Analyse
I fremtiden vil du kanskje kunne diagnostisere bilen ved hjelp av nettbrett eller mobiltelefon når motoren hoster og harker. (Bilde: iStockPhoto 20754516.)

Fra smartmobil til smartbil

Åpner et vell av nye muligheter, spår teknoprofetene.

Den mobile bilrevolusjonen har vært varslet mange ganger før. Nå mener analytikerne i Machina Research at dette markedet skal være verdt 422 millioner innen 2022.

Det ar lenge vært spådd at internett ville revolusjonere bilbransjen, men hittil har den store omveltningen latt vente på seg. Ja, vi har biler som kan ringe sykebil etter ulykker, og vi kan spore stjålne biler i sanntid. Men når skal bilen bli skikkelig smart?

Bortsett fra et par spede, og stort sett amerikanske, forsøk, har bilbransjen vist lite interesse for mobil- og internett-teknologi. Nå kan det se ut til at ting er i ferd med å snu.

Machina Research mener utviklingen vil komme som en naturlig følge av de behov og vaner vi bileiere har. For eksempel ser de en ny trend i Europa der unge mennesker i stadig mindre grad prioriterer å eie egen bil. Funksjonalitet som hele tiden forteller deg hvor bilen er, hvor mye bensin den har og om den fungerer som den skal, kan gjøre bilkollektivene langt mer attraktive.

Volvo har en app som lar deg slå på varmeapparatet, låse dører eller sjekke bensinnivået fra mobilen.
Volvo har en app som lar deg slå på varmeapparatet, låse dører eller sjekke bensinnivået fra mobilen.Foto: Volvo

Det er heller ingen grunn til å tro at du ikke skal kunne sjekke lufttrykket i dekkene, bensinmåleren og starte motorvarmeren via smarttelefonen, selv om bilen står på langtidsparkeringa på Gardermoen og du selv akkurat har gått av flyet.

Bilen ringer 112

Innen 2015 må alle nye biler som selges i EU vært utstyrt med eCall, et system som ringer nødnummeret og oppgir bilens posisjon ved en alvorlig ulykke. Dette åpner for langt flere muligheter, men er også en utfordring for bilbransjen, som tradisjonelt har vært trege til å omfavne forandringer.

Mens teknologiutviklingen går raskt i mobilverdenen, går den relativt sakte i bilbransjen. Mens programvare for mobiltelefoner oppdateres mer eller mindre kontinuerlig, arbeider bilbransjen i en femårssyklus.

Bilbransjen vil derfor måtte finne samarbeidspartnere, og velge en modell for oppdateringer og integrasjon. Skal alt være prisgitt mobilutviklerne og smarttelefonprodusentene, eller skal de ha mer styring selv? Og til hvilken pris? Bilselgerne vil også måtte lære seg den nye teknikken. De vil måtte regne med å bruke minst én time per kunde for å lære dem teknologien i de nye bilene.

Også betalingsmodeller må utredes. Når du kjøper en bil i dag, betaler du et engangsbeløp. I framtida må du kanskje legge bilens sim-kort til på mobilregninga for å betale for roaming og datatrafikk. I tillegg kan bilen utstyres med en universell tilkoblingsstandard, som bluetooth eller USB, og kobles til nettet via en smarttelefon, eller ved å la nettbrettet bli bilens kontrollpanel.

Nye forretningsmuligheter

Cadillacs sjef for strategi, Don Butler, sier det på denne måten:

– Det er tre positive sider ved å koble bilen opp mot internett: Det gjør bilene bedre, det skaper nye forretningsmodeller, og det lar bileierne følge med på hva som skjer med bilen hvert eneste minutt, sier Butler ifølge Total Telecom.

En annen mulighet som åpner seg, er innen forsikring. Med biler som til enhver tid er koblet opp mot nettet, kan man betale forsikring etter hvor mye, hvor og når på døgnet man kjører bil. På den måten kan for eksempel sjåfører som kjører mye på ulykkesutsatte strekninger få høyere regning enn de som bare kjører fram og tilbake til nærbutikken.

Når bilen er koblet opp mot internett, vil bildiagnostikken ikke lenger være en mystisk hemmelighet mellom bilen og mekanikeren din. Du vil selv kunne ha tilgang til avansert diagnostikkverktøy som forteller deg om tilstanden på bilen. Dermed kan du ta reparasjoner før feil oppstår, i tillegg til at rene programvarefeil kan fikses via nettet.

For bilprodusentene betyr oppkoblede biler at de kan samle inn data om bruken og tilstanden til bilene som vil være svært nyttig i fremtidige designprosesser.

Fremtidsvisjonen om den oppkoblede bilen er ikke uproblematisk. Blant annet har skeptikerne allerede påpekt personvernproblematikken som kan oppstå i kjølvannet av at bilen alltid er koblet til nettet.

Les mer: Bruk nettbrettet som instrumentpanel i bilen >>

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen