3D-alderen er her!

Forbrukere har ennå ikke gått mann av huse over 3D-teknologien, og salget av 3D-TV-er har hittil generelt gått ganske tregt. 2011 skal imidlertid bli året da trenden snur.

Ifølge markedsforskerne ved IHS iSuppli vil antall 3D-TV-er som sendes til butikkene øke med hele 463 % i løpet av inneværende år, fra 4,2 millioner enheter til 23,4 millioner.

Flere grunner

Bakgrunnen for denne optimistiske prognosen er nye markedsføringsstrategier blant TV-produsentene i kombinasjon med prisnedgang og økt mengde av 3D-innhold.

IHS mener at produsentene i større grad vil markedsføre 3D-TV-ene som HDTV-er med en velkommen ekstrafunksjon i stedet for å gi forbrukerne følelsen av å bli "påtvunget" 3D-teknologien, noe som er ventet å hjelpe på salget.

I tillegg har gjennomsnittsprisen på 3D-TV-er falt med 9 % bare fra februar til mars i år, og stadig mer innhold er på vei, innen både dokumentar, sport og underholdning.

Teknologien blir også bedre, og når det gjelder kampen mellom aktiv og passiv løsning er IHS av den oppfatning at den passive varianten blir dominerende innen år 2015.

Salget av 3D-TV-er skal for øvrig videre opp, og IHS forventer en ny økning på 132 % i 2012.

(Kilde: IHS iSupply, via ZDnet)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen