Test

Air - Pocket Symphony

Med "Pocket Symphony" har Air bevisst gått inn for å distansere seg fra pop-electronica lydbildet, men har beholdt og utviklet sin karakteristisk raffinerte og avmålte stil. Nicolas Godin tok timer i shamisen og koto, tradisjonelle japanske strengeinstrumenter, og det tok ham et år å lære seg nok til å kunne spille på dem.

Guttene i Air har lært seg noen nye instrumenter siden sist.
Guttene i Air har lært seg noen nye instrumenter siden sist.

Den tiden har selvsagt satt sterkt preg på det nye albumet. Her er heldigvis ingen klisjèfylt Østen-klimpring eller tøysete eksotisme. I stedet har de gamle strengeinstrumentene gitt opphav til en klar bevissthet om rytme og tempo, både på forgrunns- og bakgrunnsinstrumenter. Moderne trommer, gitar, piano og fløyte, ja, til og med 70-talls synth, har fått samme klare og rene rytme som shamisen og koto har i tradisjonell japansk musikk.

Ren og uanstrengt

Samtlige komposisjoner på albumet gjengis med krystallklar lyd, med melodier og toner som er meget godt balanserte mot hverandre. Hver minste klang er meget tydelig og ikke en eneste tone eller rytme er bortkastet. Dette er musikalsk minimalisme og fransk luftighet på sitt aller beste, med en klarhet, renhet og uanstrengthet som man sjelden hører i popmusikk.

Air har denne gang fått med seg Pulp-vokalist Jarvis Cocker og Divine Comedy-frontmann Neil Hannon til å skrive en sangtekst og bidra med vokal, og det har vært et godt valg. På "One Hell Of A Party", spor nummer tre på albumet, kombineres Cockers følsomme vokal med en supersensuell bassbakgrunn, shamisen og piano, til en herlig vakker låt som er som balsam for sjelen.

Det eneste som forstyrrer herligheten er poesien. Til så mye vellyd passer det ikke å ha ironisk-banale tekster som vedheng fra Airs mest intense pop-periode på slutten av 90-tallet. Et tydelig eksempel er tekstlinjene "This was one hell of a party / Nobody got to go to bed / But his morning-after is killing me / and I have to rest my head" eller "When the redhead girl goes by / the course of time stands still / When the redhead girl goes by / goes by". Det får nemlig enkelte lyttere til å tro at banaliteten, som var leken under pop-perioden, men som nå bare høres amatørmessig ut, egentlig skyldes at Jean-Benoit Dunckel og Nicolas Godin ikke kan skrive på engelsk.

Elektronisk zen-opplysning

Dermed er det ikke overraskende at den franske sangteksten høres mye bedre og mer poetisk ut enn de engelske. "Mer Du Japon" er, med sin optimistiske og 70-talls jazzaktige synth-bakgrunn, sitt dynamiske rytmeteppe og sin rare tekst, vakkert surrealistisk. Her passer det fint med litt eksotisk strengespilling, og resultatet har blitt et ekstremt friskt og herlig spor, like fremmed og balansert smakfull som en bit fersk sushi med sterk wasabi.

Air kan trygt outsource jobben med å skrive engelske tekster.
Air kan trygt outsource jobben med å skrive engelske tekster.

Og som støtte for teorien om språkbarriere som grunnen til Airs manglende poetiske dyktighet, viser det seg at lyrikken fungerer mye bedre når det er andre som står for skrivingen. Hannon og Cocker bidrar med både tekst og vokal på spor nummer ti, "Somewhere Between Waking And Sleeping". Blandingen av eterisk mannlig vokal og klar-kald elektronica, går her virkelig opp i hverandre og blir til noe helt fantastisk. Da, først, tror vi på en neo-minimalistisk verden hvor europeisk elektronisk musikk har oppnådd perfekt zen-opplysning ved hjelp av tradisjonelle østlige toner.

Etter et par mindre sterke spor, som likevel føyer seg pent inn i den gode helheten, rundes albumet perfekt av med instrumentallåten "Night Sight". Sporets ettertenksomme og rolige rytme høres ut som en epilog og en hyllest til låten som startet Asia-flørten, nemlig "Alone In Kyoto".

Konklusjon

Air har i "Pocket Symphony" beholdt enkelheten, renheten og rytmesansen som preget tidligere album, og tilført et kaldere og mer avmålt lydbilde, en modnere profil, samt litt østlig eksotisme. Resultatet har blitt ytterst delikat og stilfullt, med rytmer og lyd som er i perfekt harmoni. Lydbildet vil være for rasjonelt og langsomt for enkelte, men for alle oss andre, vil "Pocket Symphony", med sin klarhet, luftighet og avslappende effekt, være spa-behandling for både ører og sinn.

Air Pocket Symphony   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen