Advarer mot mobilspill

Barn lar seg ofte lokke av nye mobilspill. (Foto: Istockphoto)
Barn lar seg ofte lokke til å kjøpe nye mobilspill. (Foto: Istockphoto)

Foreldreorganisasjon Barnevakten har valgt å gå ut med en advarsel mot useriøse aktører i bransjen for mobilspill.

Organisasjonen frykter at barn kan bli et lett bytte for aktører som ikke skyr noen midler for å få barna til å kjøpe mobilspill.

Tenker ikke konsekvenser

Odd Arild Olsen i Barnevakten forteller til Aftenposten at mobilspill ofte henvender seg til barn, som på grunn av sin alder ikke har voksnes evne til å tenke på konsekvensene ved å bestille et slikt produkt.

–Forleden snakket jeg med en far som fortalte at hans 12 år gamle sønn hadde pådratt seg 5000 kroner i utgifter i løpet av bare én uke, forteller Olsen.

Olsen har flere klare meldinger til spillbransjen:

- De må få på plass tryggere betalingssystemer, og ikke minst skikkelig aldersmerking av spillene. Spillpressen fokuserer lite på mobilspillene, det er vanskelig å skaffe seg informasjon om dem, og dessuten vet foreldrene ofte ikke engang at barna kjøper dem, sier han.

Han velger imidlertid også å dele ut ros til de spilldistributørene han mener fortjener det, som Nokia og EA.

- Umoden bransje

- Noen er veldig flinke. Problemet er at denne delen av bransjen er veldig umoden. Den vokser for fort, og det er enkelte selskaper som ser sitt snitt til å tjene gode penger ved å krysse noen etiske grenser. På mange måter kan man si at mobilspillbransjen er ute av kontroll, sier han.

Ifølge Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro, Nordens største leverandør av mobile tjenester, er ikkr problemet mangelen på regelverk. Problemet er at reglene ikke blir fulgt.

Han sier at norske selskaper fort får kjenne det om de bryter loven. Men selskaper fra andre land er det vanskeligere å kontrollere.

- Operatørene har et ansvar

Sellæg mener at bransjen beveger seg i riktig retning, men at operatørene har et ansvar:

- Nøkkelen ligger hos teleoperatørene. De bør ha mye kortere lunte når det gjelder å utestenge innholdsleverandører som ikke forholder seg til loven, mener han.

Til slutt har Sellæg råd til foreldre som har spillelystne barn.

  • Registrer også barnets alder når du oppretter et abonnement for barnet ditt.
  • Be operatøren sperre for kjøp av tjenester over mobilregningen.
  • Snakk med barna og få de til å forstå hva et abonnement innebærer.

(Kilde: Aftenposten)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen