6 av 10 kjøper mobiltelefon med bindingstid

I tredje kvartal ble seks av ti mobiltelefoner solgt med bindingstid. Dette er en økning på 13 prosent i forhold til samme periode i fjor, og det ser ut til at veksten har tiltatt særlig i 2003.

Tall innhentet fra PT viser at det er spesielt lite lønnsomt å gå inn på 18 måneders bindingstid. For noen abonnementstyper kan 12 måneder være lønnsomt, men det er viktig å være bevisst på hvilket abonnement manvelger når avtalen inngås.

Det kan være opptil 1.500 kr å spare ved å sjekke ulike butikker og abonnementstyper. Ved å sammenligen priser på PTs nettsted www.telerpiser.no, kan brukerne finne ut hvilket abonnement som passer best for dem.

Nedenfor fremstilels utviklingen fra 1. kvartal 2002:

Q1 2002 Q2 2002 Q3 2002 Q4 2002 Q1 2003 Q2 2003 Q3 2003

Totalt antall solgte
abonnement/kontantkort

276 948 285 154 319 576 341 438 343 087 423 898 471 386
Abonnem/kont.kort.
m/bindingstid
111 540 118 315 166 180 170 614 198 008 275 160 306 395
Andel abb./kiont.kort
m/bindingtid
40,3 % 41,5 % 52,0 % 50,0 % 57,7 % 64,9 % 65,0 %

Tabellen viser altså at andelen med bindingstid har økt kraftig de to siste årene, og at nivået i dag er 60 prosent høyere enn i første kvartal i 2002.

Forbrukerombudet meldte nylig at det vil gÃ¥ inn for at bindingstid over 12 mÃ¥neder ikke skal bli tillatt.

(vz)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen