Sniktitt

3Dmark 11 er her!

Hva er "benchmark"?

En "benchmark" er et eget program eller en fast rutine i spill for å måle datamaskinens ytelse. En benchmark kjører oppgaver som maskinvaren er ment å gjøre under generell bruk, og gir deg et resultatet du kan sammenligne mot andre maskiner.

3Dmark

Utviklet av Futuremark, utgitt første gang i 1998. Første program som fokuserte direkte på 3D, ikke bare maskinens generelle ytelse. Med dagens lansering har det totalt kommet 10 utgaver.

Selv om de tidligere 3Dmark-versjonene har et navn som referer til årstallet det ble lansert for, slik som 3Dmark 06 for 2006, referer 3Dmark 11 til DirectX 11.

DirectX 11

DirectX er en samling av forskjellige applikasjoner for behandling av multimediaoppgaver, med hovedfokus på spill og video. Utgitt av Microsoft, og utgjør selve grunnstenen for moderne grafikkort. DirectX 11 er den nyeste versjonen, og i likhet med 3Dmark 11 støttes dette bare av Windows Vista og 7.

Hva er "benchmark"?

En "benchmark" er et eget program eller en fast rutine i spill for å måle datamaskinens ytelse. En benchmark kjører oppgaver som maskinvaren er ment å gjøre under generell bruk, og gir deg et resultatet du kan sammenligne mot andre maskiner.

3Dmark

Utviklet av Futuremark, utgitt første gang i 1998. Første program som fokuserte direkte på 3D, ikke bare maskinens generelle ytelse. Med dagens lansering har det totalt kommet 10 utgaver.

Selv om de tidligere 3Dmark-versjonene har et navn som referer til årstallet det ble lansert for, slik som 3Dmark 06 for 2006, referer 3Dmark 11 til DirectX 11.

DirectX 11

DirectX er en samling av forskjellige applikasjoner for behandling av multimediaoppgaver, med hovedfokus på spill og video. Utgitt av Microsoft, og utgjør selve grunnstenen for moderne grafikkort. DirectX 11 er den nyeste versjonen, og i likhet med 3Dmark 11 støttes dette bare av Windows Vista og 7.

I går kom det to gladnyheter. Nvidia slapp GTX 570, og kort som viste seg å være meget gyllent produkt. På nøyaktig samme tidspunkt, kl 15:00 i går, slapp Futuremark det etterlengtede 3Dmark 11. Dette er et program som måler ytelsen til maskinen din med hovedfokus på 3D, og kommer nå tettpakket med de nyeste funksjonene markedet har å by på.

Fremfor å bare bringe dere en tradisjonell lanseringssak har vi satt sammen en liten hybrid mellom en artikkel og en sniktitt. Følger du med på forsiden utover dagen, har du også muligheten til å vinne et par lisenser til Advanced-versjonen av 3Dmark 11.

Med lanseringen av DirectX 11 på skjermkortmarkedet møtte vi neste et lite paradigmeskifte innenfor denne delen av markedet. Skjermkortprodusentene AMD og Nvidia har virkelig jobbet, og med den andre generasjonen DX11-kort er en rekke funksjoner godt implementert. "Tesselering" er den virkelig store nyheten, sammen med "Depth of field" og "Volumetric lightning" er rammene på plass for virkelig god grafikk. Jeg skal forklare litt nærmere hva dette er senere i saken.

Dette er 3Dmark 11

3Dmark 11 kan på utsiden virke veldig likt sine forgjengere, men det hele er designet fra bunnen og opp. DirectX 11 ligger som en av grunnstenene, sammen med Bulletphysics bibliotek. Programmet er designet for å utnytte alt av nye effekter og behandlingsmodeller, samtidig som det er designet for å være en banchmark-standard i flere år fremover.

3Dmark 11 kommer i tre forskjellige versjoner, Basic, Advanced og Professional. Førstnevnte er gratis, Advanced koster $19,95 mens sistemann koster hele $995. De forskjellige versjonene byr på forskjellige muligheter, full oversikt på dette og nedlasting finner du på 3Dmarks hjemmesider.

Vi har installert Professional på skjermkorttestbenken vår, sammen med skjermkortet Nvidia Geforce GTX 570.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Du kan velge mellom tre forskjellige profiler når du vil kjøre testen. Hver av disse jobber på forskjellige oppløsninger, med forskjellige innstillinger avhengig av skjermkortet ditt. Sitter du med et lite kort til under 1000-lappen kan det være lurt å holde seg til den enkleste. Performance duger til det meste, men Extreme er slik vi oppfatter det en fremtidsrettet test. Selv med det kraftige skjermkortet vi benyttet under testingen lå FPS-en rundt 17-20, noe som ikke akkurat gir et glatt bilde.

Når selve testen skal kjøres kan du velge å se to audiovisuelle godbiter før selve testen starter. Disse gjør ikke utslag på poengsummen, det er mer eller mindre snakk om to videoer som spilles av. Vi vil virkelig anbefale at du tar en kikk på disse, for de kan gjøre en hver øregang og øyekrok våt. Bilde- og lydkvaliteten vi her opplever er ikke noe annet en massiv!

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Du har også muligheten til å definere egne innstillinger. Du har et hav av valgmuligheter, både oppløsning og definering av graden diverse effekter skal benyttes. Vær derimot klar over at resultatene du oppnår ikke kan slenges inn i 3Dmark-databasen, det er kun ment for lokal sammenligning. Innstillingene er ikke tilgjengelig i gratis-versjonen.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

En testrunde tar etter vår erfaring mellom 5 og 15 minutter, avhengig av maskinvare og innstillinger. Når runden er over gulper programmet opp en poengsum. Bokstaven P i dette tilfellet indikerer at vi kjørte "performance"-profilen. Kjører du "Extreme" markeres dette med en X, og "Entry" med E.

Spesifikasjonsliste og informasjon om driverne som ble benyttet i denne testen, ser du i testen det er linket til litt lenger opp.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Selv har jeg lenge lurt på nettopp hvordan dette tallet dannes, hva som ligger til grunn for poengsummen. For de som er like intressert som meg, finner du formlene i bildet til høyre. Bildet er sakset ut fra en PDF-fil vi fikk tilsendt fra Futuremark.

Hva testes?

3Dmark 11 har som nevnt tidligere i saken hovedfokus på de nyeste funksjonene og prosesseringsmulighetene som DirectX 11 tilbyr. Hele syklusen består av totalt seks tester.

Multi-threading trekkes i all hovedsak bare inn i den siste kombinerte testen. Multi-threading er en teknologi som for deg som har en prosessor med flere kjerner. Med MT kan skjermkortet kommunisere med flere enn én kjerne i prosessoren, noe som ikke var mulig tidligere. Selv om du kanskje hadde en raskt prosessor i seg selv, hadde ikke skjermkortet mulighet til å jobbe med all kraften som var tilstede. Med DC kan da skjermkortet og prosessoren dele oppgaver, noe alle moderne DX11-spill og ikke minst bilde- og videoprogrammer legger opp til.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Tesselering er en av de funksjonene du virkelig bør merke deg. Kort fortalt gjør tesselering den jobben det ville tatt en spillutvikler flere måneder å gjøre, på et par sekunder. Et enormt rutenett slenges på strukturene, og skjermkortet lager et massivt nett av polygoner. Resultatet er en langt mer detaljert struktur. Videre er det kun objekter i nærheten av deg som tesseleres, så skjermkortet bruker ikke unødvendig mye kraft på detaljene i bakgrunn.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Volumetric Lightning er enda en spennende effekt vi vil se mer til i tiden fremover. Fremfor at man i spill bare skal se en lyskilde og punktet som blir opplyst, vil denne post-prosesseringseffekten sørge for at luften i mellom også fylles opp med litt lys.

Klikk for større versjon
Klikk for større versjon

Depth of Field er den siste effekten vi vil omtale, en effekt som bare er enda et ledd i å gjøre grafikken i spill mer naturlig samtidig som det gjøres effektivt. Kort og greit gjør denne DirectX 11-effekten det et speilreflekskamera gjør når man endrer blenderen. Det spillutviklerne vil at vi skal ha fokus på, eller det som er i forgrunnen, får sterk fokus og oppfattes som meget klart og tydelig. Bakgrunnen blir diffus, noe som gjør at skjermkortet må jobbe mindre samtidig som bildet oppfattes som mer realistisk..

Hva synes vi?

3Dmark 11 er uten tvil en spennende benchmark, og så langt vi kan se har Futuremark virkelig gjort en god jobb. I løpet av helgen og denne ukens første dager har vi kjørt en rekke runder med et hav av forskjellige innstillinger. Vi opplever programmet som meget stabilt, og resultatene er definitivt reproduserbare.

Det meste av nye egenskaper er på plass, og vel så det. 3Dmark 11 vil trolig leve lenge, selv de kvasseste skjermkortene på dagens marked er ikke gode nok til å gi en akseptabel bildeflyt når alt av innstillinger kjøres til topps, noe vi i dette tilfellet faktisk liker.

3Dmark 11 skal nå bli et fast medlem av testbenken vår for skjermkort, og med tiden vil resultater fra disse testene komme med i grafene våre!

Kommentarer (25)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen