Amobil griller kundeservice: Del 7

Hver helg i hele sommer vil vi ringe kundeservicen til syv norske mobiloperatører og stille typiske spørsmål kunder kan ha. Det beste svaret hver uke blir premiert med et smilefjes, mens det dårligste svaret får et tilsvarende surt fjes.

Ukens spørsmål: Jeg har kjøpt en iPhone, men den ser ikke ut til å fungere i Norge. Hva er galt?

Fasiten: iPhone er operatørlåst til AT&T. Det betyr at telefonen ikke kan brukes med norske mobilabonnementer.

Operatør Svar Amobils kommentar

- Har du søkt opp mobilnett manuelt og valgt Telenor?

* Det later vi som om vi har gjort.

- iPhone har jeg ikke hørt om før, og finner den ikke i oversikten vår. Men jeg tror det må være noe galt med telefonen

* Vi går med på å ta kontakt med produsenten.

Telenor ringer opp igjen:

- Jeg snakket med dataavdelingen. Til denne telefonen må du ha USIM-kort, og det finnes bare i utlandet. Men du kan ringe dit du kjøpte telefonen og bestille operatørlås. Da kan du bruke den i Norge.

 

Pluss for å ringe opp igjen, og bruke ekstra energi på å finne ut av dette. Men nei, svaret er langt fra korrekt.

For det første brukes U-SIM av NetCom her hjemme. Det er ikke bare i utlandet.

For det andre er operatørlåsen det som gjør at vi -ikke- kan bruke den i Norge, ikke omvendt. Derfor er det ingen vits å bestille en slik operatørlås.

Vi er generelt litt skuffet over at ikke alle vet hva en operatørlås er hos Telenor.

Nei, telefonen vil ikke fungere om jeg bestiller operatørlås. Den vil faktisk ikke fungere i Norge uansett hva jeg gjør.

– Det er vanskelig å si. Mulig at telefonen er låst til en operatør. Du bør prøve å snakke med produsenten.

Ellers kan jeg anbefale deg å lese på Smartmobil.no. Der står det litt om smarttelefoner som dette. Du kan også prøve å google iPhone.

Hun hadde kjennskap til operatørlåsen, og visste hvilken funksjon denne har.

Hun kom også med anbefalinger for hvordan vi kunne undersøke videre. Men noe direkte svar på spørsmålet fikk vi altså ikke.

- iPhone er operatørlåst til AT&T, og det vil ikke fungere i Norge. Oi, leser du Amobil tro? Her kom det rette svaret med én gang.

– iPhone? Er det ikke sånn lås på de? Det er det jeg har lest i avisene. Du må ha et spesielt abonnement, ellers er det bare en veldig dyr iPod.

- Det fungerte ikke nei? Du bør kanskje prøve flere typer SIM-kort for å sjekke, men jeg regner ikke med det vil fungere hos Tele2 heller.

Deprimerende, men helt riktig svar.

Synd vi ikke fikk et mer sikkert svar enn noe som inneholder "regner med" og "du bør kanskje", men det er småpirk.

Det bør gå an. Skal for sikkerhetsskyld spørre teknisk, vent littegranne.

Ventetid...

- Hva er merket på telefonen? Og Nummer? Nei, ikke telefonnummer. Kjennenummer. iPhone? Ok, vent littegranne.

Ventetid...

- Denne telefonen støttes ikke av Norge ennå. Den må brukes fra USA.

 

Kundebehandleren mener det bør fungere, men hun spør for sikkerhetsskyld teknisk. Det gjør hun lurt i.

Svaret er forøvrig konsist, og det var jo stort sett det vi ville vite. Men etter denne samtalen lurer vi veldig på hvorfor landet Norge ikke støtter iPhone.

- Det skal fungere. Ipea har vanlig NetCom-simkort. Men nå har vi ikke fått mange tilbakemeldinger på akkurat iPhone.

- Funker ikke sier du? Da antar jeg du opplever samme problemet med Ipea. Det er nok på grunn av en operatørlås.

Der holdt han på å fastslå at iPhone, og var nesten igang med å avslutte samtalen før vi nådde å si at den ikke fungerte med et annet SIM-kort. Men da kom også det rette svaret.

- Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har veldig mye kunnskap om denne Apple iPhone.

- Funker ikke med Telenor sier du? Vi bruker Telenor sitt nett, og SIM-kortene er stort sett like. Hvis det ikke fungerer med telenor kan det bli problemer med Nutel også. Men jeg kan sjekke opp dette og ringe tilbake.

Noen minutter senere:

- Nå har jeg sjekket saken. Den er ikke lansert i Europa, men kommer til å bli det. Hvis du har en adresse i USA kan du aktivere den der, noe jeg antar at du har?, og da skal det senere fungere med norske SIM-kort slik jeg forsto det. Men vi tror også det kommer en Europeisk utgave av denne telefonen.

Kundekonsulenten nevner ikke operatørlås, men antar at den ikke fungerer noe bedre med Nutel-abonnement enn Telenor-abonnement. Grei antakelse.

Kundekonsulenten er også dønn ærlig.

Det som imidlertid virkelig lurte frem smilefjeset er at han tilbyr han seg å ringe tilbake etter å undersøke dette nærmere. Deretter fikk vi også et greit svar,

Å si at den vil fungere med norske SIM-kort om man aktiverer den i USA er forøvrig feil, men -så- mye viten om en utenlandsk telefon forventer vi ikke.


De færreste av kundekonsulentene har fulgt spesielt godt med i nyhetsbildet i det siste. Vi forventer likevel ikke at de skal vite allverdens om en utenlandsk telefon. Det er tross alt butikken i USA og AT&T som burde fortalt oss om operatørlåsen.

Men vi kan med god samvittighet dele ut et surt fjes også denne uken. Når Telenor ramset opp så mye feilinformasjon på imponerende kort tid, var den første surmunnen sikret. Og vi kommer ikke helt over at de ba oss om å bestille en operatørlås.

Chess fikk smilefjes for å komme med det perfekte svaret helt uten tenketid. Vi tør nesten vedde på vi traff én av de som gjerne kunne tenkt seg en iPhone selv.

Også Nutel fikk smilefjes. Her brukte kundekonsulenten mye tid og energi for å hjelpe oss.

 

* Det er forskjellige grunner til at vi har valgt ut akkurat disse sju operatørene. Telenor, NetCom, Chess og Tele2 er valgt fordi de sitter på de største kundemassene. One Call, Ipea og Nutel er valgt fordi de for tiden er de billigste småoperatørene på Telepriser.no.

** Dette er ingen vitenskapelig test, og vi vil advare mot å trekke noen slutninger om operatørenes kundeservice ut fra enkeltoppringninger. Vi håper allikevel at flerfoldige uker med spørsmål etterhvert vil tegne et bilde over hvor kunnskapsrike operatørenes kundebehandlere er. Vi ønsker også at denne artikkelserien skal hjelpe til å kvalitetssikre kundeservicen, og holde mobiloperatørene på tå hev gjennom sommeren.

Er det noe DU ville spurt kundeservice om? Tips oss!

Uke #1: Hva er HSDPA?

Uke #2: Hvem har best dekning av Telenor og NetCom?

Uke #3: Jeg er blitt fortalt at det går an å bruke mobiltelefonen til å surfe på bredbånd hjemme, hvordan gjør jeg det?

Uke #4: Jeg reiser til Tokyo neste uke. Kan jeg bruke telefonen min der?

Uke #5: Hva er forskjellen på internettsider som starter med www og wap?

Uke $6: Jeg har en kompis som prøver å ringe meg med videoanrop fra Finnmarksvidda, men han får det ikke til. Hva kan være årsaken?

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen