Amobil griller kundeservice: Del 6

Hver helg i hele sommer vil vi ringe kundeservicen til syv norske mobiloperatører og stille typiske spørsmål kunder kan ha. Det beste svaret hver uke blir premiert med et smilefjes, mens det dårligste svaret får et tilsvarende surt fjes.

Ukens spørsmål: Jeg har en kompis som prøver å ringe meg med videoanrop fra Finnmarksvidda, men han får det ikke til. Hva kan være årsaken?

Fasiten: Videoanrop går kun over 3G-nettet, og det dekker ikke Finnmarksvidda.

Operatør Svar Amobils kommentar

– Finnmarksvidda ja. Videotelefoni går over 3G, og det er det lite eller ingen dekning for der. Det er nok årsaken.

 

Én time etter vi fikk dette korrekte svaret ble vi oppringt av kundebehandleren, som helt plutselig kom på at han hadde glemt å si at videotelefoni vil fungere enkelte steder i Kautokeino og Karasjok.

Jada, vi skjønner at vi er avslørt. Hemmelig nummer er på vei.

– Du må ha 3G-dekning for å bruke videotelefoni, og det er det nok ikke på vidda. Det er stort sett bare byer og tettsteder som har 3G-dekning.

Riktig.
– Han har garantert ikke 3G-dekning der oppe, så da går det ikke an å bruke videotelefoni. Også riktig.

– Du må gi ham beskjed om at han må ha 3G-dekning for å bruke videotelefoni. Det er det nok ikke der oppe.

Det er det nok ikke, nei.
Ikke svar.

Etter 18 minutter med skurrete Enya-toner, kun avbrutt av en stemme som forsikrer oss om at vi rykker fremover i køen, kommer plutselig følgende automatiske beskjed: "På grunn av stor pågang kan vi dessverre ikke betjene deg. Vennligst ring igjen senere. *klikk*"

Vi har stor forståelse for at det kan være stor pågang. Vi har mindre forståelse for at det tar 18 minutter å fortelle det. Her gav vi rett og slett opp.

– Der tviler jeg på det er 3G-dekning, og da fungerer det ikke. Riktig.

– Det er mulig han mangler oppsett. Hva er navnet på kameraten din?

*Her måtte vi ro litt, og greide til slutt å overbevise kundebehandleren om at vi ikke hadde noen personlige opplysninger om kameraten vår.

– Ok, jeg finner dessverre ikke ut noe uten nummeret og navnet til kunden, men vi har hatt litt tekniske problemer, så det kan være årsaken. Flott om du kan ringe på mandag.

Tekniske problemer er nok ikke årsaken til at du ikke kan bruke videotelefoni på Finnmarksvidda.


De fleste visste umiddelbart svaret på spørsmålet vårt, noe vi egentlig forventet. Unntaket var Nutel. Vi var riktignok ganske vanskelige, og gav ingen opplysninger som kunne hjulpet kundebehandleren videre. Vi mener likevel at man burde vite at det ikke er 3G på Finnmarksvidda.

Vi gav også et surt fjes til One Call. Å vente i 18 minutter for så å bli avskrevet av en automatisk telefonsvarer unner vi ingen.

Denne gangen fikk vi også klare indikasjoner på at vi er avslørt. Neste uke stiller vi derfor med nytt og skjult nummer.

* Det er forskjellige grunner til at vi har valgt ut akkurat disse sju operatørene. Telenor, NetCom, Chess og Tele2 er valgt fordi de sitter på de største kundemassene. One Call, Ipea og Nutel er valgt fordi de for tiden er de billigste småoperatørene på Telepriser.no.

** Dette er ingen vitenskapelig test, og vi vil advare mot å trekke noen slutninger om operatørenes kundeservice ut fra enkeltoppringninger. Vi håper allikevel at flerfoldige uker med spørsmål etterhvert vil tegne et bilde over hvor kunnskapsrike operatørenes kundebehandlere er. Vi ønsker også at denne artikkelserien skal hjelpe til å kvalitetssikre kundeservicen, og holde mobiloperatørene på tå hev gjennom sommeren.

Er det noe DU ville spurt kundeservice om? Tips oss!

Uke #1: Hva er HSDPA?

Uke #2: Hvem har best dekning av Telenor og NetCom?

Uke #3: Jeg er blitt fortalt at det går an å bruke mobiltelefonen til å surfe på bredbånd hjemme, hvordan gjør jeg det?

Uke #4: Jeg reiser til Tokyo neste uke. Kan jeg bruke telefonen min der?

Uke #5 Hva er forskjellen på internettsider som starter med www og wap?

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen