(Bilde: Mark Krynsky / Flickr)

4K får TV-markedet til å vokse igjen

Etter nedgang i 2012 er superoppløsningen redningen for bransjen.

I 2012 opplevde TV-bransjen en salgsnedgang for første gang på over ti år. Verken stereoskopisk 3D eller smart-TV-er var nok til å interessere forbrukerne i tilstrekkelig grad, men nå er dette i ferd med å snu med inntoget til 4K.

Kort fortalt er 4K navnet på en standard som tillater en oppløsning på 3840 × 2160 piksler, altså fire ganger så mye som dagens Full HD 1080p. Nå håper TV-produsentene at teknologien vil lokke flere til å kjøpe nye TV-er, og salgstallene for 2013 viser at de kan ha rett i sine antakelser.

Fra en håndfull til millioner

Ifølge FlatpanelsDK anslår analysebyrået Futuresource at markedet bryter med den negative tendensen i år, og at salget av 4KTV-er for alvor skyter fart fra 2015. Markedets totale vekst vil være på fire prosent årlig.

Futuresource vurderer at det blir solgt 780 000 4KTV-er i år, mot 62 000 eksemplarer i 2012. Byrået har videre regnet seg fram til at det blir solgt hele 22 millioner TV-er med superoppløsningen i 2017 – ut av et antall på 270 millioner totalt.

Kina i front

Framgangen i veksten vil hovedsakelig skje i de såkalte vekstmarkedene, og ifølge Futuresource er det kineserne som skal stå for brorparten av salg og utvikling.

Kinesiske skjermprodusenter har allerede begynt å produsere 4K-paneler, og selger dem til forholdsvis lave priser. Denne konkurransen kan være med å få ned prisene raskere på monster-TV-ene, som gjerne koster mange titusen kroner.

Blir stadig rimeligere:
Nå kommer LGs billigere 4KTV-er »

(Kilde: FlatpanelsDK)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen