Fra venstre: Christian Borge, bedriftsrådgiver hos NetCom Bedriftssenter Skøyen, Lars Mørch, leder for NetCom Bedriftssenter Skøyen, samt Kristian Renaas, salgsdirektør i TeliaSonera Norge. (Bilde: Kurt Lekanger, Mobilen.no)

– Abonnementspriser ikke lenger det viktigste

Bedriftskundene etterspør helt andre ting, hevder NetCom.

Prisene på mobilabonnementer i privatmarkedet har falt drastisk de siste årene, på grunn av sterk konkurranse. Men i bedriftsmarkedet er det mye mer enn pris som teller, mener salgsdirektør i TeliaSonera, Kristian Renaas.

– Vi er ved et lite skille nå. Bedriftene spør ikke lenger etter bare priser, de har behov for noen som kan bistå dem med å sette opp løsninger sammen, sier Renaas.

Norske bedrifter bidrar ifølge NetCom med 6 milliarder kroner i omsetning for norske mobilselskaper. Men det er hard kamp om kundene, og NetCom jobber derfor for tiden med å styrke sin satsning på bedriftsmarkedet ved å etablere såkalte NetCom Bedriftssentere over hele landet. Sist ut var NetCom Bedriftssenter Skøyen, som åpnet den 25. april. 

Fra åpningen av NetCom Bedriftssenter på Skøyen.
Fra åpningen av NetCom Bedriftssenter på Skøyen.

– Vi har fra før 61 helt rene konsumentbutikker. De 10 bedriftssenterne vi åpner nå tror vi er en god start. Vi ruller ut nå – men du skal ikke se bort i fra at vi dobler takten fremover, sier Renaas til Mobilen.no.

Det er tidligere Klart Svar-butikker som nå blir gjort om til bedriftssentere, i et franchise-konsept. Ved å øke takten vil det i løpet av de nærmeste månedene være rundt 20 sentere.

Hjelp til å sette sammen løsninger

Hensikten med bedriftssenterne er at kundene skal få hjelp til å sette sammen riktig løsning, enten man er en liten eller stor bedrift. 

– Jeg tror det er mange små og mellomstore bedrifter som synes det er bra å kunne komme til noen som har den nødvendige kompetansen, og kan bistå. Bare det å ta stilling til et operativsystem på en mobiltelefon, er vanskelig. Hvilke applikasjoner skal vi bruke, og hvordan skal vi håndtere trafikken? spør Renaas.

Samtidig mener han det har skjedd mye også på prissiden for bedriftene, slik at prisene er på et nivå hvor det er andre ting som teller. Roamingpriser har blitt forenklet, blant annet med samme priser i de nordiske landene, samt at prisene også i EU har blitt lavere. På bedriftsabonnementene strupes hastighetene når man overstiger datagrensene i utlandet, og det kommer ingen ekstra kostnad. Det er også ferdige abonnementspakker som skal gjøre det enklere for bedriftene å velge.

Fra åpningen av NetCom Bedriftssenter på Skøyen.
Fra åpningen av NetCom Bedriftssenter på Skøyen.Foto: NetCom Bedriftssenter

Hva er det så konkret bedriftskundene spør etter, annet enn pris?

 – Vi har god kunnskap med å hjelpe kundene ut i skyene, og ikke minst få skyene til å snakke sammen. Da snakker vi blant annet om administrasjonsløsninger, skybaserte videokonferanseløsninger, samordnet kommunikasjon og andre løsninger, sier Christian Borge, bedriftsrådgiver hos NetCom Bedriftssenter Skøyen.

Flere vil velge mer avanserte løsninger

Det er de store bedriftene som er først ute med å ta i bruk de mer avanserte løsningene, men Borge tror også mindre bedrifter på sikt vil kunne få behov for mer avansert administrasjon, bedre sikkerhetsløsninger og løsninger for for eksempel samordnet kommunikasjon.

 – Vi har de store bedriftene som ønsker å sy sammen kommunikasjonsløsningene sine, det vil si samordnet kommunikasjon. Og så har vi de som velger mobilitetssporet og går for rene trådløs bedrift-løsninger, og til slutt de minste bedriftene som velger Trådløs Bedrift Mini. Dermed har vi produkter i alle segmenter, både for små- og mellomstore bedrifter, og for større bedrifter som har for eksempel en Microsoft-plattform og en Cisco-plattform eller andre løsninger de vil sy sammen, sier Renaas.

Sikkerhet er også noe mange kunder trenger hjelp til. Ifølge Borge kommer veldig mange brukere fordi de har hørt skrekkhistorier om dårlig sikkerhet på mobil, og trenger råd om hva de skal gjøre. For de minste bedriftene kan løsningen være så enkel som å skru på sikkerhetsfunksjonene på telefonen og åpne opp for fjernsletting av telefoner som er kommet på avveie. Mens større bedrifter antagelig vil ønske en mer omfattende administrasjonsløsning.

– For større bedrifter som har mange enheter og mange forskjellige operativsystemer, anbefaler vi en operativsystemuavhengig løsning slik at du kan administrere alle enhetene i ett og samme grensesnitt, sier Borge. 

Les også: Samordnet kommunikasjon blir den neste mobilitetsbølgen

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen