Akselererer DirectSound i Vista

Det blir ikke like enkelt å dra nytte av hardware-akselerasjon av lyd i Windows Vista som i tidligere OS. Microsoft har nemlig droppet "hardware abstraction"-laget (HAL) for DirectSound og DirectSound3D i Vista.

Vista baserer seg istedenfor på OpenAL - en lydstandard som kun nyere spill støtter. Det betyr at litt eldre spill ikke kan dra nytte av hardware-akselerert lyd i Vista, f.eks. med bruk av EAX. All lyd blir da prosessert via programvare.

Nå lanserer imidlertid Creative en såkalt "wrapper", som gjør at lydprosessorer som støtter OpenAL likevel kan sørge for hardware-akselerasjon med DirectSound og EAX i Vista. Wrapperen sørger for å oversette DirectSound-kall til OpenAL.

Blant spill som er støttet finner vi blant annet Call of Duty 2, Diablo 2, FEAR og Neverwinter Nights 2. Den fulle listen finner du her. Det skal også være mulig å tilpasse wrapperen for spill som ikke står på listen.

Kun for X-Fi
Dessverre er wrapperen kun egnet for bruk med Creatives egne X-Fi-lydkort. Dersom du er eier av et slikt kort, kan wrapperen lastes ned fra denne siden. Merk at den foreløpig kun eksisterer i beta-versjon.

Det er foreløpig usikkert om andre lydprosessorer vil få tilsvarende wrappere.

(Kilder: Dailytech, Creative)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen