TEST: AMD Radeon HD 6950
Test

AMD Radeon HD 6950

Med lanseringen av Cayman for litt over en uke siden dro AMD frem den raskeste kjernen de har på lager, plassert på skjermkortet Radeon HD 6970. Med dette kortet skulle de legge press på Nvidias øvre segment, og de gjorde en god jobb. Helt i mål er de derimot foreløpig ikke, men HD 6970 var ikke det eneste kortet som ble lansert.

Det er Radeon HD6950 vi snakker om, det andre kortet i Cayman-familien. Kortet er basert på mye av det samme som toppkortet HD 6970. Kjernen er det samme produktet, men spesifikasjonene er trukket noe ned. Antallet streamprosessorer er lavere. Det samme er antallet TMU-er, men det er like mange ROPs som jobber mot den samme mengden minne som tidligere.

Her til lands starter prisen til HD 6950 på rundt 2300 kroner. Prismessig blir dermed den nærmeste konkurrenten Geforce GTX 470, som fort er 300 kroner billigere. Samtidig er det et lite problem her. GTX 470 er på full fart ut av markedet, mellom GTX 460 og GTX 570 har ikke Nvidia et håndfast produkt.

Radeon HD 6950 står derfor foreløpig i et ganske så stort tomrom i markedet, med gode prismarginer hver vei. Det er få konkurrenter, og om dette er en fordel for AMD skal vi nå se nærmere på. Hva leverer Radeon HD 6950, og er det nok? Følg med på de kommende sidene, så tar vi et dypdykk!

Takk til AMD som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, 64 bit. Les om driverne vi benytter her.

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
Geforce GTX 570
Radeon HD 6870
Radeon HD 6970
Radeon HD 6950
Grafikkprosessor
GF110
Bart
Cayman Cayman
Kjernefrekvens
732 MHz
900 MHz
880 MHz 800 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
3800;MHz
4200 MHz
5500 MHz 5000 MHz
Minnemengde
1280 MB GDDR5
1024 MB GDDR5
2048 MB GDDR5 2048 MB GDDR5
Minnebusbredde
320-bit
256-bit
256-bit 256-bit
Streamprosessorer
480
1120
1536
1408
Transistorer 3 mrd.
1,7 mrd. 2,64 mrd. 2,64 mrd.
TMU
60
56
96
88
ROP
40
32
32 32
TDP
219 Watt
151 Watt
190 W 140 W

HD 6950 kommer pakket inn i det samme huset og er støpt på det samme PCB-kortet som storebroren HD 6970. Det er derimot et par forskjeller ved elektronikken, der vi har omtalt de største forskjellene allerede. Kjernefrekvensen er også noe lavere, sammen med en effektive minnefrekvensen.

Tilkoblingene er det flust av, du alt av digitale standarder og store muligheter for utvidelse. Som alltid vil disse 6000-serie-kortene la deg koble til opp mot seks skjermer på ett skjermkort.

Demontering

Med samme kropp som HD 6970, er det ikke noe vanskeligere å kle av HD 6950 enn det var tidligere. Det er mange skruer, men de går lett ut og kjøleren løsner lett fra kjerner. Montering av trolig kommende tredjepartskjølere burde derfor være relativt enkelt.

Kretskortet er temmelig likt det vi tidligere har sett, foruten strømtilkoblingene. Der finner vi nå to 6-pins PCIe-tilkoblinger. Også på dette kortet har AMD implementert det de kaller Powertune-teknologi. Dette er små brikker som regulerer kjernefrekvensen og strømtilgangen for å forhindre overoppheting. Nvidia har også implementert lignende teknologi på deres nyeste kort.

Tilbehør

Kortet vi i dag tester ble sendt rett fra AMD. Det er de individuelle produsentene som velger tilbehør og produkteske til dette kortet, så nøyaktig hva du får med avhenger av hvem du kjøper kortet fra.

Effektforbruk

Ikke overraskende ruller HD 6950 virkelig langt ned på listen. Vi snakker her om et strømforbruk på nivå med forgjengeren HD 5770, og ikke spesielt langt over HD 6850. AMD imponerer definitivt på dette feltet.

Temperatur

Med lavt effektforbruk forblir også temperaturene lave. På tomgang ser vi en temperatur som er helt streit, men det ekstra flotte med dette kortet er at temperaturen ikke stiger spesielt. Den ender til slutt opp på 72°C, noe vi liker.

Støy

Støymessig kommer kortet også godt ut. Med samme kjøler som Radeon HD 6970 opplever vi dagens testkandidat som et marginalt hakk stillere. Samtidig vil vi trekke frem at dette er en subjektiv oppfatting, og vi vil ikke utelukke at de to kortene kjører på det samme støynivået. Forskjellen er uansett bare marginal, det er et stillegående kort, men vi har opplevd lavere støynivå på andre skjermkort.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

I 3Dmark ser vi at HD 6950 som vi i dag tester kommer i land med så godt som samme poengsum som HD 5870. Allerede her ser vi at avstanden i ytelse til Nvidias produkter foreløpig er lang. Poengsummen i seg selv virker samtidig helt fin.

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

Vi tar nå med 3Dmark 11 i skjermkorttestene våre. I løpet av januar skal hele testriggen oppdateres, med nye drivere og spill, og dette blir en av titlene som skal med.

Det er fortsatt ikke så mange kort i denne grafikken, men det vil komme flere på nyåret. Det vi her ser er at kortet havner langt under GTX 570. Uten større sammenligningsgrunnlag ønsker vi foreløpig ikke å trekke noen konklusjoner, så vi går over til spilltestene!

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Crysis Warhead-testen går glatt unna, og minste-verdien befinner seg alltid i nærheten av den gjennomsnittlige verdien. Selv med ingen innstillinger aktivert, er ikke ytelsen vi ser ved maksimal belastning innenfor det vi vil kalle spillbart.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at det er godt med rom rundt HD 6950. Konkurrenten Nvidia har bare kort som befinner seg henholdsvis 7 og 4 FPS unna, det er altså et gap på hele 13 FPS i denne testen nå, i mellom de to kortene Nvidia har på markedet.

Anno 1404 - Dawn of Discovery
D X 1 0 , 8 x A F , 4 x A A , H i g h

Personlig hadde jeg selv aldri møtt Anno-serien, ikke engang 1404 - Dawn of Discovery. RTS-spill er etter min mening fortsatt genialt, og utallige timer har gått med under titler som Age Of Empires og Red Alert, den dagen de titlene var aktuelle. Slike spill tar mye tid, og gud så moro det hadde vært om jeg nok en gang kunne ha satt meg ned å bygget opp og holde i live en hel sivilisasjon.

Anno grafiske bit bygger nå rundt DirectX 10, med mulighetene det trakk med seg. Det skal kunne kjøre spillet glatt og fint på lette maskinvare, men mulighetene for høy oppløsning og saftige instillinger er tilstede.

I denne testens eneste RTS-spill ser vi at ytelsen synker i et jevnt tempo. Selv om et slikt spill ikke alltid ser ut til å by på det mest innviklede på grafikkfronten, er det helt klart at skjermkortet har mye å jobbe med.

I likhet med det andre HD 6900-kortet vi har testet, havner HD 6950 noe uforventet høyt i Anno 1404. Resultatene her for HD 6970 viste seg å ikke være representative. Tallene er hva de er, og vi får se hvordan utviklingen videre i testen blir. Hvis du forøvrig er Anno-fantast, er HD 6900-kortene tydeligvis veldig gylne.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Selv om det er et ganske så stort gap i mellom den gjennomsnittlige verdien og minsteverdien, ser vi at det er en stabil trend i grafene. Ytelsen er høy, og skjermkortet tygger unna alt det blir bedt om.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at ytelsen er på nivå med GTX 470, men hakket kvassere. Samtidig merker vi oss at GTX 570 og GTX 460 befinner seg som forventet langt fra dagens testkandidat.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet forran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Ytelsestrenden vi ser i HAWX er en myk og rolig graf, som faktisk retter seg ut ved maksimal oppløsning. Ytelsen er på et høyt nivå, og vi bikker så smått det er under 60 FPS ved full belastning.

Med 70 FPS i oppløsningen vi sammenligner ved, ser vi nok en gang at HD 6950 plasserer seg akkurat der AMD ønsker, men marginene er meget små. GTX 460 er ikke langt unna, og GTX 470 merker seg denne gangen som et betydelig sterkere kort.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Helt til slutt i DirectX 10-verdenen, fyrer vi i gang Just Cause 2. Med alle innstillinger aktivert, slik vi har gjort, er dette et krevende spill. Vi merker oss at maksimal oppløsning er noe skjermkortet ikke vil klare, men å ofre litt bildekvalitet mot høyere hastighet vil være en god handel.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi nå at HD 6950 setter seg på nøyaktig samme nivå som HD 5870. Det betyr videre at vi nok en gang befinner oss midt i mellom GTX 570 og GTX 460, men ikke så langt unna GTX 470 som vil være på markedet en kort stund til.

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fyskken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Som første DirectX 11-tittel vi tester på dette kortet går det hele pent for seg. Ytelsen er på et høyt nivå, og vi opplever ingen former for hikke underveis. Selv med alt av innstillinger aktivert, tygger maskinen unna oppgavene i høy hastighet.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at ytelsen blir satt på nivå med GTX 470, men igjen må vi trekke frem at dette er et kort som er på vei ut av markedet. AMD står alene blant kortene som vil være på markedet etter nyttår, og veien til GTX 460 og GTX 570 er fortsatt lang.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med instillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre instillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Som tidligere ser vi en stabil og pen graf i Metro 2033, selv om den raskt daler under et nivå vi definerer som spillbart, altså rundt 25 FPS. Minsteverdien holder seg i nærheten, og ved høyeste oppløsning møtes de innenfor så lite som 1 FPS!

I denne testen kommer HD 6950 høyt opp i grafene, og ligger ikke langt unna GTX 570. Samtidig merker vi oss at GTX 460 er langt unna. Men, totalt sett imponerer ytelsen i denne testen.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Helt til slutt beveger vi oss inn i Bad Company 2. Grafen som til slutt dannes er meget pen og balansert, ytelsen synker i et jevnt tempo. Avstanden til minsteverdien er på rundt 10 FPS, noe som på dette nivået ikke er spesielt ille.

Inn i sammenligningsgrafen triller vi over HD 6870 med fin margin, og avstanden til GTX 570 er som alltid stor. Dessverre har vi ikke med noen GTX 460-kort i denne grafen, da vi hadde et par driverproblemer den gangen kortene ble testet. La oss gå over til konklusjonen, så ser vi på hva dette kortet kan tilby!

Konklusjon

Med Radeon HD 6950 presenterer AMD et spennende produkt. Det er effektgjerrig, det operer på lave temperaturer og vi opplever det som dønn stabilt under bruk.

Det å danne en stor konklusjon rundt akkurat dette produktet opplever vi derimot som noe vanskelig akkurat nå. Med en prislapp på rundt 2300 kroner ligger det i et ganske så stort hull i markedet. Når produsentene lanserer og faser ut produkter i et så høyt tempo som vi når ser på skjermkortmarkedet, har ikke HD 6950 en sikker konkurrent. Kortet står faktisk helt alene.

Geforce GTX 470 er et hakket billigere kort, som leverer hakket lavere ytelse. Det er en sterk konkurrent, men til AMDs fordel er dette et produkt som vil forsvinne fra produkthyllene innen kort tid, og da står HD 6950 igjen helt alene.

Selv om HD 6950 står alene nå, er det ikke utenkelig at Nvidia straks har noe på lager mellom GTX 460 og GTX 570, som skal fylle gapet til GTX 470. HD 6950 er uansett et veldig godt skjermkort. Det koster ikke mye og det gir deg en ytelse som tygger unna alt av moderne spill. Samtidig må vi trekke inn de gode mulighetene du får ved hjelp av Eyefinity og de generelle egenskapene ved DirectX 11.

I samme åndedrag må vi heller ikke glemme at AMD-kort operer på lave og fine temperaturer, samtidig som de trekker langt mindre strøm enn konkurrentens produkter.

Leter du etter et kort i 2000-kroners-klassen kan HD 6950 være et flott valg Vi velger derfor å gi kortet i seg selv flere tomler opp. Men, vi er på forbrukerens side og vil derfor sterkt råde deg til å vente litt på Nvidias motsvar. Se hva det skjermkortet har og tilby, og bestem deg da. Nøyaktig når dette kortet lanseres vet vi derimot ikke, så foreløpig ser AMD ut til å tilby et klart godt valg.


+ Fin pris
+ God ytelse
+ Lavt effektforbruk og lave temperaturer
+


- Befinner seg foreløpig i et markedshull, med usikker fremtid

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen