Guide

11 geniale påfunn

I fotobransjen har det lenge vært kamp på kniven for å skille seg ut. Produsentene kniver konstant om å lansere det ene mer revolusjonerende påfunnet enn det andre, i forsøket på å lokke forbrukerne til å bruke penger på nettopp deres produkter. Langt fra alle disse påfunnene har vært like geniale, og noen ting vi synes er geniale, har på mystisk vis forsvunnet sporløst, tilsynelatende uten mål og mening.

Men hvilke påfunn er det som er de MEST geniale? Akam-redaksjonen har lagt sine hoder i bløt og kommet opp med denne listen:

Nr 11: Innebygget GPS
Dette er funksjonen som med nød og neppe glapp ut av topp ti, og som derfor må nøye seg med ellevteplassen. Grunnen til det er at den i seg selv ikke gjør bildene bedre, eller fører til at man får tatt bedre bilder enn man ellers ville.

Det innebygget GPS derimot gjør, er å forenkle sorteringen av bildene når de først ER tatt. Ikke bare kan en GPS sørge for at kameraets klokke til en hver tid er nøyaktig og korrekt, men man kan også sortere bildene etter stedet de var tatt, noe som kan være svært nyttig i ettertid, spesielt når man har vært på langtur og skal lage den ultimate fotoboka fra ferien. GPS-brikker er billige saker, og den eneste reelle kostnaden er i bruken, i form av tapt batterikapasitet, så denne funksjonen fortjener derfor en hederlig omtale.

Les også: GPS til bildene dine

Nr 10: Semi-makro
På tiendeplass finner vi det vi har valgt å kalle semi-makro. Hva som er "ekte" makro skal vi ikke diskutere her, men det vi ønsker å hedre med en velfortjent tiendeplass er den fleksible ekstrafunksjonen som tillater en ekstra kort nærgrense, slik at optikken blir enda mer fleksibel enn den ellers ville vært.

De fleste kompaktkameraer har en eller annen form for makro-modus, og ultrazoomobjektiver til speilreflekser, som for eksempel Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD, som har nærgrense på 49 cm gjennom hele fokusområdet, er takket være dette en type objektiver som er enda mer fleksible og egnet som allround-optikk enn de ellers ville vært. Med slik optikk kan man reagere på hurtig enderende situasjoner raskere enn med de fleste proff-objektiver, og man kan få bilder man ikke ellers ville fått. Riktignok er den tekniske bildekvaliteten ofte noe begrenset, men bilder blir det, og bare det synes vi holder til en tiendeplass i listen over geniale påfunn.

Les også: Guide: Makro og nærfoto, del 1

Nr 9: Video på speilrefleks
I det speilrefleksene fikk muligheten til å komponere bildet på skjermen, i mange tilfaller kalt LiveView, var steget ikke langt til videoopptak med speilreflekskamera. Det er en naturlig videreutvikling av LiveView, og når først resten av teknologien som trengtes ble tilgjengelig, ble også videoopptak på speilrefleks nærmest uunngåelig.

Med dette fikk brått menigmann profesjonelle videomuligheter uten å måtte pantsette førstefødte eller indre organer, og høykvalitets videoopptak i dårlig lys, med lav dybdeskarphet og med forskjellige objektiver som ikke koster skjorta ble allemannseie. Greit nok, i de fleste tilfeller er speilrefleksergonomien temmelig feil for videoopptak, fokusmotoren forstyrrer lyden, og autofokus mens man filmer må fremdeles kalles eksperimentell, men med litt ekstrautstyr er alle disse problemene overkommelige. Dette gjør at vi innvilger videoopptak på speilrefleks en velfortjent niendeplass.

Les også: Et møte med Philip Bloom: Å filme med speilrefleks

Nr 8: EXIF
EXIF-data er kanskje noe som tas for gitt i dagens fotosamfunn, men i forhold til hvordan det var i filmdagene er det en genial idé. Dengang filmen regjerte gikk gjerne fotografer rundt med tykke notatbøker for å holde styr på hvilken eksponering de hadde brukt, og kanskje også annen meta-informasjon om hvert enkelt bilde. Når man så tenker på at National Geographic i følge Joe McNally kunne ta med opp til 50 000 filmruller på ett enkelt oppdrag, sier det seg selv at EXIF-data kan være ganske så arbeidsbesparende.

At EXIF kan synes så selvsagt i dag, men overhodet ikke var det i digitalkameraets barndom, er et godt tegn på hvor genialt påfunn det er. Nok, i alle fall, til en åttendeplass i vår kåring.

Les også: Guide: Filtyper for foto

Nr 7: Hybridsøker
Som første nettside i verden hadde Akam en sniktitt på Fujifilm X100, et kamera som har mange spennende sider. Den aller mest spennende er imidlertid for de fleste dets unike hybridsøker. Ikke bare kan man velge mellom en optisk søker av mer eller mindre samme type som i Leica M9 og en elektronisk søker med høy oppløsning, men man kan på et vis benytte begge to samtidig. Den elektroniske søkeren kan nemlig projiseres inn i den optiske søkeren, slik at man i den kan få se eksponeringsinformasjon, hvilke innstillinger man har gjort, histogram, og så videre, eller til og med en forhåndsvisning av bildet slik det ville blitt med de eksponeringsinnstillinegene som til enhver tid er valgt.

Den optiske søkeren viser også hva som er utenfor bildeområdet, slik at man nøyaktig kan beregne når bildet skal tas, og den elektroniske søkeren viser hva kameraets bildebrikke "ser" og omgår dermed elegant målsøkerkameraets største ulempe, nemlig at det fotografen ser ikke er det samme som hva kameraet "ser". Løsningen er genial i sin enkelthet, og det er i skrivende stund ingen andre kameraer som kan tilby noe lignende. Fleksibiliteten og de mange mulighetene gjør at dette påfunnet, selv om det strengt tatt ikke ennå har funnet veien til markedet, etter vår mening fortjener en syvendeplass i vår liste over geniale påfunn.

Les også: Sniktitt på Fujifilm X100

Nr 6: SuperCCD-sensorbrikke
Fujifilm er ikke de som har færrest geniale påfunn, og også neste på listen tilhører dem. De har i årevis hatt ulike versjoner av sin SuperCCD-bildebrikke, og alle har vært varierende grader av geniale og nyskapende. Vi har ikke like mye sansen for deres markedsføringspreik omkring den, men her er det selv påfunnet som vurderes, og ikke hvordan markedsføringsfolk pusher det, så en sjetteplass tildeles SuperCCD-brikken i alle sine ulike varianter.

Alle versjoner av SuperCCD har hatt åttekantede pikselsensorer i stedet for de tradisjonelle kvadratiske, og etter hvert som teknologien ble videreutviklet utnyttet Fujifilm den til for eksempel å gi utvidet dynamikkomfang (takket være små pikselsensorer ved siden av de større) og forbedret ytelse i dårlig lys (takket være at de kan slå sammen pikselsensorer av samme farge ved siden av hverandre, såkalt piksel-binning), bare for å nevne noe. Den siste revolusjonen fikk navnet EXR og består i enkelte små pikselsensorer innimellom de vanlige, og så gjør det mulig å få fastedetekterende autofokus på selve bildebrikken, noe som ingen andre har vært i stand til.

Det har lenge vært høyt ønsket av Akam-redaksjonen at Fujifilm skulle lisensiere ut sin brikketeknologi, men så langt er det desverre ingen tegn til det. Vi håper sjetteplassen vil hjelpe dem på vei til det målet.

Les også: Fujifilms nye sensorteknologi

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen