Amobil griller kundeservice: Del 9

Hver helg i hele sommer vil vi ringe kundeservicen til syv norske mobiloperatører og stille typiske spørsmål kunder kan ha. Det beste svaret hver uke blir premiert med et smilefjes, mens det dårligste svaret får et tilsvarende surt fjes.

Ukens spørsmål: Jeg har en mobiltelefon som er låst til en operatør som bruker samme nett som dere. Da kan jeg bruke den med abonnement fra dere, ikke sant?

Fasiten: Det er i utgangspunktet ikke mulig å bruke telefoner som er låst til en operatør hos en annen, selv om de befinner seg i samme mobilnett. Tidligere var dette mulig, da telefonene som oftest ble låst til et mobilnett. I dag låses de imidlertid til en bestemt operatør. Dermed må du låse opp telefonen før du kan bruke den hos en annen operatør.

Operatør Svar Amobils kommentar

- Nei, det går ikke. Den telefonen er låst til Tele2.

Et kort og godt svar, men vi kunne godt tenkt oss å få vite litt mer om hvordan låsen kan fjernes.

- Det tror jeg ikke går. Jeg vet ikke hvordan Chess låser sine telefoner, men hos oss er de låst til Netcom som operatør, og ikke til mobilnettet.

- OK, da snakker jeg med Chess.

- Da er nummeret 06060

Netcom gir et ærlig svar, og forklarer hvordan låsen fungerer. Plusspoeng for å servere nummeret til Chess' kundeservice.

- Nei, ikke nødvendigvis. Det kan være telefonen din er låst til Netcoms SIM-kort. Da vil det ikke fungere. Du kan finne en opplåsingskode på Netcoms hjemmesider.

Et helt greit svar fra Chess. Det er positivt at kundebehandleren tipser om hvordan vi kan fjerne operatørlåsen.

- Nei, det går ikke. Du må ha en opplåsingskode.

Javel, da får jeg høre med Telenor.

- Ja, gjør det.

Svaret er rett nok, men vi skulle gjerne hatt mer informasjon om hvordan låsen kan fjernes.

- Nei, telefonen er låst til Netcom, og telefonen vil derfor ikke akseptere våre SIM-kort.

Nok et riktig svar, men vi savner også her litt mer info.

- Ja, det vil fungere, men først må du fjerne operatørlåsen. Telefonen er nemlig låst til Netcom-SIM-kort. Koden finner du ved å gå inn på Netcom.no, velge kundeservice og deretter låsekoder. Der finner du informasjonen du trenger.

Kundekonsulenten har ikke bare rett svar, men gir oss også detaljert beskrivelse av hvor vi kan finne opplåsingskoden. Et godt svar fra Ipea.

Mellom 13:30 og 14:05 gikk det ikke an å ringe kundeservice.

- Nei, det går ikke. Du må låse opp telefonen din. Det kan jeg hjelpe deg med om du vil. Du trenger en kode som heter IMEI. Den finner du ved å åpne telefonen og ta ut batteriet.

Vi forklarer at det er litt vanskelig, siden vi snakker i den telefonen i øyeblikket. Vi sier at vi kan prøve det senere.

- Ja, da går du inn på Netcom.no, og skriver inn "operatørlås" i søkefeltet i øverste høyre hjørne. Deretter velger du "låsekoder" i feltet til venstre. Der skriver du inn IMEI-koden, så får du instruksjoner.

 

Da vi ringte Nutel var det ikke mulig å komme igjennom den første halvtimen. Hadde kundekonsulenten lunsj mon tro?

Svaret er imidlertid godt som gull. Konsulenten svarer rett, og hjelper deg gjerne med å finne låsekoden. Et stort pluss for en veldig detaljert beskrivelse.

 

Spørsmål om operatørlås er tydeligvis en gjenganger på kundeservice. Alle konsulentene gir oss rett svar, noe vi egentlig også forventet på forhånd.

Vi setter pris på at kundekonsulentene hos Chess og Netcom tipser oss om hvordan vi kan finne koden. Spesielt er vi fornøyd med at Ipea og Nutel gir oss en detaljert steg-for-steg-beskrivelse av hvordan vi finner opplåsingskoden. Men siden Nutel først ikke var tilgjengelig, og at ventetiden var på hele 20 minutter da vi først kom igjennom, får de både et surt og et glad smilefjes denne gangen.

* Det er forskjellige grunner til at vi har valgt ut akkurat disse sju operatørene. Telenor, NetCom, Chess og Tele2 er valgt fordi de sitter på de største kundemassene. One Call, Ipea og Nutel er valgt fordi de for tiden er de billigste småoperatørene på Telepriser.no.

** Dette er ingen vitenskapelig test, og vi vil advare mot å trekke noen slutninger om operatørenes kundeservice ut fra enkeltoppringninger. Vi håper allikevel at flerfoldige uker med spørsmål etterhvert vil tegne et bilde over hvor kunnskapsrike operatørenes kundebehandlere er. Vi ønsker også at denne artikkelserien skal hjelpe til å kvalitetssikre kundeservicen, og holde mobiloperatørene på tå hev gjennom sommeren.

Er det noe DU ville spurt kundeservice om? Tips oss!

Uke #1: Hva er HSDPA?

Uke #2: Hvem har best dekning av Telenor og NetCom?

Uke #3: Jeg er blitt fortalt at det går an å bruke mobiltelefonen til å surfe på bredbånd hjemme, hvordan gjør jeg det?

Uke #4: Jeg reiser til Tokyo neste uke. Kan jeg bruke telefonen min der?

Uke #5: Hva er forskjellen på internettsider som starter med www og wap?

Uke #6: Jeg har en kompis som prøver å ringe meg med videoanrop fra Finnmarksvidda, men han får det ikke til. Hva kan være årsaken?

Uke #7: Jeg har kjøpt en iPhone, men den ser ikke ut til å fungere i Norge. Hva er galt?

Uke #8: Jeg har Netcom Smarttalk-abonnement, og syns det er for dyrt. Hvordan kan jeg ringe billigere?

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen