneste kameraet i sin klasse som vi virkelig vil kalle et bukselomme-vennlig kamera. Selv om optikken ikke er riktig så lyssterk som de andre kameraene, har det samme forholdsvis store bildebrikke, som sørger for mye mindre bildestøy i dårlig lys enn den jevne mobiltelefon.

Canon har også spart plass ved å kutte ned på antall knapper på kameraet, og det meste av bruken foregår via berøringsskjermen. Dette fungerer helt fint til vanlig hjemmebruk, men kan kanskje oppleves litt keitete for mer avanserte brukere.

Du kan lese mer om G9 X II i denne testen » 

For de litt mer kravstore kan vi også anbefale å se på Sonys RX100-serie, prisen på de nyeste modellene er svært høy, men så er det også svært gode kompaktkameraer.

Sony RX100 IV: Kompaktkamera til 11 000 kroner? Dette bør være bra »
Sony RX100 V: Uten tvil det råeste lommekameraet vi har testa »

For fart og spenning: Actionkamera og drone

Har du actionfylte ambisjoner i sommer? Elverafting? Stisykling i fjellet? Hoppe strikk? Eller bare mye sand og strand med barna? Da kan det være kjekt med et kamera som kan henge med på alt en aktiv livsstil har å by på, og gjerne tåle en støyt i prosessen, som for eksempel et actionkamera.

Samtidig er det vanskelig å konkurrere mot en god kameradrone når du virkelig vil fange «hele bildet», og hvis du tenker at dette er sommeren du skal komme deg ut å fly, har vi en klar anbefaling også der.

Den beste toppmodellen

Garmin Virb Ultra 30

Garmin Virb Ultra 30

Best etter vår mening, i alle fall.  For med Garmin Virb Ultra 30 synes vi at vi får i pose og sekk og enda litt til. Bildekvaliteten er i toppklasse, lyden er god selv i det vanntette huset, elektronisk bildestabilisering fjerner stygg risting i videoen, og den innebygde berøringsskjermen er fin for å se hva vi filmer. Og sammen med en ellers god betjening og et godt menysystem gjør den kameraet mye enklere å bruke enn de fleste andre actionkameraene på markedet. Proffinnstillingene kunne gjerne vært bedre forklart i menyene, men så lenge du også tar en titt på dem i appen, der de står i klartekst, er det egentlig ikke noe problem.

Det er også en kjempefordel at kameraet er kompatibelt med fester fra GoPro, for selv om vi i utgangspunktet synes at Garmins festemekanisme er bedre, er økosystemet rundt GoPro helt klart mye større. På toppen av kransekaka kommer alle sensordataene Garmin lar oss legge på videoene våre, og da er vi særlig begeistret for at vi kan legge til ting som puls (krever Garmin-pulsbelte) og fart. Dette gir helt klart videoene våre et ekstra forteller-element som vi liker.

Bildekvaliteten og videostabiliseringen er god. Riktignok ikke like god som på Sony X3000R, men til gjengjeld er lyden betydelig bedre (i det vanntette huset), kameraet passer bedre til GoPro-tilbehør, og det er mye mer brukervennlig, så alt i alt er dette vår favoritt.

Du kan lese hele testen av Garmin Virb Ultra 30 her »

Beste på budsjett

GoPro Hero5 Session

GoPro Hero5 Session

Med GoPro Hero5 Session får vi et actionkamera som er imponerende bra i forhold til størrelsen. Vi får god bildekvalitet, solid stabilisering og en overraskende velfungerende, enkel betjening (få knapper til tross), til en pris som slettes ikke er avskrekkende. Og ikke minst et ganske kult design.

Det viktigste vi gir opp sammenlignet med toppmodellene i markedet er skjerm, GPS-data og muligheten for å skifte batteri. Alt er ting som helt klart er både kjekt og gøy å ha, men som man kan klare seg godt uten også. I alle med tanke på at Garmin Virb XE, som vil gi oss akkurat de funksjonene, koster 700 kroner mer og har tydelig dårligere bildekvalitet. Og skal du ha nesten i pose og sekk, altså topp bildekvalitet, skjerm og mye sensordata, må du en tusenlapp opp i pris. Og da får du ikke Hero5 Sessions kule og ekstremt kompakte design.

Det er selvsagt ikke det riktige actionkameraet for alle, men vi tror at kombinasjonen av pris, videokvalitet og design, gjør at det kan være det riktige actionkameraet for mange.

Du kan lese mer om GoPro Hero5 Session her »

Oppsiktsvekkende avansert mini-drone

DJI Phantom Spark

DJI Phantom Spark

Her må vi først tydelig presisere at vi ikke har testet DJI Spark enda. Vi venter fortsatt på vårt testeksemplar, som vi regner med vil komme rykende ferskt fra DJIs kontorer i Tyskland, når som helst nå.

Til tross for dette er vi egentlig ikke mye i tvil om anbefalingen. Vi har god erfaring med produkter fra DJI, og på papiret ser Spark stort sett ut til å være en enda mindre utgave av den allerede imponerende kompakte DJI Mavic Pro. Spark arver egenskaper som automatsik anti-kollisjon, «følg-meg»-funksjon via datasyn, er på størrelse med en ekstra tykk smarttelefon med propeller og kan ta av fra- og lande i hånda di. Og den koster mindre enn 6000 kroner.

Oppløsningen er begrenset til full HD, og både batteritid og motorkraft er en del mindre enn hos storebrødrene Mavic Pro og Phantom 4, men for den vanlige forbruker tror vi likevel dette er et ganske så selvsagt valg.

Du kan lese litt mer om DJI Spark her »

Og sjekk gjerne ut testen av den litt større, og litt mer avanserte storebroren Mavic Pro »

For maksimal kontroll og fleksibilitet

Et systemkamera er et kamera som lar oss skifte ut optikken etter ønske og behov, og gir jevnt over større fleksibilitet og bedre bildekvalitet enn de andre kameratypene. Dette er først og fremst en kameratype for deg som er interessert i fotografering, og som kan se for deg å investere i mer optikk og utstyr over tid, og dermed bygge ut «systemet» som utgjør kameraet.

Når du skal ta beina fatt er den lette optikken i mFT-systemet overlegen. Pakk med deg det du tror du får bruk for, og litt til. Her veier ikke en god telezoom stort mer enn en boks med brus. Foto: Kristoffer Møllevik

Her finnes det flere systemer å velge mellom, og de største produsentene er Canon, Fujifilm, Nikon, Olympus, Panasonic og Sony. Og går du først for én av dem kan det bli dyrt å bytte, siden Nikon-optikk ikke uten videre passer til Canon, Fujifilm ikke uten videre til Olympus, og så videre. Så det lønner seg å tenke litt gjennom hvilket system du skal satse på, slik at du ikke blir nødt til å bytte ut alle objektivene du har kjøpt opp etterhvert som du har oppgradert.

Vi kunne sikkert drøftet fordelene og ulempene med de ulike produsentene og systemene over flere sider, men det har ikke vi tid til her så vi skal gå rett til poenget:

Hvis du er på utkikk etter et systemkamera for å reise med, er vi ikke i tvil om at vi ville sett på Micro Four Thirds-systemet (mFT).

Det er et av de minste kamerasystemene, og et sett bestående av for eksempel et «proft» kamera og objektiver med effektiv brennvidde 24-70, 70-200 og en lyssterk vidvinkel (typ 28- eller 35 mm, blender f/1.4) trenger ikke veie stort mer enn 1 kg. Det er omtrent halvparten av et tilsvarende APS-C-oppsett og en tredjedel av fullformat. Perfekt hvis du skal på ferieturer der du i stor grad må ta beina fatt (som jo er nesten alt annet enn bilferier) og hvis du ikke helt vet hva slags motiver som dukker opp og hvilket utstyr du trenger. Det veier så lite at du kan ta med nok til å være forberedt på det meste.

Siden sist gang vi oppdaterte denne artikkelen har vi fått interessante modeller i både forbrukermodellen GX800, og de svært kostbare profesjonelle kameraene Panasonic GH5 og Olympus OM-D E-M1 II. Men akkurat på topp her, står vår anbefaling som før.

For deg med proffe krav

Panasonic Lumix DMC-GX8

Panasonic Lumix DMC-GX8

Panasonic Lumix GX8 fikk utmerkelsen for «Årets systemkamera» av oss i 2015, og ikke uten grunn. Med GX8 har Panasonic laget et speilløst systemkamera slik det burde være, med funksjonalitet som kan konkurrere med selv større speilreflekskameraer. I tillegg til god bildekvalitet og rask autofokus, er det særlig den gode og rakse betjeningen vi er begeistret for. Kameraet er utstyrt med hele fire kontrollhjul og fem funksjonsknapper, i tillegg til de «vanlige», dedikerte knappene. På funksjonsknappene kan vi velge mellom hele 52 ulike funksjoner, noe som gjør det mulig å sette kameraet opp på en slik måte at du svært raskt endringer i oppsettet mens du fotograferer.

Kameraet er dessuten værtett og tåler en regnskur eller tre, noe som er veldig fint siden du ikke trenger å komme hjem bildeløs bare fordi værgudene ikke var på din side. Vi lot oss også imponere av den svært raske og fleksible søkeren og skjermen, og en utrolig lyssterk autofokus som fungerer selv om månen er eneste lyskilde (vi har testet det). Kameraet har også en sabla solid buffer, men mangelen av fasedetekterende fokuspunkter som kunne forbedret den kontinuerlige autofokusen, gjør at det ikke er særlig godt egnet til for eksempel fuglefotografering.

Du kan lese mer i vår test her: Panasonic har gjort veldig mye veldig riktig med GX8 »

Det rimeligere alternativet

Panasonic Lumix DMC-GX80

Panasonic Lumix DMC-GX80

Vi må innrømme at det er vanskelig å velge mellom Pansonic GX80 og Olympus OM-D E-M10 II her. Sistnevnte hadde denne plasseringen i fjor, kort fortalt fordi det til halve prisen av den mer profesjonelle «storebroren» E-M5 II bød nesten samme funksjonalitet.

Men Panasonic GX80 er jevnt over et bedre kamera enn Olympus OM-D E-M10 II. Vi får en høyere skuddtakt i kombinasjon med kontinuerlig autofokus, betydelig bedre buffer, USB-lading som kan være gull på farten, bedre betjeningsmuligheter for videobrukere, 4K-oppløsning (for de som er opptatt av slikt), og vi liker designet bedre, men det siste er nok mest en smakssak.

Det er riktignok en tusenlapp dyrere, så et helt klart valg er det ikke. Begge byr på god bildekvalitet, rask autofokus og god betjening (på hver sine måter), som jo kanskje er det viktigste med et kamera. USB-ladingen på GX80 kan være  verdt en tusenlapp ekstra for deg som ikke har tilgang på en daglig stikkontakt, men begge er verdt å vurdere.

Du kan lese mer om begge her: Panasonic Lumix GX80 VS OM-D E-M10 II »

Men hvis ikke disse falt helt i smak, kan du også se i testarkivet vårt om det er noe som frister mer »

Superzoom - når rekkevidden teller

Vi mennesker er fortsatt ganske primitive, og selv om vi liker å tro at vi er kaldt kalkulerende vesener som tar gode valg basert på sunn fornuft og god folkeskikk, har vi lett for å la oss blende av store tall. Antall ganger zoom er et slikt tall. Det er for all del ikke bare markedsføringsvissvass. 

Disse kameraene gir oss nemlig en svært bra rekkevidde, til en pris og bærbarhet som de store telene for systemkameraer ikke er i nærheten av å møte. Hvis du er på safari, hjelper det lite at det er lite ISO-støy i bildet, hvis løven du forsøker å ta bilde av bare er en bitteliten prikk i landskapet.

Bilder som dette krever lang brennvidde, og selv om de dyreste superzoom-kameraene er dyre, koster det mye mer å kjøpe et systemkamera med «tilsvarende» optikk. Foto: Kristoffer Møllevik

Prisen vi betaler for denne rekkevidden, i tillegg til kroner og øre, er bildekvalitet og/eller bærbarhet. Sammenligner vi for eksempel det kompakte superzoom-kameraet Sony HX90V med den omtrent like store entusiastkompakten Sony RX100 IV, ser vi at bildebrikken til den første bare er en fjerdedel så stor som bildebrikken på til den siste, noe som resulterer i mye mer bildestøy når det er lite lys tilgjengelig. Når vi tar i betraktning at optikken er mindre lyssterk i utgangspunktet, og det at vi må bruke kortere lukkertider for å kompensere for den lange brennvidden (når vi zoomer inn i alle fall), ser vi at det egentlig bare er ute i dagslys at vi kan forvente å holde ISO-en nede og samtidig utnytte den lange brennvidden.

Optikken er også jevnt over svakere enn konkurrentene med mer beskjeden zoom. Dette er bedre blant de større superzoom-kameraene enn de små, men de har fortsatt samme type problemer sammenlignet med andre, like store kameraer igjen. Så ja, vi mister bildekvalitet og/eller bærbarhet, litt etter hvordan du ser på det.

Vår erfaring

Vi testet nylig fire superzoom-kameraer i to prisklasser; under 5000 kroner og over 10 000 kroner, og resultatet er kort fortalt en betydelig forskjell i både bildekvalitet og brukeropplevelse, i de dyrere kameraenes favør. Så vår anbefaling for denne kategorien er enten å smelle til å gjøre det skikkelig, og gå for en av de to vi presenterer her, eller å revurdere om du virkelig trenger så mye zoom. Kanskje får du vel så mye glede av en entusiastkompakt?

Vi anbefaler også at du leser superzoom- testen vår,
da forstår du nok bedre hva vi mener »

 

Best i klassen

Sony Cyber-shot RX10 III

Sony Cyber-shot RX10 III

RX10 III gir oss den beste bildekvaliteten, med en kombinasjon av (forholdsvis) stor bildebrikke og (igjen, forholdsvis) lyssterk optikk, som i tillegg til å gi oss litt mer rekkevidde enn nærmeste konkurrent Panasonic FZ2000, også er jevnt over skarpere. Overlatt omtrent helt til seg selv, i full auto, er RX10 III også det kameraet som har klart seg best, og trenger mindre manuell hjelp enn FZ2000.

Med mange programmerbare knapper og dedikerte kontrollhjul er bruksegenskapene gode, og det er enkelt for mer viderekomne fotografer å ta kontroll over kameraet, med rask tilgang til selvvalgte funksjoner. Dette krever dog at man må bruke mer tid på å bli kjent med dette kameraet enn for eksempel den noe mer oversiktlige konkurrenten fra Panasonic.

Kameraet har Sonys gamle menysystem, som med sine svært mange valgmuligheter kan oppleves både litt uoversiktlig og overveldende i starten. Men hvis du bruker tid på det, og setter opp de funksjonene du trenger (og husker hvor du har satt dem; aka «hvor plasserte jeg ISO-en igjen?») vil dette bli et kamera som kravstore brukere kan navigere raskt og effektivt i.

Selv om skuddtakten er ganske tett på Panasonic, taper Sony terreng når vi slår over til kontinuerlig autofokus. Da går skuddtakten nemlig ned til rundt 3-4 bilder i sekundet, mot Panasonic FZ2000 sine 7-8 bilder i sekundet. Til gjengjeld opplevde vi autofokusen til Sony som noe mer presis, så det går nok litt opp i opp på dette punktet.

Men så koster det jo flesk også, da.

Tett på til en (litt) hyggeligere pris

Panasonic Lumix DMC-FZ2000

Panasonic Lumix DMC-FZ2000

Det er nesten 5000 kroner å spare på å gå ned til FZ2000, og til tross for prisforskjellen har Panasonicen noen fordeler ovenfor Sony.

Først og fremst synes vi at selve brukeropplevelsen er mye bedre her. Her er det nok av programmerbare muligheter for brukere med mer avanserte behov, men siden knappene er merket med «standardfunksjonen» er det mye mer oversiktlig for dem med mer «vanlige» behov. Et tre-trinns innebygget ND-filter og knapper på objektivet for svært rolige zoom-bevegelser, gjør kameraet dessuten bedre egnet for avansert videobruk.

I likhet med Sonys kamera, er den elektroniske søkeren her svært god, og i tillegg får vi en helt fleksibel skjerm med god berøringsfunksjon. Dette gir oss en del ekstra fleksibilitet, og som kan være veldig fint når du jobber med kameraet på stativ, eller på litt vanskelige steder; som hvis du henger litt ut over tigerburet i dyrehagen (anbefales kun hvis buret er høyere enn tigeren kan hoppe).

Litt kortere brennvidde (mindre zoom), noe svakere optisk kvalitet, og en mindre presis kontinuerlig autofokus trekker dog ned. Dette er særlig verdt å ha i bakhodet hvis du skal ta bilder med litt fart og spenning, som dyr i bevegelse eller sportsaktiviteter med venner og familie. 

 Superzoom i lommeformat?

Dette er en kategori vi ikke har testet enda, men erfaringsmessig vet vi at disse vil være enda mer utsatte for problemer med bildestøy i alt annet enn gode lysforhold. Dette er på grunn av, som vi nevnte litt lengre opp, små bildebrikker og mindre lyssterk optikk.

Panasonic Lumix DMC-TZ100

Kompromisset

Panasonic Lumix DMC-TZ100

Ett unntak i denne klassen er Panasonic TZ100, som har en forholdsvis stor 1"-bildebrikke (samme som de store kameraene over). Til gjengjeld er zoomen markant mindre, og med en effektiv brennvidde på 250 millimeter tilsvarer den bare en nokså moderat tele. Litt lite for ville dyr og fugler, men det er likevel en godt kompromiss vi har troen på kan fungerer fint for de som både vil ha litt ekstra rekkevidde i lommeformat, uten at det går alt for mye på bekostning av bildekvaliteten. Men la oss igjen presisere at vi ikke har testet TZ100, og baserer oss i dette tilfellet på de tekniske spesifikasjonene, og på det vi har lest om kameraet andre steder.

Husk at du finner mange flere alternativer i testarkivet vårt; det er bare å slå seg løs »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen