AMD Mantle mot Microsoft DirectX

Gir AMD eller Microsoft deg den beste spillytelsen?

Vi setter de to rivalene opp mot hverandre.

I september 2013 slapp AMD sin store DirectX-konkurrent, som de hadde døpt Mantle. Nå har det gått mange måneder, og kommet flere spill som benytter denne nye API-en, en API er kort fortalt et programmeringsgrensesnitt som gjør det enklere å skrive spill og programmer mot aktuell maskinvare, og er noe vi kommer nærmere tilbake til.

Vi har derfor tatt en runde med et par spill, et par maskiner og et par API-er, og ser på hva man har å tjene på å sende DirectX på dør.

AMD slapp Mantle i forbindelse med lanseringen av toppkortet Radeon R9 290X, og tok strengt tatt veldig mange på sengen. Radeon-kortet var ventet, men Mantle var veldig uventet. Den opprinnelige planen var at Mantle skulle bli tilgjengelig noe senere i 2013, da med storspillet Battlefield 4 som den første tittelen som benyttet API-en.

Battlefield Hardline   Les mer »

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (27)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen