Pepcall, Telipol og Lycamobile gjør de største overtrampene på markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet. Her Pepcalls nettsider.
Pepcall, Telipol og Lycamobile gjør de største overtrampene på markedsføringsloven, ifølge Forbrukertilsynet. Her Pepcalls nettsider. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

14 mobiloperatører må endre markedsføringen – dette er de verste

Fra ganske bra til klare overtramp, ifølge Forbrukertilsynet.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Forbrukertilsynet har i en tilsynsaksjon sett på markedsføringen til norske mobiloperatører, og kommet til at de aller fleste har svin på skogen. 

14 operatører har fått brev fra tilsynet hvor de blir bedt om å rette opp små eller store brudd på markedsføringsloven.

Spesielt er det informasjonen om hva som er inkludert i abonnementene og ikke som byr på problemer, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet til Tek.no. 

Skip og utland er vanskelig 

Nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli. Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukertilsynet

– Det kan føre til at forbrukerne kan gå på en smell, slik vi har sett i noen situasjoner i det siste om overraskende regninger som følge av bruk på skip og ferger. Etter innføringen av «roam like home» er dette opplysninger som er særlig relevante. Den generelle formuleringen «inkludert bruk i EU/EØS» som noen bruker, kan være egnet til å gi inntrykk av at dette også gjelder bruk av mobil fra Norge til EU/EØS og på for eksempel ferger. Derfor er det viktig at en slik begrensning kommer tydelig frem i abonnementsoversikten. 

– Det er ikke like logisk for mange at det kan koste flere kroner minuttet å ringe til datteren sin som bor i et annet europeisk land med lokalt telefonabonnement, mens du på ferietur i samme land kan ringe hjem til Norge uten ekstrakostnad, sier Øverli. 

Sistnevnte er en konsekvens av EU-lovverket som forbyr å ta ekstra betalt for roaming, men det er altså fortsatt tillatt å kreve ekstra betalt for å ringe fra hjemlandet og ut. 

Nylig ble det også klart at Forbrukertilsynet aksepterer at Chilimobil kaller 1000 GB i måneden for «fri data» , i alle fall inntil videre.

Telipol, Pepcall og Lycamobile er verst 

Øverli sender over følgende liste, som hun sier fungerer som en slags rangering fra best til verst.

De beste gjør det ganske bra, mens verstingene har det tilsynet vil kalle «klare overtramp», ifølge nestlederen. 

  • Fjordkraft, Telia og Talkmore er de selskapene som gir absolutt best informasjon om hva som ikke er inkludert i abonnementene, og det på en klar og enkel måte, men de har litt for dårlig informasjon om at roam like home ikke inkluderer bruk på båt/fly. Tilsynet har derfor bedt dem tydeliggjøre dette. 
  • Ice, Komplett, Chili, Happybytes og Mycall har felles at de gir informasjon om hva som ikke er inkludert med altfor liten skrift, enten i abonnementsoversikten eller på enkeltsidene for abonnementene. De har i tillegg dårlig informasjon om «roam like home», særlig om bruk på fly og båt.
  • Get har informasjon om hva som ikke er inkludert med liten skrift, men har etter det tilsynet kan se ingen opplysninger om at roam like home ikke inkluderer bruk på båt/fly, og har ingen egen prisoversikt for disse kategoriene, kun en kategori som heter «satellitt»
  • Telenor har informasjonen, men gjemmer etter tilsynets syn bort hva som ikke er inkludert i abonnementene helt nederst på siden, under en litt tilfeldig fane. Markedsføringen blir i strid med loven fordi opplysningene er så vanskelig tilgjengelig. Forbrukerne kan fort gå videre til bestillingssiden som er enkelt tilgjengelig øverst på siden, uten å ha fått med seg den vesentlige informasjonen.
  • OneCall har etter det tilsynet kan se ingen informasjon om at «bruk i EU/EØS» ikke omfatter bruk fra Norge til EU/EØS.
  • Telipol, PepCall og Lycamobile har som fellestrekk at det er en svært uhensiktsmessig presentasjon av hva som ikke er inkludert i abonnementene, slik at det er stor sjanse for at forbrukerne går glipp av opplysningene før de starter bestillingsprosessen. Ingen av de tre har etter det tilsynet kan se opplyst om at roam like home ikke inkluderer bruk på fly/båt, dette må forbrukerne gjette seg til ved å se på prislister og annet.

– Allerede i november 2017 sendte vi bransjen et orienteringsbrev om hvilke krav markedsføringsloven stiller. I det brevet var vi helt klare på at vi forventet at selskapene foretok en grundig gjennomgang av sidene sine for å imøtekomme kravene etter loven. Vi skrev også at vi ville følge opp med tilsynsaksjon, sier Øverli. 

Verstingene opplyser ikke godt nok om at EU-roaming blant annet ikke inkluderer bruk på skip og fly, ifølge Forbrukertilsynet. Her fra Telipol. Foto: Skjermdump

Operatørene: – Skal endre 

Forretningsutvikler Thomas Daykin Johansen i Telipol sier til Tek.no at de vil gjøre endringer i strukturen på sine nettsider i juli, og at de blant annet vil opplyse nærmere om bruk på fly og båt. 

– Fra 1. mai 2017 har vi sendt ut SMS til alle kunder som kobler til båt- og flynettverk. SMS-en opplyser om prisen og oppfordrer til å unngå bruk av nettet. Dette da prisene er mye høyere, og nettverkene ofte er ustabile. Her gjelder også en Datakontroll Utland-grense på 400 kroner, og kunden må selv svare på SMS for å bruke nettverket videre. Som følge av disse endringene merket vi en nedgang i bruken på skip/båt, og vi har nå en omsetning på under 1000 kroner per måned på dette, sier Johansen.  

Kjetil Fennefoss i Pepcall-eier Xplora Mobile er på samme linje. 

– Vi vil foreta en gjennomgang av vår markedsføring av PepCall-abonnementene slik at den blir i overensstemmelse med de lovmessige bestemmelsene og korrigere de forholdene som Forbrukertilsynet har påpekt, skriver han i en e-post. 

Lycamobile opplyser via sin presseavdeling at de er i en prosess hvor de holder på å gjennom Forbrukertilsynets brev. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen