Kampen for å synes er tøff på Web Summit Dublin - tusenvis av gründerbedrifter kjemper om å bli den neste suksesshistorien.

Alle disse vil bli den neste app-suksessen

Tusenvis av gründere på toppmøte i Dublin.

Hvem blir det neste Facebook? Det neste Snapchat eller Instagram? Hvem skal komme med det neste Wordfeud eller What’s App?

Én ting er sikkert. Det er ingen mangel på håpefulle, og alle er smertelig klare over hvor tøft det kan være å lykkes, og hvor stor forskjellen er mellom suksess og fiasko.

I forrige uke var flere tusen håpefulle web- og mobilgründere samlet i Dublin til det som i bransjen regnes som det mest seriøse arrangementet der gründere kan møte potensielle teknologipartnere og investorer.

På tre forskjellige scener kunne gründerne presentere produktene sine i løpet av fire minutter foran publikum og et panel med kritiske dommere. Jeg var vitne til en amerikaner som fikk totalt jernteppe, og verken klarte å presentere produktet sitt eller svare skikkelig på dommernes kritiske spørsmål. Hele resten av konferansen så jeg ham gå duknakket for seg selv, der andre ble omringet av interessenter. Jeg så også presentasjoner som tok både publikum og dommere med storm, som for eksempel tyske Readfy, et slags Spotify for bøker.

IMG_6729JPG.
Dommerpanelet lar seg ikke imponere så lett.

Livsstil og reise i fokus

Det skorter ikke på kreativitet når neste generasjons mobilutviklere vil vise deg nye ting du kan bruke mobilen til. De er alle klippefaste i troen på at akkurat deres app skal gi deg en enda bedre opplevelse når du trener, reiser, tar bilder, shopper eller bruker sosiale medier.

Noen er mer originale enn andre. Alcohoot var for eksempel ikke de eneste som ville gi deg alkometer for å sjekke promillen på mobilen, men de eneste som hevdet å bruke politigodkjente målemetoder.

Flash Food vil hindre at mat går til spille ved å få restauranter og butikker til å installere en smarttelefon-app som sørger for at maten i stedet kan hentes av frivillige og distribueres til lokale suppekjøkken og  herberger.

Funifi er kanskje alle foreldres drøm: de vil gjøre kjedelige plikter gøy, som for eksempel å rydde rommet sitt. Inflow vil la deg bli din egen psykolog, ved å analysere hva som gjør deg lykkelig.

Irske Fonesense vil la deg tjene penger – eller burgerkuponger – mot at du lar ringetonen din være en reklamesnutt for for eksempel Burger King. Tanken er at bedriftene skal kunne velge å betale i kontanter eller verdikuponger mot at du låner bort ringetonen din som reklameplass. Har du telefonen på lydløs, får du ingenting.

Hjelp til det meste

IMG_6787JPG.
Appen flying er bare én av mange som skal gjøre reising til en bedre opplevelse.

App in the Air skal gjøre reisene dine smartere, ved å sjekke ankomster og avganger, og vise andre brukeres råd og tips for flyplasser og reisemål fra forskjellige sosiale medier. Flying-appen holder rede på avgangstider og forsinkelser. Mot en andel på 25 prosent sender de automatisk krav til flyselskapene på dine vegne når flyet blir så forsinket at du har krav på erstatning.

Danske Toke Kruse har allerede 10 000 kunder i USA til sin regnskapsløsning Billys Billing. Idéen er å gjøre regnskap så enkelt at selv vanlige folk kan forstå det. Nå er han på jakt etter investorer.

Nettskyutvikler Vishvesh Suriyanarayanan håper hans App Friday skal bli din nye sosiale hukommelse. Appen skal samle all din aktivitet i sosiale medier i en tidslinje, slik at du aldri er i tvil om hvor du har vært eller hva du har gjort, selv flere år tilbake i tid.

Nettskyutvikler Vishvesh Suriyanarayanan og kollega Binil Antony.
Nettskyutvikler Vishvesh Suriyanarayanan og kollega Binil Antony.

Frameblast vil revolusjonere måten du redigerer video på mobilen eller nettbrettet. Amerikanske Aaron Day leder det britisk-amerikanske selskapet som har kontorer i London og San Francisco. Bulgarske Sortpad vil gjøre det latterlig enkelt å sortere alle bildene du tar med mobilkameraet.

Kampen om oppmerksomheten

Var dette alle? Langt ifra. Dette er et lite utvalg av alle selskapene som viste seg fram over to dager på web Summit i Dublin. I tillegg til eksemplene nevnt over var rekruttering, mobil betaling og netthandel, særlig med barneutstyr, godt representert.

Flere norske selskaper hadde også funnet veien til det store konferansesenteret utenfor Dublin sentrum, der over 8000 gründere, bransjefolk og investorer kjempet om oppmerksomheten og for å overdøve konkurrenter, høy musikk og lyden av tusenvis av mennesker som snakker business - samtidig.

Les mer: Disse kjemper om din mobile lommebok

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen