I siste kvartal var 8 av 10 solgte smarttelefoner Android-telefoner. Det er ventet at det vil endre seg når Apple slipper sin neste telefon. (Bilde: Istockphoto / montasje)

8 av 10 smarttelefoner har Android

Treg produktsyklus gir fallende markedsandel for Apple.

Med nesten ett år siden forrige mobillansering fra Apple, kan det se ut til at kundene venter på neste modell i stedet for å kjøpe iPhone5. det er i hvert fall én av de mulige forklaringene på at 79,3 prosent av alle solgte smarttelefoner på verdensbasis nå kommer med operativsystemet Android, ifølge tall fra IDC.

Microsofts smarttelefoner har også gjort det godt i siste kvartal. Windows Phone-plattformen økte med 77 prosent og har nå en markedsandel på 3,7 prosent.

For Blackberry var det et grusomt kvartal. Markedsandelen falt til under tre prosent, og nå ryktes det at kinesiske Lenovo kan komme til å kjøpe selskapet. Lenovo opplever stor etterspørsel etter selskapets mobiltelefoner på det kinesiske hjemmemarkedet, men ønsker seg inn på de mer lukrative amerikanske og europeiske markedene.

Analytikerne mener Apples markedsandel vil øke igjen når produsenten kommer med en ny telefon og oppdatert operativsystem senere i år.

Store forventninger til billig-iPhone

Det knyttes også store forventninger til Apples billigtelefon, som nå anses mer eller mindre bekreftet. Nettstedet All Things D påpeker at Apple er nødt til å lansere en billig versjon dersom de vil fortsette å vokse. Årsaken er at Apple i dag gjør det dårlig i kampen om førstegangskjøperne. Bland de som allerede eier en smarttelefon, vurderer i dag 50 prosent å kjøpe en iPhone neste gang de skal bytte. Blant førstegangskjøperne er det bare 35 prosent som vurderer å kjøpe iPhone.  Samsung har om lag lik andel førstegangskjøpere og eksisterende smarttelefonkunder, med ca 30 prosent.

Undersøkelser viser at de som venter med å kjøpe smarttelefon er mer prisbevisste, og beholder telefonene sine lengre.

Felles for Apple og Samsung er at i overkant av 75 prosent av de som har kjøpt en av deres telefoner, velger samme merke neste gang de kjøper telefon. Dermed blir det viktig for Apple å kapre førstegangskjøperne hvis de vil ha merkevarelojaliteten deres.

Bloomberg Business Week tror imidlertid Apple vil få det tøft på det kinesiske markedet, billigversjon eller ikke. Det kinesiske markedet fylles opp av smarttelefoner med imponerende spesifikasjoner til latterlig lave priser. Den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi selger for eksempel toppmodellen Hongmi til ca 800 kroner, noe som betegnes som en utrolig aggressiv pris i forhold til spesifikasjonene. Hongmi, som de fleste av smarttelefonene på det kinesiske markedet, kommer med Android som operativsystem.

Les mer: Apples nettbrett-andel nesten halvert >>

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen