Refleksjon

Å lure folk til å kjøpe kamera

Markedsføring har alltid dreid seg om å framstille et produkt som ”akkurat det du trenger”, ”helt perfekt”, ”fantastisk bra” og så videre. Dette er vi alle vant til, og reagerer ikke mye på lengre.

Akam leser ganske mange pressemeldinger, der produsenten av diverse utstyr smører så tjukt på at det hele bare blir latterlig, eller enda verre: så på kanten av sannheten at det må kalles å bevisst forsøke å lure kundene.

Se større bilder nesten overalt

Det som er litt interessant i fotobransjen er at de fleste produsentene skriver nesten akkurat det samme om dyre modeller som om billige modeller. De tar fantastiske bilder, gir brukeren utrolige muligheter og så videre. Hva er det egentlig som skiller en dyr modell fra en billig? Det er ikke lett å se hvis man bare leser pressemeldingene. Det vi noen ganger lurer på er hva produsentene tror om oss. Enten er vi ferske, og har ikke så mye peiling, og da må mye av informasjonen regnes som direkte misinformasjon, ellers så har vi litt peiling på kameraer, og da kan man lure på hvor dumme produsentene tror vi er.

Jeg blir litt provosert noen ganger når jeg får pressemeldinger som sier ting som ”With 1.8 inch, the TFT color monitor is generously dimensioned.” Hva betyr det? Du får omtrent ikke tak i kameraer med mindre skjerm enn dette. De aller fleste kompaktkameraer på markedet i dag har 2 eller 2,5 tommers skjerm. Hva er det da som er så sjenerøst med 1,8 tommer? Er det for å lure kundene til å tro at det er stort, eller er det for å fortelle oss at produsenten selv ikke har peiling på hva de skriver?

I et annet tilfelle har produsenten en overskrift i pressemeldingen som sier ”Designed to Do More”. Hvis dette hadde vært et spesielt funksjonsrikt kamera, så hadde det vært greit, men det er ikke det. Det er et ribbet kamera, uten andre innstillinger enn 10 motivprogrammer. Det de stort sett skriver i avsnittet er ting som ”…. significantly enhances image quality and delivers faster overall processing speeds….” og ”… with pixel “micro-smoothing” that delivers clearer and more color-accurate photos.” Det er aldri snakk om hva det er i forhold til. Dette er et velkjent knep fra reklamebransjen, men gir absolutt ingen informasjon over hodet. Kameraet det er snakk om er kamera fra en av de større produsentene, og ligger i prisklassen rett over 1000 kroner.

Når Akam presenterer nyheter for dere lesere, baserer vi oss i stor grad på slike pressemeldinger. Hvor lett er det å plukke ut den relevante informasjonen og presentere den for dere, når pressemeldingene er fulle av slik svada som over?

Men disse formuleringene begrenser seg ikke bare til billige digitalkameraer. Noen produsenter tror også målgruppen for speilreflekskameraer går på de samme intetsigende uttalelsene. For eksempel ”Én av de tingene som gjør det så morsomt å bruke digitale speilreflekskameraer fra xxxxx, er de kreative mulighetene ved utskiftbare objektiver.” Hva betyr det? At det bare er denne produsentens digitale speilreflekskameraer som har utskiftbare objektiver?

Eller ”…. som gir bilder på 3008 x 2000 piksler i høy oppløsning og med svært skarpe detaljer. Dette er ideelt både for utskrift av store bilder og for kreativ beskjæring.” Finnes det bilder på 3008 x 2000 piksler som ikke er i høy oppløsning? Og er denne oppløsningen ideell for beskjæring? Ville det ikke vært enda bedre med enda høyere oppløsning? Slik jeg tolker det, hevder produsenten at 3008 x 2000 punkter er den riktige oppløsningen for beskjæring. Riktigere enn for eksempel 4500 x 3000. Er det det?

Det som fikk meg til å skrive denne artikkelen var en setning i en pressemelding vi mottok nylig. Der stod det ” – Nå kan man enkelt, effektivt og raskt skrive ut bilder direkte fra kameramobilen eller digitalkameraet. Resultatet kommer umiddelbart frem som et godt bilde av høy kvalitet.” Akam har ikke testet den skriveren det her er snakk om, men vi er ikke sikkre på om vi gleder oss til den dagen det bare er opp til skriveren om bildene blir gode og har høy kvalitet. Sist gang jeg sjekket hadde både fotografen og kameraet en viss innvirkning på dette.

Så hva blir resultatet av alt dette? Så vidt jeg kan forstå, blir resultatet at du ikke kan bruke informasjonen i pressemeldingene til å gjøre deg opp en formening om kameraet. Da vil du enten bil lurt, eller ikke få vite noe som helst. Og hva er da poenget? Er det for å lure deg? Jeg må innrømme at når jeg skriver nyheter, så baserer jeg meg i stor grad på listen over spesifikasjoner, og i mye mindre grad på den svært subjektive teksten.

Akam.no oppfordrer herved produsentene om å skjerpe seg. Disse pressemeldingene er, som navnet tilsier, hovedsakelig beregnet på pressen, og pressen ser ofte rett gjennom propagandaen. Jeg legger ofte pressemeldingene ved nyhetene jeg skriver, men jeg tror at jeg for framtida bare vil legge ved pressemeldinger som inneholder noenlunde saklig informasjon. Så, alle produsenter: Hvis dere vil at jeg skal spre pressemeldingene deres til titusenvis av lesere, så skriv skikkelig.

I rettferdighetens navn skal det sies at det ikke er alle produsenter som er like ille. Noen av dem skriver faktisk ganske bra. Kvaliteten på innholdet er i stor grad proporsjonal med prisen på varen. De tror ikke at de klarer å lure profesjonelle fotografer like lett som førstegangskjøpere. Men det er jo betryggende å vite at de forsøker å lure deg når de tror de har muligheten.


Erik Faarlund
Redaktør

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen