Å drive fotobutikk i en digital verden

Norge hadde for få år siden 550 fotobutikker. I dag er det 350 igjen. 200 butikker har forsvunnet siden 2002. Årsaken er naturligvis at vi, i stedet for å kjøpe film til 60 kroner, og framkalling til mellom 60 og 200 kroner pr. 36 bilder, nå kan kjøpe et minnekort til 1000 kroner, som har plass til 500 bilder. Laste dem inn på en PC, og så bruke kortet om igjen. Selv om det fortsatt er behov for å lage papirbilder, lager man ikke slike av alle bildene man tar, og det finnes mange andre måter å gjøre det på enn i den lokale fotobutikken. Mange skriver ut selv, og mange laster bildene opp på internett, og får dem sendt hjem i postkassa. Dette har tatt bort markedet for framkalling i butikk, og dermed livsgrunnlaget for mange små fotobutikker.

Til gjengjeld har markedet for kameraer økt voldsomt, så de som har hatt kamerasalg som en stor del av omsetningen gjør det ikke nødvendigvis så dårlig. Et godt eksempel er omtalt i Dagens Næringsliv på tirsdag 7. mars, nemlig Foto Video, som nå har butikk i Oslo, Bergen og Trondheim. De ble startet av Roar Sandvik i 2002, og fram til 2004, ble omsetningen tredoblet hvert år. I 2005 var den på hele 155 millioner. Butikken satser på fotoutstyr, både for profesjonelle og amatører, og de har eget lager. Dette kombinert med gode priser på norske modeller (ingen gråimport), har gjort at de har tjent penger hvert eneste år siden de startet.

Alternativ tekst mangler

Gründeren Roar Sandvik, sier til Dagens Næringsliv at han har pantsatt hus og hjem, og jobber 15-20 timer dagen for å få til dette, men at han ikke hadde klart det hvis det ikke hadde vært for konkurrentene, som trodde han ville gå konkurs, og dermed ikke tok ham på alvor.

Vi tror også noe av grunnen til suksessen er at han startet opp på rett tid, da digitalkameramarkedet var i ferd med å ta av. Det var ikke behov for kostbare omstillingsprosesser som de fleste andre måtte gjennom.

Fotovideo har nettsider der det går an å orientere seg, og bestille. Men det meste av salget foregår i butikkene, sier Sandvik. Årsaken er naturligvis at de fleste liker å ta og føle på utstyret før de kjøper det, og det er lettere å få svar på eventuelle spørsmål. Når prisene er de samme i butikken som på nettet blir det en attraktiv løsning.

Det er få andre aktører i dag, som tilbyr kombinasjonen av nettbutikk, vanlig butikk, godt utvalg, eget lager og lave priser. Det forklarer noe av suksessen.

Mer og mer av kamerasalget går nå over nettet. Det bidrar til at tradisjonelle fotobutikker legges ned, som igjen medfører at de fleste steder i Norge ikke lenger har en fotobutikk med kompetent personale, og du tvinges til å kjøpe over nettet, enten du vil eller ikke. Det fratar deg muligheten til å snakke med kompetente selgere, og å kjenne på produktene før du kjøper. Derfor er det desto viktigere med steder som akam.no og forumet vårt, der man kan få nødvendig informasjon før man handler.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen