Med RealSense blir det mulig å flytte den virkelige verden til spillet - eller omvendt. (Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

«3D-syn» gir oss nye og bedre måter å spille på

Spillindustrien har fått øynene opp for Intels RealSense-teknologi.

På årets Intel Delveloper Forum (IDF) i San Francisco kom brukere og skapere sammen for å se på hva man kan gjøre med moderne teknologi. Ett av årets store stikkord var «sensification», som da går på å gi datamaskinene flere muligheter til å forstå sine omgivelser gjennom bruk av sensorer.

Da er det ikke merkelig at Intels RealSense-teknologi var godt representert på messegulvet. RealSense er et 3D-kamera som da gir datamaskinen et slags fungerende «dybdesyn» som åpner for en rekke nye bruksområder.

Det litt spesielle er at Intel har utviklet denne teknologien uten noe bestemt mål eller bruksområde – hva den benyttes til lar de være helt opp til de enkelte utviklerne. Det er derfor interessant å se hva som er i ferd med å komme med RealSense innebygd.

Vi fikk noen gode smakebiter på dette allerede under årets Computex-messe, og på årets IDF var det altså enda mer å se på – og vi bet oss merke i at teknologien har funnet mange bruksområder i forbindelse med spilling.

Foto: Intel

Skann og spill

Det kanskje mest åpenbare er hvordan kameraet – eller flere slike kameraer – kan brukes til å skanne deg selv eller andre ting. Disse kan bringes inn i spill som avatarer, figurer eller objekter.

Les kommentarene (1)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen