Amazon lanserer iPad-konkurrent

Amazon lanserer iPad-konkurrent

Kindle Fire er mindre og koster under halvparten av Apples nettbrett.

Amazon lanserer et nettbrett som skal ta opp kampen mot Apples dominerende iPad. Det nye nettbrettet heter Kindle Fire og ble presentert av Amazon-sjef Jeff Bezos på en konferanse i New York City.

Kindle Fire skal forsøke å vinne tronen ved å først og fremst bli tilbudt til en lavere pris, samt dra nytte av Amazons enorme, elektroniske lager med film, bøker og musikk.

Prisanslaget er på 199 dollar i USA, noe som tilsvarer 1140 kroner, mens den billigste versjonen av iPad 2 koster 3750 kroner her til lands. Prisen på Kindle Fire vil bli noe dyrere i Norge enn i USA.

Viderefører lesebrett

Kindle Fire har en skjermstørrelse på 7 tommer, og kjører på Googles mobile operativsystem Android.

Nettbrettet er en forbedret eller videreført utgave av Amazons Kindle-lesebrett, som først dukket opp i 2007.

Det har ikke innebygd kamera eller mikrofon, men kan tilby trådløs Internett-tilkobling, selv om dette ikke omfatter 3G.

Ved kjøp får man med en 30 dagers prøveperiode på Amazon Prime – som er en tjeneste på Amazon der man blant annet kan streame video mot en fast abonnementssum.

– Eneste solide utfordrer

– Amazon er egentlig den eneste potensielle utfordreren innenfor nettbrett som kan tilby noe tilsvarende til det Apple har, sier analytikeren Brian Blair til Bloomberg. Han fortsetter:

– Hvis du ser bredere på hva Amazon har å tilby, kan du se at de har innhold som ingen andre nettbrettprodusenter har per nåværende tidspunkt på grunn av medieinnholdet fra nettsiden deres.

Amazon-sjef Jeff Bezos er sikker på at de kan utnytte selskapets dominerende posisjon innen e-handel for å være en solid utfordrer til iPad.

Salg innen Amazons elektroniske lager av bøker, filmer og musikk på Kindle Fire vil kunne bidra til å gjøre opp for den lavere profitten selskapet vil få som følge av den lave prisen på nettbrettet, mener Blair.

– Avhengig av rask omsetning

Jeff Bezos. Foto: James Duncan Davidson
Jeff Bezos. Foto: James Duncan Davidson

Tilbakemeldinger fra forbrukere vil spille en viktig rolle hvis Kindle Fire skal bli en suksess.

Amazon er avhengig av å få inn omsetning raskt, ellers vil selskapets avanse bli for lav i forhold til investorer og aksjonærers forventninger, sier analytiker Steve Weinstein til Bloomberg.

Kindle Fire er ventet å bidra med en økning av Amazons totale omsetning med 32 prosent til 64,6 milliarder dollar i 2012, men lønnsomheten kan altså synke ifølge analytikere.

Dette kan bidra til å avgjøre eventuell videre satsning på nettbrett fra Amazon sin side.

– Fremdeles et barn

Amazon har gjort visuelle endringer med Android-operativsystemet, og fått brukergrensesnittet til å bli mer lekkert og enklere å bruke. Nettbrettet skal som nevnt være tett sammenknyttet med selskapets egen, stadig voksende samling med filmer, bøker og musikk.

Dette er likevel ikke nok, ifølge Brian Blair. Amazon må utvikle produktet forbi den nåværende Kindle Fire hvis de skal forbli seriøse rivaler til Apple:

– Jeg tror egentlig ikke at en 7-tommer kommer til å være et levedyktig nettbrett for noen. Den er et lite barn. En virkelig nettbrettutfordrer må ha en skjerm på 10 tommer, avslutter han.

Markedet for nettbrett er uansett spådd en lysende fremtid av analytikere fra Massachusetts-baserte Forrester Research, som spår at det vil vokse med 51 prosent i året frem til 2015.

(Kilder: Apple Insider, Bloomberg)

Se flere bilder av nettbrettet i den følgende bildeserien:

Kommentarer (35)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen