Abit IS7 & IC7-G med problemer?

Det er i praksis to hovedkort for P4 som gjelder for oss overklokkere for tiden. Abit IS7 og IC7-G. En tidligere revisjon hadde en "temmelig flau" kjøleribbe på chipsettet, mens revisjonen vi mottok hadde fått kraftigere saker. Og det ser ut til å gjelde festebøylen også. Jeg lar bildene snakke for seg selv:

Good and dandy...

SHIT!

Something's missing...

Festeøyet er røska laus!

IC7-G ødelagt

Her skulle det vært et festeøye...

Nå kan det være at transporten disse to kortene har fått har vært for røff - men det er allikevel alarmerende. Som sagt var IS7 helt feilfritt når jeg mottok det, og ved en tilfeldighet oppdaget jeg nå i natt at noe ikke stemte. Heldigvis ramlet ikke festeøyet ned på skjermkortet og ødela det også. Jeg kan ikke finne det, så det må ha fått seg en lengre flyvetur.

Jeg håper ikke dette er et problem Abit vil slite med - uansett anbefaler jeg dere som har disse kortene om å være på vakt. Du kan alltids lime kjøleribben fast med termisk lim - men da får du den ikke av så lett igjen...

Jeg har kontaktet Abit i denne saken, og vil holde dere oppdatert. Forhåpentligvis er dette et engangstilfelle.

Det er flere tråder på forumet hos Abit der dette problemet er nevnt. Men vi skal være klar over at dette problemet nok har sin opprinnelse et annet sted. Intel har klare spesifikasjoner som produsenter må følge. Vi vet også at Intel ikke har vært spesielt glade i produsenter som går ut over spesifikasjonene, og en representant for Abit har bekreftet dette. Derfor antar vi at problemets kilde ligger hos Intel sine spesifikasjoner. Andre hovedkort basert på andre chipsett-leverandører har gjerne hull rundt chipsettet, en festemetode som både er sikker og velprøvd.

OPPDATERING 18.08.03 18:30 :

Jeg fikk tilbakemelding fra Abit for kort tid siden. De sier følgende:

"Siden Juli-produksjonen har vår fabrikk forsterket festeøynene betraktelig. For de som har opplevd at øynene har løsnet (som i følge våre tidligere erfaringer skyldes uforsvarlig transport), kan kortet byttes hos deres selger."

Dette låter betryggende i våre ører. Ut fra de trådene på deres forum som vi har lest, har offisielle uttalelser vært fraværende. Men det har altså ikke betydd at Abit ikke har vært klar over problemet - nå har de gjort noe med det. Derfor skulle det ikke være noe i veien for å kjøpe Abit-kort heretter. :-)

Overklokking.no ønsker å takke våre kontaktpersoner hos Abit for hurtig og god tilbakemelding.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen