Refleksjon

Å være seg selv nærmest

Fanboys er over gjennomsnittelig interessert i utstyr.
Fanboys er over gjennomsnittlig interessert i utstyr.

Vi nordmenn liker å tro at vi er annerledes enn alle andre raser. Møter vi amerikanske Greenpeace-medlemmer på hurtigruta hender det titt og ofte at vi anbefaler hvalbiffen, og om det norske landslaget i fotball anklages for brutal spillestil i en treningslandskamp mot Sverige tar vi på oss vikinghjelmer og tar i mot laget som om det var 7. juni 1945 og kong Haakon VII nettopp hadde kommet ned fra HMS Nordfolk i Oslo havn. Vi gir lusekofter til statsmenn på besøk i Norge, vi har ikke noe fisk å gi og vi er født med ski på bena, dette er alle karaktertrekk jeg tror du sliter med å finne andre steder.

Men på ett punkt er vi som absolutt alle andre, vi er oss selv nærmest. Inne i oss alle hviler det en liten fanboy. Vi er nemlig påtakelig opptatte av å forsvare våre egne merker. For noen er det nesten arvelig..

En fanboy kan være mye rart, men grunnleggende er en fanboy noen som er så blendet av sitt eget merke eller system at han eller hun nekter å ta inn over seg svakheter hos eget system, og styrker hos andre. Det er en alvorlig sykdom, og helsevesenet har ingen kjente remedier mot det.

I sin tid var det en ung fotostudent som på studentforumet var veldig opptatt av at hans nylig innkjøpte E-400 var et vel så kompetent kamera som et Canon 400D, eller et Nikon D80. Han mente det var vel så raskt, ikke fullt så godt på høy ISO, men forskjellen var ikke så stor at det hadde noe å si. Dessuten kom E-400 med et kitobjektiv som var så skarpt at det jevnet ut alt det andre, fargene var bedre, det leverte bedre JPEGs og var et svært kompetent hus for alt mellom himmel og jord.

Meg - en vaskeekte fanboy. Foto: Kenneth Solfjeld
Meg - en vaskeekte fanboy. Foto: Kenneth Solfjeld

Den studenten var meg. Mine motdebattanter var plassert stabilt i Canon og Nikon-leiren. Jeg kan til og med ha kommet til å påstå at forskjellene i byggekvalitet, bildekvalitet og ergonomi mellom mitt kjære E-400 og en av mine motdebattanters Nikon D2Hs var av ren akademisk art.

Det er en gang slik at vi ofte legger mye innsats i en handel så snart det er snakk om noe som koster mer enn en boks snus eller en tyvepakning med sigaretter, eller noe rent generisk som en støvsuger eller en tørketrommel. Og når vi endelig sitter med det ferdige produktet i hendene, kjøpt og betalt for dyre penger er vi så imponerte over det vi har klart, det er en prestasjon som kan sidestilles med Oslo-avtalen og det å ta gull på 300 meter hekkeløp. Og når vi har gjort en så stor prestasjon, nåde den som prøver å fortelle oss at vi ikke har gjort det rette valget!

Noen arver fanboyismen fra mor og far..
Noen arver fanboyismen fra mor og far..

Dette er et velkjent fenomen, alle preges av det. Enten du er nybegynner eller har arbeidet som portrettfotograf siden 60-tallet (jeg møtte en gang en portrettfotograf som mente at Mamyias RB67-serie var ubrukelig fordi optikken var for skarp).

Mang en fersk kamerakjøper har nok fått seg et støkk av hvor militante vi kan være når vi diskuterer våre kjære merker og systemer. Jeg vet ikke om en nybegynner burde være så veldig opptatt av hvilket kamera som tilbyr en følgefokus og skuddtakt som er praktisk om man fotograferer ishockey eller håndball på verdensnivå, men enkelte mener også dette. Det er nok litt skummelt å komme som nybegynner og å plutselig finne seg i ingenmannsland i en veritabel skyttergravskrig. Jeg kan virkelig forstå det, vi som har holdt på i dette faget en stund får en hard hinne og blir ikke plaget av slikt, men en nybegynner kan nok føle seg litt utilpass.

Fanboys opptrer ofte i grupper.
Fanboys opptrer ofte i grupper.

Men spørsmålet er om vi kan gjøre noe med det? Kan fornuft og rasjonalitet innføres i forumet? Jeg vet ikke. Det skal sies at Akam er langt mindre påvirket av dette enn de aller fleste forum. En del engelskspråklige forum er så fulle av merkesnobberi og fanboys at de etter hvert oppretter egne forum for de forskjellige merkene. Dette løser jo litt av problemet, men det er fortsatt ikke en ideell løsning. Hvordan kan en forvente at et nettsamfunn som er segregert etter merkene skal kunne få en høyere forståelse av fotografering, og kompetanse og kunnskap om ikke bare sitt eget utstyr til å diskutere utstyr? Jeg tror en slik ordning er destruktiv, det skader nettsamfunnet på sikt, og til slutt ender man opp med klikker av merkefans som er mer opptatt av å promotere sine merker enn å finne konstruktive svar på konstruktive spørsmål.

Du sitter og nikker? Det kan du slutte å gjøre. Du er sannsynligvis like skyldig, og jeg er ikke bedre selv.

Vi må klare å dra oss løs fra merkesnobberiet vårt, ellers kommer vi til slutt til å sitte igjen med et fattigere nettsamfunn på Akam.no.

(PS! Olympus sitt 14-42 er fortsatt verdens beste kitobjektiv!)

Kommentarer (114)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen