Bytons M-Byte har nå 11 000 interessenter i Norge.
Bytons M-Byte har nå 11 000 interessenter i Norge. (Stein Jarle Olsen, Tek.no)

11 000 nordmenn står på venteliste for Byton-elbilen

Byton har over 11 000 nordmenn på venteliste for sin kommende elbil M-Byte. Det fortalte markedssjef Henrik Wenders fra scenen på Nordic EV Summit i Oslo torsdag.

Det samme tallet gjentar han i et intervju med konferansearrangør Teknisk Ukeblad (bak betalingsmur). 

I praksis en interessentliste

Bytons Henrik Wenders på scenen på Nordic EV Summit torsdag. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

11 000 er mange mennesker, men det skal selvfølgelig sies at Byton ikke krever depositum for å stå på venteliste. Det gjør selvfølgelig terskelen betraktelig lavere enn for en del andre biler, hvor depositumet stort sett har variert fra 3 000 til 20 000 kroner. 

Det er for øvrig fortsatt det samme mantraet rundt levering som gjelder nå som da vi snakket med engineering-sjef David Twohig på CES-messen i Las Vegas i januar: Kina først, deretter USA og så Europa i slutten av 2020. 

– Vi har litt arbeid som må gjøres når det kommer til den europeiske krasj-reguleringen, blant annet med Euro NCAP-testen. Det gjenstår litt utvikling der, og vi har gitt oss selv tid til å gjøre det ordentlig, sa Twohig den gang, og bekreftet at Norge ville være i den første bølgen av leveranser i Europa. 

Det som skiller Byton M-Byte fra andre biler, er i hovedsak denne gigantiske skjermen i front. Den skal gjøre at måten vi interagerer med bilen på blir helt ny. Foto: Byton

Gigantskjerm i front

Om du ikke har stor kjennskap til Byton M-Byte, er det snakk om en relativt rimelig bil hvor hovedattraksjonen er den 48 tommer brede skjermen som i praksis utgjør hele dashbordet.

Forsetene i M-Byte kan vendes 12 grader innover. Det skal gjøre det lettere å kommunisere med passasjerene bak - ekstra viktig når bilen i fremtiden vil kunne kjøre seg selv. Foto: Stein jarle Olsen, Tek.no

På CES-messen viste selskapet frem den endelige produksjonsversjonen av dashbordet, etter at bilen ble lansert med konseptinteriør i fjor. Det ferdige interiøret la blant annet til en ekstra skjerm mellom forsetene, i tillegg til noen ekstra spaker og knotter. 

M-Byte måler 4850 millimeter lang, 1960 millimeter bred og 1650 millimeter høy, og er med det noe større enn kompakt-SUV-er som for eksempel Hyundai Kona og Kia e-Niro. 

To batterier, to motorer

Byton M-Byte. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen skal leveres med to batterivarianter på henholdsvis 71 og 95 kWh, som vil gi opptil 520 kilometer rekkevidde etter NEDC-standarden, og to motorvarianter med henholdvis bakhjulstrekk og firhjulstrekk.

Disse vil du kunne kombinere slik du selv vil, fortalte Twohig til Tek i januar. 

Startprisen er sagt å være 45 000 dollar, rundt 380 000 kroner med dagens kurs. Serieproduksjonen starter mot slutten av 2019. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen