– 4K vil forbli en nisje

Vil 4K bare være en midlertidig greie fram til OLED? (Bilde: Hardware.no)

– 4K vil forbli en nisje

Det er noe annet som vil ta forbrukerne med storm, mener analysebyrå.

Selv om flere av verdens største TV-produsenter legger mye prestisje i lanseringen av sine kommende TV-er med neste generasjons oppløsning, 4K, vil det neppe ha mye å si for markedet, mener analysebyrå.

På messen IFA 2012 i Berlin viste blant andre Sony, LG og Toshiba fram TV-er med 4K-oppløsning, det vil si 3840 x 2160 piksler. Med fire ganger oppløsningen til Full HD, skal 4K by på eksepsjonell skarphet og detaljnivå. Til tross for den overlegne bildekvaliteten, vil få forbrukere ta i bruk 4KTV-er, skriver IHS iSuppli i en ny rapport.

Pris og innhold avgjør

Etterspørselen etter 4KTV-er vil være mager i løpet av de neste årene. Salg av apparater med monsteroppløsningen vil stå for bare 1 prosent av hele TV-markedet, mener IHS iSuppli.

Selv om antall solgte enheter vil øke fra 4000 i år til så mange som 2,1 millioner i 2017, vil det fremdeles bare representere en andel på kun 0,8 prosent av hele LCD-TV-markedet.

Det er prisen på 4K som er et av de store hindrene på veien mot verdensherredømme, samtidig som innhold i 4K foreløpig er svært begrenset. I tillegg er ikke markedet for enorme TV-er stort, noe som gjør at de fleste ser seg fornøyde med 1920 x 1080 piksler.

Forbrukerne vil ifølge analysebyrået derfor rette blikket mot en annen teknologi, nemlig OLED.

OLED vil ta over

Både forbrukere og produsenter knytter større forventninger til OLED-teknologien, ettersom denne typen skjermer visstnok skal tilby bedre bildekvalitet enn selv LCD-TV-er med 4K.

Produksjonen av OLED-skjermer har imidlertid vært treg inntil videre, men dette er nå i ferd med å endre seg etter hvert som produsentene utvikler stadig mer effektive produksjonsteknikker.

De sørkoreanske selskapene Samsung og LG forventer konkurransedyktige produkter i løpet av de neste to årene, og som et tilsvar til dette vil japanske selskaper satse på 4K som en midlertidig løsning for skjermsultne forbrukere, skriver IHS iSuppli. Denne strategien vil derimot bare fungere til OLED blir utbredt nok.

IHS iSuppli mener videre at 4KTV-er vil forbli en luksusvare til kommersiell bruk eller for de rikeste forbrukerne.

(Kilde: IHS iSuppli)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen