24 megapiksler fra Sony

Lenge har vi ventet på dette kameraet, og det var ingen hemmelighet at det kom akkurat nå. Sony har vist oss ”mock-ups” av kameraet i nærmere to år, men har ikke villet fortelle oss spesifikasjoner.

Nå er uansett katta ute av sekken, og Akam har fått klå litt på et tidlig eksemplar.

Noen spesifikasjoner:

  • 24 megapiksler
  • 5 bilder pr. sekund – serier på opptil 105 JPEG fine, 12 RAW.
  • Søker med 100% dekning, 0,74x forstørrelse og lysere enn på andre kameraer.
  • Bildestabilisator på bildebrikken
  • 9-punkts autofokus med kryssensor i midten (følsom fra f/2,8). 10 hjelpepunkter
  • 7,6cm (3 tommer) LCD-skjerm med 921 000 punkter. Ingen live view.
  • Batterikapasitet: 880 bilder.
  • Vertikalgrep som ekstrautstyr.
Sonys fullformatkamera med 24 megapiksler.
Sonys fullformatkamera med 24 megapiksler.

Høyest oppløsning
Oppløsningen taler for seg. Den er den høyeste du får i noen speilreflekskamera i dag (med unntak av mellomformat). Hastigheten på 5 bilder pr. sekund høres kanskje ikke så imponerende ut, men når du tenker på at den skal kverne seg gjennom over 120 megapiksler pr. sekund, så er det ganske formidable datamengder vi snakker om her.

For å få til denne hastigheten har de installert to prosessorer, slik det også er i Canons toppmodeller. A900 klarer derimot ikke å skrive alle disse dataene til minnekortet i samme hastighet, så når bufferet er fullt, må du vente til bufferet er tømt.

Søkeren er stor og lys. Vi fikk ikke sammenliknet den direkte med relevante kameraer, men den så riktig flott ut, og i følge Sonys tall, skal den være lysere enn alle andre søkere i slike kameraer. Du har all den informasjonen du trenger i søkeren, og i tillegg får du den informasjonen du ønsker i et infodisplay på toppen av kameraet, og på LCD-skjermen på baksiden. Sony har valgt å ikke gi dette kameraet live view. De sa ikke noe om hvorfor, men live view krever en del spesielle egenskaper av bildebrikken, og det kan være at det ble for vanskelig å implementere, og at Sony prioriterte oppløsning og hastighet høyere. Vi har etter hvert blitt vant til live view, så noen vil kanskje savne det.

Stor og tydelig skjerm, men ingen live view.
Stor og tydelig skjerm, men ingen live view.

Menyene er ganske oversiktelige og greie, i den grad de kan være det på et kamera med et vell av innstillinger. Alle funksjoner du bruker til vanlig har egne knapper på kamerahuset, slik at alt er raskt til gjengelig når du trenger det.

Siden kameraet ikke har innebygd blits, skårer det ganske godt på CIPA-testen for batterikapasistet. Det gir seg først etter 880 bilder. Med stor skjerm og høy oppløsning er det et svært godt resultat.

Bildekvalitet
Vi kan ikke si noe om bildekvaliteten ennå. Eksemplaret vi fikk klå på var ikke representativt. Derfor blir slikt bare gjetninger. Av erfaring vet vi at Sony har hatt høyere støynivå enn Canon og Nikon. Siden de nå satser på høy oppløsning også, må vi forvente støynivå vesentlig over for eksempel Nikon D700, som har halve oppløsningen. ISO-verdiene på A900 går til 3200 kalibrert, og 6400 ukalibrert. Altså to trinn mindre enn D700. Skulle vi gjette, ville vi anta at støynivået gjenspeilet dette, og var rundt regnet to trinn dårligere på høye ISO-verdier. På lave verdier vil du ikke se noe forskjell, antakelig. Men ett av disse trinnene må tilskrives den høyere oppløsningen. Du får ikke i både pose og sekk, så her må du velge om du vil ha muligheten til enorme forstørrelser og mye beskjæring, eller om du vil kunne fotografere i svært dårlig lys.

Dynamisk omfang bør også være noe dårligere enn på Nikon D700, på grunn av den høyere oppløsningen, men heller ikke det kan vi si sikkert. Sony kan, som så mange ganger før, ha funnet på noe lurt. Skarpheten tror vi ikke det er noe å si på, men også dette må vi komme tilbake til når vi får testet kameraet i oktober.

Funksjoner
Kameraet har fått noen kjekke funksjoner. En av de vi likte best var forhåndsvisningen. Du kan ta et bilde ved å trykke på nedblendingsknappen. Så kan du justere innstillingene dine til bildet er slik du vil ha det, og deretter fotografere på vanlig måte med disse innstillingene. Er du et sted med jevne lysforhold, er dette helt genialt, og vil spare deg for mye etterarbeid.

Bildestabilisatoren på bildebrikken er på plass. Fordelen med å ha den på bildebrikken er blant annet at den stabiliserer alle objektiver. Vi var litt spent på akkurat dette, for det har vært rykter om at bildesirkelen ikke er stor nok til å støtte dette. Nå er det motbevist, og selv om det kanskje gir noe mer vignettering, er det svært kjærkomment.

Skyggejustering i mange nivåer.
Skyggejustering i mange nivåer.

I likhet med alle andre Sony Alpha-kameraer har det også skyggejustering, og du kan velge mellom automatisk eller manuell i tre nivåer. Denne endrer ikke eksponeringen eller raw-filene, slik den gjør med for eksempel Nikons tilsvarende funksjon.

kamaeraet er litt størrre enn Alpha 700 - 15,6 x 11,7 x 8,2cm og veier 850g uten batteri og minnekort. Til gjengjeld er det bedre beskyttet mot vær og støv, med gummipakninger i alle åpninger.

Konkurrenter
A900 er det speilreflekskameraet i dag med høyest oppløsning. Canons toppmodell til tre ganger prisen har 21 megapiksler men må nå se seg slått. Ikke det at megapiksler er avgjørende i de fleste situasjoner, men mange kunder vil måle konkurrenter opp mot hverandre på akkurat dette punktet, og da ligger Sony langt framme.

Kameraet er ment å skulle konkurrere med Nikon D700 og Canons kommende arvtaker til EOS 5D. Sony sikter ikke mot proff-/pressemarkedet med A900. Prisen er også deretter. Den er satt til veiledende 24 900,- kroner. Det er svært aggresivt for et kamera med slike spesifikasjoner. Det vil være utmerket som et studiokamera, og kan fort ta kunder fra Canon og Nikon. Så selv om prisen er høy for en vanlig forbruker, tror vi dette kan bli en suksess. Det vil bli tilgjengelig i butikkene i løpet av september.

Nye objektiver

To nye objektiver ble lansert samtidig med A900, og vil fungere både på alle kameraene til Sony, også fullformat.

70-400mm f/4-5.6 G SSM
70-400mm f/4-5.6 G SSM

70-400mm
Det ene objektivet er en telezoom i konsumentmarkedet. Med zoomområde fra 70-400, dekker den omtrent hele det aktuelle tele-området på et fullformatkamera. Setter du det på et crop-kamera, får du tlisvarende 105-600mm, som er lengre enn det de fleste trenger. Men liker du lang tele, for eksempel til fuglefotografering, kan det være veldig spennende.

Lysstyrken er moderate f/4-5.6. Det er ikke unormalt på denne typen zoomer. Den lange brennvidden gjør det dyrt å lage store blendere. Likevel blir ikke objektivet lite. SSM-motor, lang brennvidde og lang zoom gjør sitt til størrelsen. Det følger derfor med eget stativfeste til objektivet.

Objektivet har 2 ED linseelementer og en minste fokusavstand på 1,5m.

Prisen er ikke kjent ennå, og produktet kommer ikke på markedet før i januar.

Vario-Sonnar T* 16-35mm F2.8 ZA SSM
Vario-Sonnar T* 16-35mm F2.8 ZA SSM

16-35mm
Den nye vidvinkelzoomen er også for fullformat, og er et meget spennende produkt i dette området. Har du fullformatkamera, er dette et objektiv for landskap og trange steder. Setter du det på et kamera med mindre bildebrikke, blir det nærmere en normalzoom, tilsvarende 24-52mm, altså fortsatt ganske vid.

Her er lysstyrken f/2.8 over hele zoomområdet. Det gjør objektivet relativt stort, men også svært anvendelig under de fleste forhold. Objektivet er rettet mot entusiaster og krevende brukere.

Denne har et ED linseelement og et Super ED element, og selvfølgelig SSM-motor. Objektivet bærer Carl Zeizz-merket og har offisielt navn Vario-Sonnar T* 16-35mm F2.8 ZA SSM.

Heller ikke her kjenner vi prisen, og du må fortsatt vente til januar før du får kjøpt det.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen