(Bilde: LG)

– 3D er offisielt dødt

Teknologien som var på alles lepper i fjor er borte, mener The Verge.

Over de siste årene har TV-produsentene virkelig presset på oss én funksjon; 3D. Funksjonen, som vi har blitt dyttet på flere ganger tidligere, skulle nok en gang blåses opp i dagens lys og dra en rekke kriserammede TV-produsenter opp av grøfta.

Senest på en av fjorårets viktigste TV-messer, CES, var 3D den store tingen alle snakket om og viste frem. På årets messe, som pågår akkurat nå, er det omtrent ikke nevnt i det hele tatt. I en kommentar hos det anerkjente nettstedet The Verge, har journalisten Vlad Savov dommen klar: 3D er offisielt dødt.

Bilde fra fjorårets CES-messe, der LG hadde en gigantisk 3D-TV.
Bilde fra fjorårets CES-messe, der LG hadde en gigantisk 3D-TV.
På CES 2012 ble 3D-briller delt ut over en lav sko. Nå snakker ingen om dem.
På CES 2012 ble 3D-briller delt ut over en lav sko. Nå snakker ingen om dem.

Tilnærmet fraværende

Savov skriver at det ikke er det produsentene gjør med teknologien som definerer dødsfallet, men heller at de konsekvent styrer langt unna å snakke om den:

– Det er noe med CES 2013 som er forskjellig fra hver eneste iterasjon dette tiåret. Du ser det kanskje ikke umiddelbart, for det er markert av det totale fraværet snarere enn introduksjonen av en ny teknologi. Men det er der, og vi merker det alle på et dypt og underbevisst nivå. Og det føles godt, 3D er borte.

Som han selv påpeker, ikke engang det mange medier har kalt messens mest absurde pressekonferanse – i regi av brikkeprodusenten Qualcomm – brydde seg om 3D. En funksjon som burde stått høyere på prioriteringslista enn tørre vitser og andre klisjeer.

Teknologiene tar over

Med det sagt lever 3D fortsatt i beste velgående – omtrent alle TV-er har det. I stedet er det to nye teknologier som er på alles lepper, teknologier som kan fungere uten innholdskrav og som faktisk har en nytteverdi brukerne ser med egne øyne:

– Markedsføringen relaterer seg nå til langt mer håndfaste fordeler, som høy oppløsning, kurvede skjermer og skjønnheten ved OLED. Messearealet dedikert til tredimensjonale bilder er desimert, den tvilsomme teknologien er forvist til en passende posisjon som et alternativ, fremfor en hovedgrunn til å kjøpe TV, skriver Savov.

For det er nemlig to teknologier som alle TV-produsentene har gitt fullt fokus, og det er Ultra HD-oppløsning og OLED-panelene. Dette er teknologier som forbrukeren har lettere for å se at vil gi en stor nytteverdi, fordi det er en solid forbedring fra det vi allerede liker – full HD-oppløsning og LCD-panelene. Panasonic hyller det, Samsung hyller det, Sony hyller det og Sharp hyller det. Men 3D har de ikke nevnt med et eneste ord på sine presentasjoner.

3D har blitt en standardfunksjon

Så godt som alle moderne TV-er du får kjøpt i dag, og de som kommer i løpet av dette året, kommer med 3D. Teknologien er faktisk over er overalt, men det finnes lite innhold og det er trolig få som bruker det aktivt.

– 3D TV-en vant sin langvarige krig – du kan kjøpe en 3D-TV hvor som helst, når som helst – og ingen kunne brydd seg mindre, avslutter Savov kommentaren.

Hva mener du, er 3D dødt? Er det en funksjon du virkelig setter pris på?

(Kilde: The Verge)

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen