Volkswagen sier de skal vise frem ID.3 uten kamuflasje på bilmessen i Frankfurt i september.
Volkswagen sier de skal vise frem ID.3 uten kamuflasje på bilmessen i Frankfurt i september. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

11 spørsmål og (noen) svar om Volkswagens nye elbil

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Volkswagen åpnet onsdag for forhåndsbestilling av den nye elbilen ID.3, som vil være den første som er bygget på den nye MEB-plattformen som alle deres kommende elbiler skal bygges på. 

torsdag melder de at over 10 000 har forhåndsbestilt bilen så langt. 

Vi var i Berlin for lanseringen på onsdag, og fikk anledning til å delta i en rundebordssamtale med Volkswagens salgs- og markedssjef Jürgen Stackmann.

I tillegg fulgte Jan Tore Kopperud, produktsjef for Golf hos Volkswagen-importør Harald A. Møller, oss gjennom dagen og fylte inn enkelte detaljer her og der. 

1. Hvorfor ser ID.3 så rar ut? 

Volkswagen viser fortsatt kun frem ID.3 i kamuflasje, og sier at den skal vises frem i endelig utgave på bilmessen i Frankfurt i september.

Etter det vi skjønner kommer Volkswagen til å følge en liknende lanseringsstrategi som Audi gjorde med sin e-tron, med stadige små drypp når det gjelder detaljer både utvendig og innvendig. 

Forvent imidlertid ikke noe superminimalistisk Tesla Model 3-aktig interiørdesign. Resultatet kommer til å bli langt mer konvensjonelt, får vi opplyst. 

Volkswagen syntes tilsynelatende ikke det var nok å kamuflere bilen med folie. De hadde attpåtil plassert den inne i et pleksiglassbur som også hadde fått mønstrede sider. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

2. Hvordan blir ID.3 å kjøre? 

Kjøreopplevelsen til ID.3 er nok en ting Volkswagen ikke ønsker å si så mye om foreløpig, annet enn at den vil være morsom å kjøre og ha «thrilling» akselerasjon. Ingenting er sagt om motorytelse, men vi vet at bilen kun kommer til å komme med bakhjulsdrift og motoren montert bak.

Vi vet også at de tre batterivariantene (kalt Pure, Range og Range S) vil komme med ulik motorytelse, og toppmodellen vil nok være betraktelig sprekere enn innstegsvarianten. 

Bilen vil ellers komme med stemmestyring, mulighet for såkalt «augmented reality head-up display», hvor navigasjonsinformasjon og liknende projiseres på veien foran deg, og panoramaglasstak i den heftigste utstyrsvarianten. 

Volkswagen sier også at bilen vil være både «oppgraderbar» og «oppdaterbar», men at en del av disse tingene vil måtte skje hos forhandler, i alle fall i starten. Etter hvert vil det også åpnes for oppdateringer trådløst, slik Tesla gjør det. 

– Volkswagen er ikke et oppstartsselskap, og kan derfor ikke tillate seg ting som oppstartsselskaper kan, sa Stackmann, med tydelig henvisning til at de måtte sørge for at ting fungerer slik de skal før de slipper oppdateringer til kundene. 

Han sa også at en del av oppgraderingene vil være gratis, mens noen sannsynligvis vil koste penger. 

Volkswagens styremedlem og ansvarlig for salg og marked, Jürgen Stackmann, under gruppeintervjuet med norsk og britisk presse. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

3. Hva blir rekkevidden på ID.3?

Dette er et område hvor Volkswagen faktisk har vært ganske transparente. Bilen vil altså komme i tre batterivarianter – 45, 58 og 77 kWh netto – hvor det til forskjell fra mange andre bilmerker vil være modellen i midten som skal produseres først. 

Rekkeviddene er oppgitt til henholdsvis 330, 420 og 550 kilometer etter WLTP-standarden, men Volkswagen sier at dette er tall som gjelder for der de foreløpig er i prosjektet, og at de kan bli endret frem til markedsintroduksjon neste sommer. 

For 58 kWh-modellen sier Volkswagen at reell rekkevidde i de aller fleste forhold vil være mellom 300 og 420 kilometer, så de oppgitte tallene er i alle tilfeller å regne som makstall som kun er oppnåelige i gode temperaturer på sommerstid og med en forsiktig fot på pedalen. 

Kundene som bestiller førsteutgaven vil for øvrig få 2000 kilowattimer gratis lading gjennom Ionity og Volkswagens We Charge-app, og dette anslår Volkswagen skal være nok til å kjøre 15 000 kilometer. Med det i bakhånd kan vi regne ut at energiforbruket i snitt vil være cirka 13,3 kWh/100 kilometer, som er å regne som et ganske lavt forbruk. 

De tre batteripakkene blir på henholdsvis 45, 58 og 77 kWh netto. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

4. Hvorfor det rare navnet? 

Etter at bilen i utviklingsfasen hadde kodenavn Neo, ble det endelige navnet onsdag offentliggjort til å være «ID.3».

Alle de kommende elbilene fra Volkswagen vil bære ID-navnet, og Volkswagen sier 3-tallet er et passende sted å starte for en kompaktbil, både fordi det er vanlig å bruke 3-navnet for biler i denne klassen og fordi det levner plass både over og under til kommende biler i ID-serien. 

3-tallet symboliserer også at Volkswagen anser dette som den tredje store milepælen i selskapets historie, etter Beetle-lanseringen etter krigen og lanseringen av Golf på 70-tallet. 

ID.3 er den tredje store milepælen i Volkswagens historie, ifølge selskapet selv. Først var den første bobla, så lanseringen av den første Golfen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

5. Hva innebærer det egentlig at de åpner for forhåndsbestilling? 

Det du egentlig betaler for er en plass i produksjonskøen ved Volkswagens nye elbilfabrikk i Zwickau. Prisen er 10 000 kroner, og summen er fullt refunderbar frem til endelig kontrakt er signert etter lanseringen i september. 

Den første utgaven av bilen vil være kalt 1st Special Edition og skal kun produseres i 30 000 eksemplarer. Disse vil produseres i et forhåndsbestemt antall av de ulike utstyrsvariantene (tre i tallet) og fargene (fire), og jo tidligere kønummer du har, jo større sjanse er det dermed for at du får velge akkurat den kombinasjonen du ønsker. 

Utleveringen starter rundt midt i 2020. 

6. Hvorfor skal de lage så få? 

I motsetning til for eksempel Tesla, så begrenser altså Volkswagen forhåndsbestillingene til de 30 000 første bilene.

Det begrunner de med at de først og fremst ønsker at de mest ivrige skal få anledning til å kjøpe noe spesielt, og dernest at de ikke ønsker å skuffe kundene med lange ventelister. 

Etter at den første spesialutgaven er utsolgt, vil Volkswagen åpne for bestilling av de øvrige modellene, og da vil det være vanlig bestillings- og produksjonsprosess som gjelder.

7. Når vil jeg kunne kjøpe den billigste versjonen av ID.3? 

Volkswagen sier at de ser for seg å produsere 100 000 ID.3 i året etter 2020 og at Zwickau-fabrikken har en kapasitet på 300 000 biler årlig. 

– Jeg tror vi kan nå den kapasiteten ganske raskt, men det vil kreve mer enn én bil, sa salgs- og markedssjef Jürgen Stockmann i samtalen med norske og britiske journalister. 

Han presiserte, sannsynligvis i et lite stikk til Tesla, også at de faktisk kom til å produsere innstegsversjonen, og at det ville skje i 2020. Bestillingen av denne vil åpne når utlevering av førsteutgaven starter neste sommer, og leveringen vil starte på senhøsten. 

Toppmodellen vil ikke komme før i 2021. 

ID.3 skal være omtrent like stor som en Golf utvendig, men ha betraktelig bedre plass innvendig, takket være MEB-plattformen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

8. Vil ID.3 kunne kjøre seg selv? 

Stackmann sa fra scenen i Berlin at bilen er utstyrt med maskinvare for såkalt nivå 3-selvkjøring, som altså betyr at bilen vil kunne kjøre seg selv i mange scenarier, men at føreren må være klar for å bryte inn om det blir nødvendig. Skalaen går fra én til fem, hvor det høyeste nivået er helautonom kjøring, i teorien uten et ratt, hvor sjåføren ikke trenger å følge med på noe som helst av kjøringen. 

– Jeg er imidlertid skeptisk til å offentliggjøre noen tidslinje for selvkjøring. Jeg tror det blir dyrere og vanskeligere enn mange gir inntrykk av, sa han. 

9. Hvor mange ID.3 kommer til Norge?

Av de 30 000 bilene har hvert av de 29 europeiske landene fått tildelt en kvote etter hva de ulike importørene har bedt om, men Volkswagen ønsker ikke å si noe om hvor store disse kvotene er for ulike land. 

Vi luftet imidlertid idéen om at Teslas vanvittige leveringsrekord for mars kunne ryke neste sommer, og den norske produktsjefen for Golf, Jan Tore Kopperud, var ikke avvisende.

Tesla leverte som kjent over 5 300 Model 3 i mars i år, så det er ingen tvil om at den norske kvota er betraktelig større enn om Volkswagen hadde fordelt bilene likt utover de 29 landene.

Norge var også listet først på lista over prioriterte land i Volkswagens lanseringsmelding, og Stackmann sa fra scenen at Norge «åpenbart» ville være det største markedet for bilen, sammen med hjemmemarkedet Tyskland. 

Utvendig er det liten tvil om at ID.3 vil være relativt lik en Golf, tross kamuflasjen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

10. Hva vil ID.3 koste?

Volkswagen sier at innstegsmodellen vil koste under 30 000 euro, som vil være det samme som en middels utstyrt Golf med automatgir i Tyskland.

1st Special Edition vil koste under 40 000 euro, men de endelige prisene skal ikke offentliggjøres før bilen lanseres endelig på bilmessen i Frankfurt. 

Vi kan ikke si så mye om de norske prisene foreløpig, men vi kan forsøke å beregne oss frem til hva de vil koste her til lands.

e-Golf skal leve videre inntil ID.3 kommer på markedet neste sommer. Golf med forbrenningsmotor kommer dessuten i ny versjon. Foto: Hanne Hattrem, VG

En e-Golf koster for eksempel 35 900 euro i Tyskland (drøye 350 000 kroner), inkludert 19 prosent moms. I Norge starter den samme bilen på 335 900 kroner. 

Det betyr at det er lite sannsynlig at 1st-versjonen av bilen vil koste under 350 000 kroner her i Norge, tross at vi altså ikke har moms på elbiler i Norge foreløpig.

Kopperud hos importør Møller presiserer imidlertid at 1st-versjonen vil komme med masse utstyr og ha en klar prisfordel sammenliknet med om du skulle utstyre en «vanlig» ID.3 med samme utstyr når den vanlige bestillingen åpner.

De norske bilene vil også få utstyr som de tyske bilene ikke får. 

11. Får ID.3 hengerfeste? 

Enkelt og greit: Nei. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen