AMD slipper løs Mantle

Mener DirectX-rivalen er stabil nok til å tas i bruk av flere.

Brikkeprodusenten AMD skapte i fjor høst litt spenning i markedet da de varslet om Mantle – en konkurrent til selveste DirectX. Med Mantle skulle både spillene og programmeringen av dem kunne gå kjappere enn med Microsofts velkjente API, som slike utviklingsverktøy og -grensesnitt kalles på fagspråket.

Mange spillaktører meldte sin interesse for Mantle, mens støtten i storspillet Battlefield 4 fikk spesielt mye oppmerksomhet. Og selv om lanseringen bød på problemer, viste det seg snart at det AMDs nyvinning hadde noe for seg, spesielt for de med litt svakere AMD-prosessorer.

Guide: Så mye ekstra ytelse får du i Battlefield 4 med Mantle (Ekstra) »

Går til «privat beta»

Nå fortsetter AMD utrullingen av Mantle Graphics API. Frem til nå er det bare et fåtall spillutviklere som har fått lov til å ta i bruk Mantle, og da i tett samarbeid med AMD selv. Men fra i dag vil verktøyene også bli tilgjengelig for andre som ønsker å leke seg med betaversjonen.

Tilgangen er dog lukket, det vil si at utviklere må registrere seg og bli godkjent før de kan slå kloa i API-et.

Ifølge AMD har over 40 spillutvikingsstudioer forhåndsregistrert seg for den private betaperioden. Dette betyr ikke nødvendigvis at vi umiddelbart vil se et renn av spill med Mantle-støtte, men det er et solid skritt frem mot mer valgfrihet for utviklerne.

Forhåpentligvis vil det i siste instans også bety bedre grafikk- og spillopplevelser for oss vanlige forbrukere.

Men Microsoft er da med fremdeles:
Har lansert DirectX 12 – fremtidens spillmotor »

(Kilde: AMD)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen