TEST: AMD Radeon HD 6970 & HD 6950 Crossfire
Test

AMD Radeon HD 6970 & HD 6950 Crossfire

Annonsør­innhold
Les hele saken »

CES er over for denne gang, og fokuset kan vi nå rette tilbake til det daglige livet. Rett før jul i fjor slapp AMD sine to Radeon HD 6900-kort, henholdsvis HD 6950 og HD 6970. Vi har testet kortene hver for seg, og AMD gjorde det totalt sett godt.

Nå er det endelig på tide å sette kraften fra to slike kort sammen. I dag skal vi sette totalt fire skjermkort på testbenken, Radeon HD 6970 i Crossfire og Radeon HD 6950 i Crossfire.

HD 6900-serien skal til syvende og sist bestå av tre kort. Det eneste som AMD foreløpig ikke har lansert er HD 6990, eller kodenavn Antilles. Dette skal være AMDs nye tokjerner, og det er forventet at ytelsen vi i i dag ser på det doble HD 6950-oppsettet vil reflektere akkurat det HD 6990 kan levere.

Dette er generelt sett toppkort, og når vi kobler to slike sammen forventer vi kort og greit å se ytelse i det absolutt øverste siktet. Vi forventer videre i se at ytelsen skal omtrent doble seg i forhold til da kortene ble testet hver for seg, dette er et løfte AMD selv har kommet med. Per i dag har vi dessverre ikke GTX 570 SLI eller GTX 580 SLI i våre statistikker, så vi kan ikke sammenligne direkte mot dette.

AMD har med de nye kortene lovet at et slikt Crossfire-oppsett vil gi en ytelsesøkning på 1,99, noe som kort og greit betyr en dobling. HD 6870 i Crossfire klarte omtrent dette, og det skal nå bli spennende å se om Cayman vil gjøre det samme. Bli med meg over på neste side, så skal vi først av alt se nærmere på akkurat hvordan du kjører Crossfire.

Takk til AMD som sendte de fire kortene til test.

Testoppsett

Radeon HD 6970-oppsettet
Radeon HD 6970-oppsettet
Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, 64 bit. Les om driverne vi benytter her.

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
Geforce GTX 570
Radeon HD 6870
Radeon HD 6970
Radeon HD 6950
Grafikkprosessor
GF110
Bart
Cayman Cayman
Kjernefrekvens
732 MHz
900 MHz
880 MHz 800 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
3800;MHz
4200 MHz
5500 MHz 5000 MHz
Minnemengde
1280 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
2048 MB GDDR5 2048 MB GDDR5
Minnebusbredde
320-bit
256-bit
256-bit 256-bit
Streamprosessorer
480
1120
1536
1408
Transistorer 3 mrd.
1,7 mrd. 2,64 mrd. 2,64 mrd.
TMU
60
56
96
88
ROP
40
32
32 32
TDP
219 Watt
151 Watt
190 W 140 W
Radeon HD 6950-kortene.
Radeon HD 6950-kortene.

Majoriteten av leserne våre vet nok allerede hva Crossfire og SLI er, så de kommende tre avsnittene kan for noen virke litt unødvendig. Uansett, vi tar en rask gjennomgang.

Crossfire er AMDs navn på funksjonen som lar deg kjøre to eller flere skjermkort sammen i maskinen, og dermed kombinere kraften. Før måtte du kjøpe spesielle hovedkort for at dette skulle fungere. Slik er det derimot ikke lenger, så lenge du har to x16 PCIe-porter på hovedkortet, går alt fint. Nye teknologier har også kommet på banen som lar deg kombinere skjermkort fra både AMD og Nvidia, men dette er foreløpig lite utbredt.

Du setter de to kortene inn i maskinen, og kobler til strøm. Det siste du så trenger er en Crossfire-bro, en liten kobling i mellom skjermkortene (som jeg forøvrig glemte å sette på før jeg tok det ene bildet på toppen av denne siden). Kortene vi i dag ser på har to koblinger på hvert kort. Skal du kjøre Crossfire med to skjermkort, trenger du bare å benytte en port på hvert skjermkort. Den andre porten er tilstede om du vil koble sammen tre eller fire slike kort. Selve kabelen finner du som oftest i esken til hovedkortet, men pass på at du velger den som er merket "Crossfire", og ikke "SLI". Sistnevnte gjelder for Nvidia-baserte kort.

Radeon HD 6970-kortene
Radeon HD 6970-kortene

Koble så til skjermen, og du er i gang. De nyeste driverne til AMD aktiverer Crossfire automatisk. Vi har derimot opplevd at dette ikke alltid skjer, men det er en smal sak å gjøre dette manuelt. Gå inn i Catalyst Control Center, som fulgte med driveren, velg fanen "CrossfireX" og huk av for "aktiver Corossfire". En omstart er kjekt, og du er i gang!

Vil du lese litt mer som spesifikasjonene på hvert enkelt kort, kan du ta en kikk i de individuelle testene:

Effektforbruk

AMD har generelt sett et pent strømforbruk på sine kort. I dag havner begge kortene høyt i vår graf, og det er her viktig å huske hvor mye kraft som faktisk er pakket sammen. HD 6970 Crossfire ligger omtrent 100 W over et enkelt oppsett, mens det er snakk om en langt høyere økning for HD 6950 i Crossfire.

Temperatur

Vi tar først for oss HD 6970-kortene, for det er her det er mest å snakke om. De to kortene blir kort og greit veldig varme der de står tett sammen. Den klare anbefalingen vi vil komme med, om du har mulighet, er å sette kortene noe lengre fra hverandre, så sant hovedkortet ditt tillater dette. Den maksimale temperaturen vi måler er hele 97°C. Da både ser og hører vi at Powertune-teknologien til AMD sparker inn, og jekker frekvensene ned. Temperaturen synker da til 93°C, før den igjen får løpe fritt opp til 97°C. Dette går i en evigsyklus, og det er ikke mer enn 20 sekunder i mellom hver temperatur-topp.

Temperaturene vi ser på HD 6950-oppsettet er også noe høye, men Powertune-teknologien må aldri bryte inn i løpet av vår testperiode. Det vi ser er uansett høye temperaturer, temperaturer vi ikke har sett siden vi testet Geforce GTX 480 – noe som ikke akkurat er positivt. Det er helt klart at AMD har en jobb å kjøre med kjøleren som har fulgt de en god stund nå.

Støy

Selv om Powertune holder de høye temperaturene i sjakk, har det en irriterende effekt når det kommer til lyden. HD 6970-kortene har forøvrig et støynivå som enkelt og greit kan sammenlignes med GTX 480, noe som igjen ikke er positivt. Her snakker vi om veldig mye lyd, og det vil definitivt bli et problem. Selv om støynivået er høyt, noe som er et punkt for seg selv, er det også en irriterende form for støy.

Hver gang Powertune-teknologien sparker inn, reguleres viftehastigheten, og dertil støynivået. Hvert tiende sekund endres viftehastigheten betraktelig, noe som rett og slett er ekstra irriterende. Det blir omtrent som om du sitter i bilen, med giret i fri, og klemmer gasspedalen sporadisk til bunn hvert tiende sekund.

HD 6950-oppsettet derimot, oppfører seg meget pent. Støynivået er riktig nok godt over det vi vil betegne som stillegående, men det er ikke i nærheten av sin storebror.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

Vi starter med 3Dmark Vantage, og merker oss raskt at oppsettene vi i dag tester, raskt flyr forbi de andre Crossfire-testene vi har hatt tidligere. Det er tydelig skille i mellom de to kortene, på rundt 1500 poeng, eller "P'er", som det faktisk er.

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

Vi tar nå med 3Dmark 11 i skjermkorttestene våre. I månedsskiftet januar/februar skal hele testriggen oppdateres, med nye drivere og spill, og dette blir en av titlene som skal med.

Sammenligningsgrunnlaget vi foreløpig har i 3Dmark 11 er i dette sjiktet så godt som ikke-eksisterende, men slik er det nå bare. Om ikke så alt for lenge skal hele testriggen oppdateres, og da vil flere resultater kommer på plass. Vi ser derimot en solid økning mot de to skjermkortene testet alene, men det er ikke snakk om så mye som en fordobling.

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Crysis er på ingen måte et moderne spill, men det er ofte sett på som en solid test av et skjermkort. Det skal mye til før du her får høy hastighet på bildet ditt, og dette er første gang vi har sett at ytelsen strupes av prosessoren. Det er først ved maksimal oppløsning vi ser et tydelig skille,

Selv om vi her svever rundt 60 FPS ved de første målingene, vil jeg påpeke at ja, vi har slått av vertikal synkronisering.

Med 6 FPS seg i mellom ruller begge oppsettene til topps. For HD 6950-oppsettet snakker vi her om så godt som en fordobling av ytelsen, eller 1,94 for å være helt nøyaktig. Når det gjelder HD 6970 CF er det snakk om 1,93 ganger mer ytelse enn når kortet står alene, noe vi også vil betegne som meget godt.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Med maskinvaren vi i dag jobber med, sier ikke Far Cry 2-testen stort om de to oppsettene sin ytelse. Både HD 6970 CF og HD 6950 CF presterer mer eller mindre likt, noe som ganske enkelt forteller at prosessoren er en flaskehals, og at spillet rett og slett ikke har mer i by på. Alle innstillinger og funksjoner spillet kunne by på, var aktivert.

Inn i sammenligningsgrafen står de to oppsettene dermed side om side, med en margin på 10 FPS ned til HD 6870 CF. Når vi allerede har sett at ytelsen rett og slett stanger ved 106 FPS, vil vi ikke ta skaleringsfaktoren vi her ser alt for seriøst. For de som er interessert, så er det her snakk om henholdsvis 1,65 og 1,82.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet foran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

I denne flysimulatoren ser vi et tydelig skille i mellom de to oppsettene, og det hele skjer med en ekstremt høy oppdateringsfrekvens - selv om alt av effekter og behandlingsmetoder er aktivert.

Inn i sammenligningsgrafen kommer skillet i mellom de to kortene frem, her er det faktisk snakk om hele 34 FPS i mellom de to. HD 6970 CF raker rett til topps, mens HD 6950 CF hever seg godt over tokjerneren HD 5970, eller på nivå med den massive kjempen ARES - også en tokjerner. Når det kommer til skalering, snakker vi her om 1,92 for HD 6970 CF og 1,64 for 6950 CF.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

I Just Cause 2 ser vi mye av det samme vi så i Crysis Warhead, det er ikke et betydelig skille i mellom de to kortene før maksimal oppløsning. Ut fra trenden vi ser i grafen, er nok synderen hovedsaklig maskinvaren, men også til dels hvordan spillet oppfører seg. Målingen vi har gjort ved 2560 x 1600 er uansett representativ for sammenligning, noe som er målet.

Forskjellen var kanskje ikke så stor i linjegrafen. Men, når vi ser nærmere på det totale bildet er det klart at det faktisk ikke er store skiller kortene i mellom, i dette spillet. 3 FPS gjør et betydelig utslag, og dette er kort som markerer seg helt på topps. Skaleringen ligger nå på 1,72 for HD 6970 CF og 1,81 for 6950 CF.

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fyskken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Ved førte øyekast ser nok denne grafen unormalt tilfeldig ut, men det er ikke fult så ille som det kan virke. Kortene gir omtrent den samme ytelsen ved de tre første testene, men ved maksimal oppløsning ser vi det vi er ute etter. Det er en markant forskjell, på omtrent 8 FPS.

I dette tilfellet ser vi at selv HD 6950 CF går forbi lillebroren HD 6870 CF med en fin margin, på rundt 10 FPS, samtidig som det legger seg helt på nivå med HD 5870 CF. For andre gang i denne testen ser vi også at HD 6970 CF havner på nivå med GTX 480 SLI, et oppsett som nå fases ut av butikkene. HD 6970 CF har her en skaleringsfaktor på 1,78, mens HD 6950 CF sitter på 1,84.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med instillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre instillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Vi kjører i gang Metro 2033, og ser med en gang den kraftig synkende trenden som vi alltid gjør, dette er og forblir en krevende å hard test - selv for et så kraftig oppsett som dette. Ytelsen synker i et jevnt tempo, og minsteverdien holder seg alltid i nærheten. Noe vi sjeldent ser, men som faktisk intreffer i dag, er at det hele er spillbart ved maksimal oppløsning.

Ytelsen havner på et høyt nivå, sammen med de andre store kjempene på markedet. HD 6970 CF skalerer her med 1,97, mens HD 6950 CF ligger på hele 2,04. Totalt sett meget godt, og det er akkurat tall som dette vi gjerne skulle ha sett igjennom hele testen.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Helt til slutt drar vi i gang Bad Company 2, og som man ser danser minsteverdien til HD 6950 sporadisk opp og ned. Toppverdien akkurat der er nok den eneste som er "korrekt", de øvrige testene var til tider noe ustabile. Dette er forøvrig det eneste spillet vi opplevde noen som helst form for ustabilitet i, og da i form av minimale mengder hakking i løpet av de første 15 sekundene i testen. Resten av testen gikk pent for seg, men igjen ser vi at de to oppsettene jobber på den maksimale kapasiteten til prosessoren.

De to oppsettenepasserer det meste av kort på markedet med god og fin margin. HD 6970 skalerer her med 1,73, mens HD 6950 ligger på 1,86. Bli med over til siste side, så ser vi nærmere på hva alt dette betyr!

Konklusjon

Det som er klart, er at skjermkortprodusentene fortsatt er et godt stykke foran spillutviklerne. For normalt bruk, og gjerne mer enn som så, holder holder det med ett enkelt kort. Med en ellers fin maskin vil skjermkort i det øvre sjiktet alene levere meget god ytelse i brorparten av spillene på markedet.

Uansett, det er den totale ytelsen til to massive oppsett vi i dag har sett nærmere på, og det er det vi nå skal snakke om. AMD gjør det godt, men helt i land kommer de rett og slett ikke.

De to oppsettene vi har testet er henholdsvis Radeon HD 6970 i Crossfire, og Radeon HD 6950 i Crossfire. Kort fortalt ser vi at kortene skalerer temmelig godt. I snitt snakker vi om 1,85 for begge oppsettene. Dette er bra, det er en god egenskap, selv om AMD gjerne har lovet at det skulle være snakk om noe mer.

Når det kommer til temperatur og støy, kommer de to HD 6970-kortene spesielt dårlig ut. Temperaturen stiger raskt til 97°C, noe som er urovekkende høyt. AMD har helt klart en jobb å gjøre med kjøleren både her og på det kommende HD 6990-kortet. Selv om temperaturen er én ting, fremstår støynivået som et større problem. Dette er jevnt over meget høyt. AMD har også en litt halvsmart teknologi på plass, som bringer temperaturen ned til 93°C, før den igjen stiger til 97°C. Dette skjer i sykluser på omtrent 20 sekunder, noe som sørger for at støynivået er regelrett irriterende, da det synker og øker ofte.

HD 6950 kommer heller ikke spesielt pent ut av det hele, men dette oppsettet gjør det helt klart bedre. Støynivået er merkbart, men det er hverken meget høyt eller av den irriterende typen. Temperaturen er høy, 90°C, men Powertune-teknologien blir aldri aktivert.

To HD 6970-kort setter deg tilbake 5600 kroner, eller nøyaktig det samme som to Geforce GTX 570-kort. Alene var vi ikke helt fornøyd med HD 6970 i forhold til konkurrenten, og med en skaleringsfaktor på 1,85 mener vi nok mye av det samme nå - selv om vi ikke har hatt muligheten til å sammenligne med GTX 570 SLI. Temperaturene og støynivået er alene nok til å ødelegge dette forholdet.

To HD 6950-kort vil videre koste 4400 kroner. Med skaleringsfaktoren tatt med i bildet, sitter det fortsatt i et søtt lite markedshull. Det er i seg selv verd pengene, selv om det blir hakket for varmt og støyer for mye etter vår smak, men det er ene og alene fordi det ikke finnes konkurrenter.

Det denne testen også viser er at det er på høy tid at vi bytter komponentene i skjermkortestbenken. Mot slutten av januar skal hele Hardware.no få nye lokaler, noe som innebærer et nytt testrom. Når det er på plass skal skjermkorttestbenken byttes, og vi ser for oss en total renovering av hvordan skjermkorttestingen gjennomføres, både i praksis og hvordan artiklene presenteres.

AMD Radeon HD 6970 Crossfire

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen