(Bilde: hxdyl/Shutterstock.com)

Airbus: Pilotene trenger ikke lenger vinduer

Teknologi gjør det mulig å flytte cockpiten langt inn i flyet.

Det har i lang tid vært en selvfølge at cockpiten, rommet hvor flypilotene sitter, i passasjerfly har vært plassert helt foran for å gi pilotene mulighet til å orientere seg ved å kikke ut gjennom vinduene.

Av flere grunner er dette designet imidlertid ikke ideellt, og nå ser det ut til at fremtidens passasjerfly, takket være den teknologiske utviklingen, kan by på helt nye måter å plassere cockpiten på.

Som blant andre nettstedet Gizmodo rapporterer har den store flyprodusenten Airbus nå levert inn en patentsøknad som rett og slett innebærer å flytte cockpiten bort fra fronten og vesentlig lenger bak i flyet.

Bruker skjermer og «hologrammer»

Dette skal muliggjøres ved hjelp av teknologi som bringer digitale bilder av flyets omgivelser inn i cockpiten. Løsningen vil bestå av kameraer som er plassert rundt omkring på flyet, som gir pilotene mulighet til å følge på med på en skjerm.

Omtrent hit ønsker Airbus å flytte cockpiten.
Omtrent hit ønsker Airbus å flytte cockpiten.Foto: United States Patent and Trademark Office

Løsningen er imidlertid ikke bare ment å erstatte det synsfeltet pilotene har bak de vanlige vinduene, men skal ifølge patentsøknaden gi pilotene mulighet til å velge mellom mange ulike perspektiver for enda større overblikk. 

Airbus ser også ut til ha store ambisjoner når det gjelder hvordan den visuelle informasjonen skal vises. Patenten nevner nemlig ikke bare vanlige skjermer, men også en teknologi for fremstilling av tredimensjonale «hologrammer» ved hjelp av lasere.

I tillegg ser Airbus for seg muligheten til å «kombinere» video fra kameraer med datakonstruerte omgivelser som ligger lagret i en database på bakken. Dermed kan pilotene for eksempel navigere på en virtuell, tredimensjonal versjon av flyplassen etter landing.

Tjener en rekke formål

Det er flere årsaker til at selskapet nå lanserer dette konseptet. Først og fremst forhindrer den tradisjonelle plasseringen av cockpiten en ideell, aerodynamisk utforming av fronten. Ifølge Airbus bør fronten nemlig ha en langt spissere form enn i dag.

En annen årsak er at det å plassere både vinduer og alle de nødvendige instrumentene helt foran krever omfattende forsterkninger av skroget i denne delen av flyet, noe som tilfører ekstra vekt. Dette har konsekvenser for blant annet drivstofforbruk.

Den tredje årsaken er at det nye konseptet frigjør verdifull plass til flere passasjerer. Ikke minst åpner det for ekstra eksklusive sitteplasser helt foran i flyet med makeløs panoramautsikt, som sikkert ikke hadde vært å forakte.

Ennå er oppfinnelsen altså kun på patentstadiet, så når eller om vi får se de nye flyene er høyst uvisst. For mer informasjon kan du sjekke ut selve patentdokumentet.

Snart kan fly kanskje også få tankestyring: Her tester han ut teknologien i en simulator »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen