"..og ring gjerne mens vi er i luften..."

Visste du at...:

Telenor har vært en av pådriverne for å utvikle et mobilsystem ombord i fly? Selskapet har i samarbeid med ARINC jobbet med løsninger der telefonen ringer til en mottager i flyet, som så sender signalet til satelitt. Telefonens forsøk på å kontakte bakken skal også forhindres av mottageren, slik at signalstyrken ikke blir sterk nok til å påvirke flynavigasjonen.

Visste du at...:

Telenor har vært en av pådriverne for å utvikle et mobilsystem ombord i fly? Selskapet har i samarbeid med ARINC jobbet med løsninger der telefonen ringer til en mottager i flyet, som så sender signalet til satelitt. Telefonens forsøk på å kontakte bakken skal også forhindres av mottageren, slik at signalstyrken ikke blir sterk nok til å påvirke flynavigasjonen.

Tiden da mobiltelefoner er forbudt på fly kan snart være forbi. På årets flymesse i Paris har nemlig selskapet OnAir fått grønt lys for å installere mobilsystemer i fly fra både Air France og Ryanair som i fremtiden vil gi deg muligheten til å ringe hjem og si at du er i rute.

EASA, European Aviation Safety Authority, godtar nå at fly av typen Airbus A318 får installert GSM-utstyr for bruk i luften. Så langt har Air France, TAP Portugal og Bmi (tidligere British Midlands) sagt at de vil installere utstyret og sette i gang brukertester på et fly hver.

Benoit Debains, direktør i OnAir sier at "utstyret er spesiallaget for bruk i fly. Sertifiseringen viser hvilket arbeid Airbus har lagt i å utvikle selv og bruke teknologi fra de beste leverandørene."

Både SAS Norge og SAS Danmark sier de synes ideen med mobiltelefoner ombord i fly er interessant.

- Men vi har foreløpig ingen planer om å innføre dette i våre 737-fly med det første, sier Thomas Midteiede i SAS Norge til Amobil.

Uenighet om effekt
Hovedårsaken til at mobiltelefoner til nå har vært forbudt på fly er at flymyndighetene har vært redd for at mobilstrålingen har negativ virkning på flyet sine styringssystemer. Når kabinpersonalet ber passasjerene skru av alt elektronisk utstyr før avgang er det nettopp for å unngå forstyrrelser. Det til tross for at det oppgjennom historien kun har vært én flyulykke der en mobilsamtale har vært antatt å være årsaken i en av mange teorier.

Men det er en kjennsgjerning at mange glemmer å skru av telefonen sin under flygning, og det er gjennom dette at mange har hevdet at telefonsignaler slett ikke har noen innvirkning på navigasjonssystemene.

Ikke alle jubler
Men ikke alle er begeistret for at det nå vil bli mulig å bruke mobiltelefonen i luften. Mange passasjerer frykter buss-tendenser, der enkeltpersoner brøler ut privatlivet sitt til andres sjenanse mens de snakker i telefonen. I tillegg vil mye allerede eksisterende støy ombord i fly kreve at en snakker enda høyere for å gjøre seg forstått, noe som mest sannsynlig ikke vil falle populært hos medpassasjerene.

Om mobilbruk i fly blir noen suksess gjenstår å se. Lavt prisnivå og mulighet for bruk av tjenester, som surfing over nett, kan være avgjørende for om dette er noe flyreisende vil ha nytte av.

(Kilde: Mobilised, Wikipedia, SAS Norge, OnAir)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen