(Bilde: Are Thunes Samsonsen, Akam.no)

2000 lesere krevde innsyn

Mobiloperatørene neddynges av krav fra brukere som vil vite hva som er lagret om dem. Papirhaugen veier opptil tre tonn.

På mandag kunne Amobil.no og Inside Telecom fortelle om hvor mye data mobiloperatørene lagrer om deg, og om hvordan du med loven i hånd kan be om innsyn.

Artikkelen har ført til en storm av innsynskrav for kundesentrene til mange av de ledende teleoperatørene, etter at saken ble omtalt både hos oss, i VGs papir- og nettutgaver og i over 40 lokalaviser over hele landet.

600.000 A4-utskrifter og tre tonn med papir

Tilsammen har Amobil.no registrert mer enn 1.500 utgående meldinger fra innsynsløsningen som vår tekniske avdeling har satt opp. I tillegg kommer alle meldinger som er generert til selskaper som benytter web-skjemaer i stedet for e-post for kundekontakt. Disse får vi ikke telt. Blant annet Telenor Privat, Netcom og Djuice er ikke med i tallene. Telenor bekreftet på tirsdag at de hadde mottatt 750 innsynskrav fra bedrifts- og privatkunder, samt Djuice. NetCom bekreftet på tirsdag at de hadde fått inn 200 innsynskrav.

På bakgrunn av dette vil vi anslå at vår artikkel har ført til godt over 2.000 innsynskrav, noe som antagelig betyr et sted mellom 300.000 og 600.000 A4-ark med informasjon. Eller mellom ett og et halvt og tre tonn med papir.

Kort tid etter at artikkelen ble publisert var pågangen så stor hos operatøren Chess, at kundesentret hadde problemer med å besvare andre henvendelser.

Våre konsulenter får ikke gjort stort annet enn å håndtere innsynshenvendelser, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.
Våre konsulenter får ikke gjort stort annet enn å håndtere innsynshenvendelser, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

– Våre konsulenter får nå ikke gjort stort annet enn å håndtere innsynshenvendelser fra kundene, sa markedsdirektør Jarle Alvær til Inside Telecom midt på dagen mandag.

Ber kundene om å ombestemme seg

Tre dager etter publiseringen av artikkelen har Chess fått tilsammen 470 henvendelser, ifølge Irene Fauskanger, sjef for kundeservice i Chess.

Torsdag ba Chess kundene om å tenke seg om to ganger, og sendte ut følgende e-post :

"Som et resultat av artikkelen på Mobilen.no har vi nå mottatt ekstremt mange slike henvendelser i løpet av veldig kort tid, og hvis alle disse skal besvares innen fristen på 30 dager vil dette dessverre gå ut over de andre kundetjenestene vi tilbyr. Vi ber derfor om at du, ved å svare på denne eposten, bekrefter at du har behov for eller ønsker å få tilsendt denne informasjonen."

Chess understreker i e-posten at de vil sende informasjonen, men at de normalt får bare et par slike henvendelser i året. Ettersom hver sak tar 2-3 timer å behandle og genererer rundt 300 A4-sider som må skrives ut og sendes per post, ber operatøren om at hver enkelt kunde én gang til bekrefter at de virkelig vil ha informasjonen.

– Til nå har omkring 60 av de ca 470 som mottok eposten fra oss i dag svart at de fortsatt ønsker å motta informasjonen. Videre har ca 25 meldt at de ikke har behov for å motta informasjonen, og at de innser at arbeidet med å hente ut denne informasjonen er betydelig mye mer enn de trodde når de sendte henvendelsen, sier Fauskanger til Amobil.no.

Har måttet leie inn konsulenter

Fauskanger synes det er beklagelig at denne situasjonen er med på å ødelegge kundenes opplevelse av Chess' kundeservice, og mener saken burde vært håndtert og informert om på en annen måte.

– Vi har måttet justere ned kapasiteten på telefonressurser for å kunne håndtere pågangen som kommer fra krav om innsyn. Dette vil igjen føre til lavere servicegrad, lengre ventetider og mindre fornøyde kunder, sier Fauskanger. Hun opplyser at Chess har vært nødt til å omstrukturere kundeserviceavdelingen og hente inn konsulenter til å besvare telefonhenvendelser og til å produsere innsynsrapportene.

Fauskanger forteller at stormen med innsynskrav vil bety både ekstrakostnader og tapt salg for selskapet.

Atle Årnes i Dataltilsynet mener kundene ikke skal behøve å måtte forklare seg ytterligere.
Atle Årnes i Dataltilsynet mener kundene ikke skal behøve å måtte forklare seg ytterligere.

– Dette er irrelevant, sier Datatilsynet

Kunder som ber om å få innsyn i hva som ligger lagret om dem, har i henhold til personopplysningsloven krav på å få utlevert denne informasjonen innen 30 dager. Basert på tilbakemeldinger våre lesere har fått etter å ha krevd innsyn, kan det nå virke som om flere enn Chess sliter med å overholde disse kravene. NetCom ber for eksempel kundene om å sende signatur per brev eller skanne inn signatur og sende per e-post, av sikkerhetshensyn.

Atle Årnes i Datatilsynet sier det er helt greit at operatøren forsikrer seg om at korrekt person ber om opplysningene, men mener kundene ikke skal behøve å måtte bekrefte enda en gang at de virkelig ønsker innsyn.

– Når det gjelder spørsmål om man virkelig vil ha innsyn, så er det helt irrelevant. Man skal i henhold til personopplysningsloven kunne be om innsyn i de personopplysninger som er registrert om en, uten å måtte forklare dette ytterligere, sier Årnes.

Her kan du lese om hvor mye som er lagret om deg.

Les også: Dette er datalagringsdirektivet (Hardware.no)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen