3Dc fremfor Pixel Shader 3.0

Til forskjell fra GeForce 6800 - NV40 - støtter ATI sin X800-brikke, R420, ikke Vertex Shader 3.0 eller Pixel Shader 3.0. Dette er vel egentlig noe overraskende, ettersom DirectX 9.0 har etablert seg som en utbredt standard.

ATI mener at deres egen 3Dc teknologi vil gjøre mer nytte, enn det Shader 3.0 kan tilføye. Sistenevnte skal visstnok kun gi en ytelsesfordel sammenlignet med Shader 2.0, mens ATI med 3Dc fokuserer på å heve kvaliteten på selve grafikken. En artikkel hos The Register viser med Serious Sam 2 hvordan detaljnivået kan økes med 3Dc. Poenget er blant annet å komprimere informasjonen slik at den tar mindre plass og danner dermed grunnlaget for å konstruere enda bedre grafikk.

Vanligvis vil komprimering av data føre til reduksjon i ytelsen. ATI mener å ha funnet en metode slik at visning av grafikk komprimert med 3Dc er like rask som uthenting av ukomprimert data.

Ifølge et intervju som Extremtech har gjennomført med Gabe Newell hos Valve Software, utvikler av Half-Life II, gir ATI X800 høyere ytelse enn noen annen grafikkbrikke man har testet spillet med - noe som også ser ut til å inkludere GeForce 6800 fra Nvidia.

 

(Kilder: ATI, Extremetech, The Register)

Kommentarer (85)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen