Overblikk over Times Square (Bilde: Snøhetta/Skjermdump fra Youtube)

Amerikanske byer vil lage et fotgjengerparadis

Har leid inn nordmenn for å rydde opp i asfaltjungelen.

Moderne storbyer er et salig kaos av betong, stål, glass, spredte planter, butikker, søppel og uendelig mange andre ting. Men særlig én spesiell ting peker seg ut i byboernes hverdag: transport. Nå er verdens storbyer i ferd med å forvandles fra biltilpassede asfaltjungler til menneskevennlige fotgjengerparadis.

Snøhetta omformer New York

Blant byene som nå gjennomgår denne forvandlingen, finner vi New York, Los Angeles, San Fransisco, Chicago og Mexico City. Alle disse fem byene har leid inn arkitektfirmaer til å redesigne noen av de viktigste sentrumsområdene, og gjøre dem mer fotgjengervennlige. New York har sågar leid inn det norske arkitektfirmaet Snøhetta, ansvarlige for blant annet den nye operaen.

I denne saken kan du se noen av bildene fra byene som forvandles, spesielt New York. Det finnes også en video som viser utviklingen til noen av New Yorks viktigste og mest traffikerte veier og områder. Times Square og Broadway er noen av områdene som skal og har blitt omformet. og videoen kan du se her:

Grunnene til at de fem byene ønsker en slik forandring burde være ganske åpenbare. For det første lever det ufattelig mange mennesker i disse storbyene, og selv om bare en brøkdel av dem kjører bil, blir veiene fort stappfulle. Kollektiv transport og sykling er bedre alternativer, men i følge den nye tankegangen skal byene først og fremst være tilpasset mennesker. Med andre ord: fotgjengere.

Den nye prioriteringspyramiden, utformet av Chicagos bystyre.
Den nye prioriteringspyramiden, utformet av Chicagos bystyre.Foto: City of Chicago

Gir økonomisk vekst

Det har flere fordeler å ikke bruke biler i byer utover det at man slipper trafikkaos. Det at man slipper hundretusenvis av fotgjengere inn blant flere tonn tunge kjøretøyer i mange titalls kilometer i timen, burde være skremmende nok i seg selv. Men også miljøaspektet teller inn her, og utslippene vil naturligvis gå ned med færre biler på veiene. Bedriftene i disse byene har også opplevd en opptur; folk kommer seg lettere frem til butikkene.

Flere bilder kan sees i bildekarusellen helt nederst, og videoen kan nok også være verdt en titt om du er interessert!

Det er flere fordeler ved at storbyene blir tilpasset fotgjengere.
Flere av dem er nemlig tilholdssted for de vanligste stedene å Instagramme »

(Kilde: Gizmodo)

Et av nøhettas konseptutkast til Times Square. (Bilde: Snøhetta)
Slik skal Chicagos nye Market Street se ut. (Bilde: Better Market Street/City of Chicago)
Denne gaten ligger midt i Mexico Citys historiske sentrum. (Bilde: Institute for Transportation and Development Policy (US))
Slik ser Snøhetta for seg at Times Square skal bli seende ut, med et stort, åpent rom og lange granittbenker. (Bilde: Snøhetta)
En av Mexico Citys gater: før og etter. (Bilde: Institute for Transportation and Development Policy (US))
Overblikk over Times Square (Bilde: Snøhetta/Skjermdump fra Youtube)
Slik skal Los Angeles´nye "Broadway" se ut. (Bilde: City of Los Angeles)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen