Strålekrise hos Nvidia

Strålesporing mer enn halverer bildeflyten og tar med seg aksjekursen til Nvidia. Noe må skje.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Nylig ble Battlefield V det aller første spillet med støtte for strålesporing, også kjent som «ray tracing».

Strålesporing er neste generasjons grafikkteknologi som muliggjør langt mer livaktige effekter enn dagens rastreringsteknikk.

Blant annet kan omgivelseslys, lysbryting, refleksjoner og skygger regnes ut i sanntid, og overflaten til materialer fremstår langt mer realistisk.

Strålesporing er RTX 20-seriens «brød og vann», fordi det er den teknologien Nvidia har solgt de nye grafikkortene sine på siden annonseringen i august. Altså siden før støttede spill fantes, og før testene som avslørte den beskjedne ytelsesøkningen i dagens spill, var ute.

lykkes med strålesporing

Det virker som Nvidia lyktes godt med denne strategien ut fra startblokka. Kortene har fått bein å gå på uten at Nvidia har sagt et kvekk om hvordan ytelsen deres ville påvirkes av strålesporingen. Ikke verst sett fra en PR-avdelings perspektiv, men så har også avdelingen hos Nvidia jobbet som helter de siste månedene.

Det har også utviklerne bak Battlefield V gjort, mens de uten tvil har blitt pustet hardt i nakken av Nvidia de fire-fem månedene de har jobbet med å implementere strålesporingen i spillet.

For mens Nvidia følte seg så usikre på hvordan ytelsen til strålesporing ville bli mottatt at de åpnet for salg allerede ved annonseringen, vet de jo at suksessen til grafikkort de selger for inntil 15 000 kroner stykket til slutt bestemmes av om de første RTX-implementeringene lykkes eller ikke.

Da måtte utvikleren bak et av verdens mest spilte spill overtales til å bli med på leken, men til tross for et tett samarbeid spørs det om noen av partene mener jobben var verdt innsatsen nå som vi ser på de dårlige testresultatene.

Strålesporing dreper bildeflyten

For når vi tester ytelsen til strålesporing i Battlefield V med RTX 2070, RTX 2080 og RTX 2080 Ti, er det rett og slett nedslående tall vi henter ut og presenterer for dere.

Som vi ser fra målingene våre dreper strålesporing bildeflyten. Når strålesporing aktiveres faller FPS-en med ganske nøyaktig 58 prosent for samtlige kort i RTX 20-serien.

Selv et RTX 2080 Ti (som har mest krefter og flest RT-kjerner av de nye kortene) sliter med å tegne særlig mer enn 70 FPS i snitt. I Full HD-oppløsning! Og da snakker vi ikke om «Ultra»-innstillinger som vi pleier å måle i, men «High».

At strålesporing er en hard nøtt å knekke for grafikkortet, får vi ytterligere bekreftet når vi tar steget opp til 1440p-oppløsningen som man strengt talt bør forvente å kunne spille i når man legger så mange tusen kroner i et grafikkort. Her faller imidlertid FPS-en med inntil 66 prosent når strålesporing slås på. Det betyr at ikke engang RTX 2080 Ti klarer å kjøre spillet stabilt over 60 FPS.

Og selv om strålesporing går hardest utover snitt-FPS-en får også min-FPS-en seg en real smell. Med strålesporing påslått synker denne med mellom omtrent 60 og 20 prosent, og aller mest for de kraftigste kortene. Da vi spilte opplevde vi stadige og kraftige FPS-fall ned mot 40 FPS med RTX 2080 Ti, noe som i praksis gjør 1440p-oppløsningen uegnet for flerspillermodus.

Et eksempel på hvordan strålesporing gjør det mulig for vinduer og glassoverflater å reflektere omverdenen i sanntid.

Om dette holder seg er det krise. Folk kjøper ikke grafikkort for inntil 15 000 kroner for å spille i Full HD-oppløsning eller med strålesporing på laveste innstilling.

Et kraftig tilbakeslag for RTX-kortene

Det verste med ytelsen i Battlefield V, er at dersom implementeringen av strålesporing ikke forbedres veldig snart kraftig fra dagens nivå får Nvidia et svare strev med å overbevise flere utviklere om å støtte teknologien i spillene sine. Med tanke på hvor mye prestisje og hvor mange egg Nvidia har lagt i strålesporings-kurven, har de ikke råd til at det skjer. De må få det til.

Strålesporing gir økt realisme, som her med refleksjoner i vannpytter. Men til 60 prosent av ytelsen? Da faller interessen raskt.

Spillere har all grunn til å være skuffet over RTX-serien så langt. Battlefield V-implementeringen av strålesporing er en vits så langt, og vi venter fortsatt på at teknologien skal finne veien til Tomb Raider, som ble sluppet helt tilbake i september og egentlig skulle være Nvidias store «show off»-spill.

Selv lyset fra eksplosjoner og flammer reflekteres. Ikke bare i vanndammer, men i blankpussede våpen.

Med tanke på at strålesporingen i Tomb Raider fortsatt ikke har fått noen lanseringsdato, er det lett å tenke sitt om hvor god kontroll utviklerne og Nvidia føler de har over implementeringen her.

RTX 30-serien kan komme raskt

Om strålesporing ikke implementeres bedre må Nvidia tenke raskere enn sin egen skygge og få ut kraftigere maskinvare.

Så langt tyder mye på at eggene i Nvidias kurv ikke var klare for å klekkes, og der to av de mest omtalte strålesporing-spillene åpenbart sliter, ser spillere som ennå ikke har investert i et RTX-kort at listen over nye titler med strålesporing ikke er veldig lang. Et spørsmål folk på gjerdet bør stille seg er dermed ikke bare hvor mange av titlene på listen som er interessante, men hvor mange av dem som faktisk er lansert med fullt fungerende og «optimalisert» strålesporing innen neste generasjon grafikkort fra Nvidia har kommet.

For nye kort fra Nvidia må vi neppe vente på i 2 år og 4 måneder slik som var tilfellet ved forrige generasjonsskifte.

Rivalen AMD har nemlig varslet at de ikke vil hive seg på strålesporing-teknologien ennå, og de kommer sannsynligvis med grafikkort som er produsert med 7nm-teknologi tidlig neste år. I motsetning til Nvidias RTX-kort vil disse ikke ha en grafikkbrikke hvor store deler av kjernen er låst til strålesporing. AMD kan dermed fokusere på å gi spillere det Nvidia ikke ga dem i denne omgang: Nemlig en betydelig og ikke minst kostnadseffektiv økning av FPS-en i vanlige spill.

Når Nvidia snart innser at dagens generasjon RTX 20-kort, med sine begrensede antall RT-kjerner og store, kostbare GPU-brikker produsert på 14nm ikke er egnet til å drive strålesporing, vil de få ut noe nytt så raskt som mulig. Noe som er laget med 7nm-prosess for å være billigere å produsere, takler strålesporing bedre og gir et realt løft i FPS-en for tradisjonelle spill slik at AMD ikke nærmer seg farlig bakfra.

Det har gått utfor for Nvidias børsverdi den siste tiden. Først etter at de svært dyre RTX-kortene fikk lunken mottagelse av fansen, og så etter at ytelsen til strålesporingen ble kjent og førte til massive nyhetsoppslag like etter.

Halvparten av Nvidia opp i røyk

For én ting er spillere, som Nvidia gjerne lar sitte på hold så lenge det gagner dem og pengene renner riktig vei. Men nå har investorene, altså sjefene til Nvidia, våknet. De lukter fiasko og luftslott lang vei, og har gitt selskapet en kalddusj de aldri tidligere har sett maken til. Siden lanseringen av RTX 20-serien for litt over tre måneder siden har de nemlig sendt halvparten av verdien til selskapet opp i røyk.

Utsikter til lavere verdsettelse og inntjening, samt sterkere konkurranse, bør nå få konsekvenser for Nvidias nåværende strategi som virker å være økte priser og salg av visjoner og ideer fremfor velfungerende løsninger.

Det er godt at denne strategien får seg en smekk, for det skal ikke lønne seg å bruke fullt betalende kunder som beta-testere.

Strålesporing i Battlefield V ser fantastisk ut, men stikker foreløpig av med nesten 60 prosent av ytelsen til grafikkortet. Det er det ikke verdt.

Vi skal selvsagt ikke glemme at strålesporing gir spill en helt ny dimensjon med enormt realistiske modeller og verdener. Utviklingen av denne har vært krevende, og datakraften som kreves er enorm. Normalt ville vi applaudere aktører som satser på nye revolusjonerende teknologier som dette, men om det vi har sett til nå er beskrivende for første generasjon strålesporing rimer det ikke overens med det Nvidia ga inntrykk av gjennom markedsføringen sin. RTX-kortene virker rett og slett ikke å være kraftige nok til å bidra til betydningsfull verdi for eierne.

Selv om ting selvsagt kan endre seg, er det dermed mye som tyder på at strålesporing vil være en fremtidsteknologi en stund til. Mange RTX-kjøpere vil nok føle seg lurt med denne første generasjonen, men da er vel leksen lært. Man er desto mer skeptisk neste gang et stort selskap med markedsdominans starter forhåndssalget før sceneteppet fra lanseringen har senket seg.

OBS: Vi testet ytelsen i Battlefield V med «High» innstillinger over hele blokka. Også for strålesporing, til tross for at Nvidia selv anbefaler oss å teste med denne innstillingen satt til laveste nivå. Vi synes imidlertid at ytelsen må tåle å bli målt med høye innstillinger da spillet tross alt har vært i beta-versjon en stund og tilgjengelig som en «ferdig» versjon i to uker. Utviklerne har også jobbet sammen siden i sommer med implementeringen av strålesporing. Vi vil imidlertid teste ytelsen på nytt nærmere jul, eller om Nvidia og Dice melder at de har klart å øke ytelsen med strålesporing betydelig. 

Bli med på vårt dypdykk:
Dette er nyhetene i RTX 20-seriens Turing-arkitektur »

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen