TAKTISK LØFT: Det militære transportflyet Y-20 fotografert av satellitten GeoEye 1 den 1. januar 2013. Bildet viser et fly med omtrent de samme ytre dimensjonene som Boeings C-17 Globemaster 3. (Bilde: GeoEye 1)

Alt vi vet om Kinas mystiske krigsfly

Kina utvikler gigantfly. Dette er hva det er kapabelt til.

To satellittbilder tatt 25. desember 2012 og 1. januar 2013 av GeoEye-satellittene Ikonos og GeoEye 1 viser de første bildene av Kinas enorme krigsfly Xian Y-20.

Bildene viser flyet på rullebanen på luftbasen Yanliang, regnet som hovedbasen for testene til flyvåpenet i Folkets frigjøringshær.

DET FØRSTE BILDET: Dette bilder er tatt 25. desember 2012, og er bildet som fikk ryktene til å rulle rundt Kinas nye krigsfly. To dager senere bekreftet Kina at flyet eksisterer.
DET FØRSTE BILDET: Dette bilder er tatt 25. desember 2012, og er bildet som fikk ryktene til å rulle rundt Kinas nye krigsfly. To dager senere bekreftet Kina at flyet eksisterer.Foto: Ikonos

Det kinesiske forsvarsdepartementet bekreftet på tampen av 2012 at flyet er under utvikling.

- For å møte behovene til den nasjonale økonomien, sosial utvikling, militær modernisering og yte bedre katastrofehjelp, humanitær hjelp og andre beredskapsoppgaver, er Kina i gang med utviklingen av store transportfly, opplyser forsvarsdepartementets talsmann Yang Yujun på departementets nettsider.

Han kommenterer at Kina ønsker å styrke flyvåpenets lufttransport, slik at landet kan stole på egen kapasitet.

Smuglet plantegning fra USA

SVÆRING: Her er et av NATOs C-17, fotografert i Mazar-e Sharif i Afghanistan. Fire fanjetmotorer med en skyvekraft på over 18.000 kg hver sørger for en fart på 833 km/t og global rekkevidde.
SVÆRING: Her er et av NATOs C-17, fotografert i Mazar-e Sharif i Afghanistan. Fire fanjetmotorer med en skyvekraft på over 18.000 kg hver sørger for en fart på 833 km/t og global rekkevidde.Foto: Lars William Wroldsen (Forsvaret)

Det nye bildet gjør det mulig å anslå mer nøyaktig flyets ytre mål, og det viser et luftfartøy som minner mye om Boeings C-17 Globemaster 3, transportflyet som blant annet brukes av det amerikanske og britiske flyvåpenet.

C-17 har et vingespenn på rundt 52 meter, er 53 meter langt og snaut 17 meter høyt. Fire Pratt & Whitney F117-PW-100 fanjetmotorer gir en skyvekraft på 18.360 kg i hver motor. Hastigheten er 833 km/t på 28.000 fot, og flyet kan ta en last på drøyt 77 tonn. Eller rundt regnet 102 fallskjermsoldater eller 36 bårer og 54 sittende pasienter og mannskap.

Kina fikk tilgang til plantegningene til C-17 for flere år siden gjennom de kinesiske spionene Greg Chung og Chi Mak, som i en årrekke smuglet ut militæropplysninger inntil de ble arrestert og dømt for spionasje på midten av 2000-tallet.

Taktiske fordeler

KLAR TIL HOPP: Lasterommet på en C-17 med fallskjermsoldater på vei til et treningshopp.
KLAR TIL HOPP: Lasterommet på en C-17 med fallskjermsoldater på vei til et treningshopp.Foto: acob Bailey /U.S. Air Force (Wikimedia Commons)
TAKTISK: En kampklar M1A1 Abrams stridsvogn har blitt lastet i en C-17 og sluppet ut rett i strid.
TAKTISK: En kampklar M1A1 Abrams stridsvogn har blitt lastet i en C-17 og sluppet ut rett i strid.Foto: Ted Banks/U.S. Navy (Wikimedia Commons)

C-17 har fire fanjetmotorer og kan løfte tung last interkontinentalt uten å måtte tankes. Flyet er designet med tanke på å levere stor last selv på enkle rullebaner. Flyet kan også slippe lasten fra luften, og kan konfigureres som ambulanse og plattform for spesialoperasjoner. Hvis det er nødvendig kan også C-17 brukes til å flytte laster innenfor operasjonsområdet til én armé.

Militærstyrker demonstrerte hvilke taktiske fordeler et fly som C-17 kan ha i kampsituasjoner under Irakkrigen mellom 2003 og 2011.

For første gang i historien ble det foretatt luftslipp av tunge hæravdelinger rett inn i en kampsone.

Ifølge Wikipedias artikkel om C-17 ble en kampklar M1A1 Abrams stridsvogn sluppet ut fra flyet, og gikk rett i strid. På et senere slipp ble også fem M1 stridsvogner, fem M2 Bradley stormpanservogner og 15 M113 pansrede personellkjøretøyer sendt fra Ramstein i Tyskland til Bashur i Irak.

For første gang ble også en stor hæravdeling satt inn fra luften, da 173. luftbårne brigade ble sluppet over Nord-Irak.

Samme rekkevidde som USA?

HERCULES: Lockheed Martin-produserte C-130 Hercules er det norske forsvarets primære transportfly. Når det trengs, kan også Norge benytte seg av det vesentlig kraftigere Boeing C-17 Globemaster 3.
HERCULES: Lockheed Martin-produserte C-130 Hercules er det norske forsvarets primære transportfly. Når det trengs, kan også Norge benytte seg av det vesentlig kraftigere Boeing C-17 Globemaster 3.Foto: Chris Lofting (Wikimedia Commons)

Y-20 kan etter alt å dømme gi Kina den samme globale, militære rekkevidden USA og andre avanserte nasjoner har hatt i flere tiår, skriver nettsiden wired.com.

Eksperter nettsiden har snakket med, antyder imidlertid at selv om flyet ser imponerende ut på utsiden, står Kina ovenfor alvorlige utfordringer når det gjelder flyets faktiske yteevne.

- For å oppnå den rekkevidden og nyttelast du trenger for å bruke et fly som dette, handler alt om motorene. Og å utvikle store turbovifter til fly som dette, er enda vanskeligere enn å designe motorer til jagerfly. Det er ingenting som tyder på at Kina er i stand til å gjøre det, skriver markedsanalytiker Richard Aboulafia i The Teal Group i en e-post til Wired.

Kommunikasjonssjef Lars William Wroldsen i Luftforsvaret sier til Side3 at det ikke knyttes spesiell bekymring til at et land utvikler transportfly.

- Hva er årsaken til at man ønsker et fly som Boeing C-17?

- Det er primært rekkevidde og løftekapasitet samt hastighet det går på, sier Wroldsen.

NATO-OPPDRAG: Disse bildene er fra Mazar-e Sharif i Afghanistan da NATOs C-17 fløy det første oppdraget for Norge.
NATO-OPPDRAG: Disse bildene er fra Mazar-e Sharif i Afghanistan da NATOs C-17 fløy det første oppdraget for Norge.Foto: Lars William Wroldsen (Forsvaret)

Norge bruker først og fremst Hercules C-130J til transportoppdrag, men gjennom samarbeidsprogrammet Nato Strategic Airlift Capability har vi tilgang på C-17-fly stasjonert i Ungarn.

Forsvaret brukte flyet blant annet til å løfte materiell inn og ut av Afghanistan fra Gardermoen.

- Vi brukte Bell-helikoptre til medisinsk evakuering i Afghanistan, og da vi skiftet ut ambulansehelikoptre for vedlikehold, ble disse flydd ned med C-17. Det var plass til to helikoptre i buken. Det sier litt om flyets kapasitet, sier Wroldsen til Side3.

Grunn til bekymring?

BELL I BUKEN: Oppdraget gikk ut på å bytte ut de norske Bell 412 helikopterne som gjorde tjeneste som ambulansehelikopter i Norwegian Aeromedical Detachement i Meymaneh.
BELL I BUKEN: Oppdraget gikk ut på å bytte ut de norske Bell 412 helikopterne som gjorde tjeneste som ambulansehelikopter i Norwegian Aeromedical Detachement i Meymaneh.Foto: Lars William Wroldsen (Forsvaret)

Folkets Frigjøringshær er verdens største militære styrke, med omtrentlig tre millioner medlemmer, og har verdens største (aktive) stående armé, med omtrentlig 2,25 millioner medlemmer.

Beregninger viser at Folkets frigjøringshær kan mobilisere rundt 350 millioner soldater. Dette gjør Kina til det eneste landet i verden som kan stå imot alle andre lands militære avdelinger alene basert på antall soldater.

- Er det bekymringsverdig at verdens største militære styrke utvikler strategiske lastefly som når verden rundt?

- Vi følger med på utviklingen av materiell og systemer, også når det gjelder Kina. Det blir ikke riktig av Forsvaret å gi noen vurdering om hvorvidt dette skulle gi grunn til bekymring, opplyser major og pressetalsmann for Forsvarssjefen, Eystein Kvarving, i en e-post til Side3.

Ifølge Richard Aboulafia i The Teal Group er det fire selskap i verden som kan bygge motorene til å løfte Y-20. Tre av disse, GE/CFM, Rolls-Royce og Pratt & Whitney, er vestlige selskap som antakelig stanses fra å selge til Kina av vestlig våpenkontroll.

Det siste selskapet er russisk, men som nyhetsbyrået Reuters kartlegger i denne reportasjen, er Russland antakelig lite villige til å selge motorer til Kina i frykt for at kinesiske ingeniører vil være i stand til å ulovlig rekonstruere motorene.

Dermed tror The Teal Group at vi antakelig står igjen med at Y-20 i hovedsak er en prototype eller at det vil utrustes med mindre motorer som gir kort rekkevidde og lav nyttelast.

Selskapet har med andre ord liten tro på at Kina kan utfordre USAs, Europas og Russlands dominans i luften med det første.

Lik oss på Facebook du også.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen