Nostalgi 15 år med PC-grafikk

Fra Unreal (1998) til Unreal Engine 4 (2013) (Bilde: Epic Games)

Se den utrolige utviklingen i PC-grafikk

Mye har skjedd siden Hardware.no sin spede barndom.

Året er 1998, fuglene synger, og langt mot nord titter solen frem etter mørketiden. Europa har avtalt å forby kloning av mennesker, Japan har nettopp arrangert vinter-OL i Nagano, Bear Grylls skal til å bestige Mount Everest, og Bill Clinton er president i USA.

Det er fortsatt noen måneder til Microsoft skal lansere Windows 98, og den første RFID-brikken skal ikke implanteres i et menneske før om et halvt år. Her hjemme er Kjell Magne Bondevik fersk statsminister, Øystein Sunde synger fortsatt om å hogge opp PC-en, og et lite teknologinettsted ved navn Hardware.no har nylig kommet i gang.

En revolusjonerende tid

Doom regnes ofte som selve gudfaren til skytespill.
Doom regnes ofte som selve gudfaren til skytespill.

Hardware.no er først og fremst en guide til hvor du kan handle dataprodukter billig, men en liten stab av frivillige jobber på fritiden med å skrive artikler og tester. I den lille redaksjonen kommer vi snart til enighet om at skjermkort er noe vi bør skrive om. Bare de siste par årene har det nemlig skjedd enorme fremskritt på grafikkfronten, og spillene begynner å se stadig mer realistiske ut.

I Quake ble du angrepet av grufulle monstre i full 3D.
I Quake ble du angrepet av grufulle 3D-monstre, i en dunkel 3D-verden – til begeistring for mange.

Skytespillet Doom begynner nå å bli temmelig utdatert, og med oppløsningen 640 x 480 piksler er øynene til fiendtlige soldater bare en enkelt firkant på skjermen. Like fullt ble spillet da det kom ut populært nok til å få utviklingen til å skyte fart, og i kjølvannet fulgte enormt populære spill som Duke Nukem 3D, Quake, og Quake 2.

Unreal hadde penere 3D-grafikk enn noe man hadde sett tidligere.
Unreal hadde penere 3D-grafikk enn det aller meste man hadde sett tidligere.

De nyere spillene krever imidlertid mer av maskinvaren enn det som tidligere var tilfelle. Selv om årets kanskje mest spennende lansering, det smellvakre skytespillet Unreal, lar seg kjøre på et hvilket som helst SVGA-skjermkort, blir grafikken svært mye penere med Nvidias Riva TNT i maskinen.

Særlig hvis du vil kjøre spillet i høyere oppløsninger enn 640 x 480 piksler, og du attpåtil ønsker deg høy fargedybde, vil du ha bruk for et skjermkort med mer enn et par megabyte RAM. For virkelig god bildeflyt er det imidlertid bare étt navn som gjelder.

Svart magi og doble kort

Need for Speed 3 leverte vakker grafikk i høy hastighet.
Need for Speed 3 leverte digre, detaljrike baner, og svært imponerende bilmodeller.

Voodoo-serien fra selskapet 3dfx er nemlig allerede legendarisk, og kunne ved lansering gi spillgrafikk verden aldri hadde sett før. Derfor kribler det i ørene på mang en spiller når de hører navnet «Voodoo2». Med muligheten til å lagre hele 8 MB teksturdata i minnet, er toppmodellen av det nylanserte skjermkortet absolutt noe av det beste man kan få tak i.

Voodoo2 er riktignok ikke et eget, fullverdig skjermkort på egen hånd. Kortet monteres ved siden av ditt trauste 2D-skjermkort for å få tilgang til høykvalitets 3D-grafikk – som byr på utfordringer hvis du har mange andre kort i maskinen.

Har du mye plass, og en kraftig nok maskin for øvrig, får du dog med Voodoo2 for første gang muligheten til å kjøre et tospann av disse i SLI-modus. Dette skal gi enda mer kraft, og tillate oppløsninger opp til 1024 x 768 piksler i moderne spill.

Den unike arkitekturen avlaster også datamaskinens prosessor, noe som gjør at selv en litt sliten Pentium 166-maskin kan kjøre Quake 2 med rundt 30 bilder i sekundet, så lenge man holder seg på oppløsningen 640 x 480 piksler.

Glansdagene passerer

En annen særegenhet ved 3dfx sin Voodoo-serie er at de fysiske kortene monteres i gammeldagse PCI-spor på datamaskinens hovedkort. I 1998 har imidlertid de fleste datamaskiner også et mye raskere AGP-spor for skjermkort, som gir en mye bedre ytelse. De fleste Voodoo-konkurrentene benytter seg av dette, og forskjellen er til å ta og føle på.

Lanseringen av Half-Life markerer også et enda større hopp i bildekvaliteten enn før, og 3dfx sin glanstid går mot slutten. I spillrevolusjonens gullalder stiller nemlig kundene strenge krav til både ytelse og bildekvalitet, og i sistnevnte kategori klarer ikke Voodoo-serien å innfri i kundenes øyne.

Half-Life ble bygd på en tungt modifisert versjon av Quake sin grafikkmotor.
Half-Life, lansert i 1998, ble bygd på en tungt modifisert versjon av Quake-grafikkmotoren.

Dårlig støtte for store teksturer, og ingen støtte for 32-bits fargedybde i 3D, slår dårlig an midt i hurven av mer og mer griselekre spill. Det tar heller ikke veldig lang tid før 3dfx' konkurrenter spiser opp avstanden i ytelse de kan levere.

Stjerner i sikte

Unreal Tournament var sammen med Quake 3 en av årets definerende utgivelser.
Unreal Tournament var sammen med Quake 3 en av de definerende utgivelsene i 1999.

I begynnelsen av 1999 lanserer selskapet atter et nytt Voodoo-kort, men selv om ytelsen fortsatt er på topp, er bildekvaliteten betydelig bedre hos konkurrentene. Mange lar seg imponere av Matrox G400, som leverer både 2D- og 3D-prestasjoner i toppklasse, og S3 Savage4 ender med å slå godt an i budsjettmarkedet.

Quake 3 krevde sitt for å se bra ut da det kom ut.
Quake 3 krevde sin maskinvare for å se bra ut da det kom ut, og forble svært populært i flere år.

Det er altså flere aktører som lever strålende produkter, men det virker klart at det er spesielt to selskaper 3dfx trenger å passe seg for. ATI formelig glefser i seg markedsandeler med det kraftige Rage 128, og Nvidia ligger ikke langt bak med sitt Riva TNT 2.

Når høsten faller på, lanserer imidlertid Nvidia det 20. århundres siste store omveltning på grafikkfronten. Dette er deres første GeForce-kort, ved navn GeForce 256, som ifølge Nvidia selv er utstyrt med verdens første ekte grafikkprosessor.

Striden tilspisser seg

GeForce 256 er bygd opp av hele 23 millioner transistorer, mer enn dobbelt så mange som en Pentium 3-prosessor. Den enormt komplekse brikken sliter med høy varme og strømforbruk, men er i stand til å håndtere hele 15 millioner triangler i sekundet.

3dfx innser trusselen som nærmer seg, og selskapets sjefstekniker Scott Sellers er raskt ute med å kritisere GeForce-brikken. Han mener teksturfyllraten er alt for lav, ved bare 480 millioner teksler i sekundet, mens den kommende toppmodellen i Voodoo-serien i teorien vil klare tre ganger så mye når den kommer på markedet utpå vårparten år 2000.

Et halvt års tid er dog lenge i skjermkortverdenen, spesielt under grafikkortkrigen på slutten av 90-tallet. GeForce 256 ender med å bli en kolossal suksess, med sine 32 megabyte SDRAM på en 128-bits minnebus, og støtte for AGP 4x.

Bli med over på neste side, hvor vi blir med PC-grafikken inn i et nytt årtusen »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen