(Bilde: Sony)

– 4K blir vanlig innen et par år

Sony mener at industrien tar i bruk teknologien langt raskere enn forventet.

4KTV-er kan bli like mainstream som Full HD på bare et par år fra nå. Det hevder Sony ifølge nettstedet Pocket-lint, som skriver at det japanske selskapet ser en raskere utbredelse av teknologien i bransjen enn tidligere antatt.

Sony er som kjent én av de mest ivrige pådriverne for oppløsningen 4K. Så engasjerte er de, at mens den øvrige bransjen bestemte seg for å gå for navnet «Ultra High Definition» (UHD), valgte Sony å beholde 4K-navnet.

Overfladiske navn er selvsagt ikke alt Sony har å stille opp med i 4K-verdenen. Selskapet er en av initiativtakerne bak prosjektet som sysler med 4K-Blu-ray, de gir PlayStation 4 en egen 4K-filmtjeneste, lanserer en dedikert 4K-mediespiller, og slipper dessuten en 4KTV på markedet i år – i størrelsene 84, 65 og 55 tommer. I tillegg satser de på prosjektorer og egne filmkameraer som støtter 4K.

– Jeg må innrømme at jeg for et par år siden ikke trodde at det ville være så mye 4K på markedet som i dag, sa teknologisjef Chris Cookson fra Sony Pictures under en pressekonferanse i Los Angeles, hvor Pocket-lint var tilstede.

Større interesse for 4K

– Jeg har alltid følt at det var uunngåelig at skjermoppløsningen ville øke, og at folk leter etter stadig større bilder. Når bildet blir større, er ikke 1080p lenger nok. Jeg ville ha gjettet at dette først skulle skje et par år fra nå. Hvis du ser deg rundt, er vi allerede i forkant, fortalte Cookson under konferansen.

Ifølge Cookson er det altså ikke bare filmskapere som er interessert i 4K-innhold. Kringkastere og TV-produsenter anser også 4K som en måte å øke fortjenesten på. Han mener videre at interessen for 4k er større nå enn hva som var forventet.

Utfordringer med 4K

Både bransjen og forbrukerne ser ut til å vende blikket vekk fra stereoskopisk 3D og over til 4K, som foruten en oppløsning på 3840 × 2160 piksler, også byr på blant annet et større fargerom. Mens 3D stort sett krever briller, sliter ikke 4K med det samme problemet.

Utfordringene per dags dato dreier seg imidlertid om pris, innhold og tilgjengelighet. Prisnivået er ventet å droppe i takt med større utbredelse og mer effektiv produksjon, mens tilgjengeligheten kan det bli verre med. Stadig flere foretrekker å se innhold over Internett, og med en gjennomsnittlig filstørrelse på 200 GB per 4K-film, kan dette bli problematisk.

Sony pusler likevel med nevnte produkter som 4K-mediespilleren og 4K-Blu-ray, og til Pocket-lint sier de at de også jobber med forbedret komprimering – som ikke skal gå ut over kvaliteten på lyd og bilde.

Allerede mye innhold

Når det gjelder innholdet, kan det bli en smalere sak for Sony. De har allerede 100 4K-filmer tilgjengelig, og flere skal gis ut i den kommende tiden – deriblant Will Smith-filmen After Earth, som har norgespremiere 14. juni. I tillegg går det an å konvertere eldre 35 mm-filmer til 4K.

– Jeg tror at så fort de større skjermene blir tilgjengelig i 4K, vil det være vanskelig å finne en stor skjerm i 1080p, på samme måte som det er med 720p i dag, sa Cookson.

Du må ikke ruinere deg for å skaffe en 4KTV allerede nå:
Selger svinbillig 4KTV »

(Kilde: Pocket-lint)

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen