10 tips for å holde orden på filer og kataloger

Disse tipsene til utgangspunkt i Microsoft Windows, og en del av dem er spesifikke til dette programmet. Mac har stort sett de samme mulighetene og tankegangen er stort sett den samme. De kalles gjerne noe annet, men utgangspunktet er likt.

 

1.

Bruk Dokumenter-mappen som allerede er opprettet i filstrukturen til å lagre nettopp dette. Dette vil gjøre det langt enklere å finne igjen filer, ta sikkerhetskopier av filer og ikke minst holde dokument-filer separat fra programmer. Du reduserer også risikoen for å skade filer når du oppdaterer programmer.

 

2.

Lag en plan for hvordan du navngir både filer og kataloger. Finn en metode som fungerer for deg og hold deg til denne.

 

3.

Selv om du kan lage filnavn som er lange er ikke dette alltid god nok grunn til å gjøre det. Lange filnavn er ofte vanskeligere å lese. La katalogene dine ta seg av hoveddelen av inndelingen. På denne måten bil ikke filnavnene så lange.

 

4.

For at det ikke skal bli en masse løse deler som du er nødt til å holde styr på, er det en god ide å lage seg et system der dokumenter du ikke lenger arbeider med flyttes et annet sted. Lag deg en egen arkivkatalog som enten ligger på maskinen eller en ekstern disk, minnepinne eller lagringsplass på Internett.

 

5.

Unngå enorme katalogstrukturer. Hvis du ender opp med så mange underkataloger i katalogstrukturen din at du ikke klarer å få oversikt ved et raskt øyekast, bør du kanskje vurdere å lage en alfabetisk struktur.

 

6.

Det er ingen dum idé å lage seg en katalogstruktur der katalogene ikke inneholder alle mulige typer filer. Hold deg stor sett til én type file per katalog. Det er ikke alltid mulig å få til, men det bør være et mål. Hvis du har en sakskatalog kan det vær en idé å opprette underkataloger som holder dokumentene og én som inneholder bilder eller grafikk . På denne måten slipper du å rote dem sammen.

 

7.

Bruk Snarveier eller lenker til snarveier i stedet for flere kopier av samme fil. Hvis du trenger å ha samme fil på flere steder så ikke lag kopier av selve filen, men lag en snarvei i stedet. Dette gjør du ved å høyreklikke på filen og velge Lag Snarvei. Du kan dra og slippe snarveien der du måtte trenge den.

 

8.

For å enkelt komme til elementer du bruker daglig kan du bruke en egen mulighet i Windows 7. Denne muligheten heter Hopplister og er lister over elementer du har åpnet nylig slik som filer, kataloger, eller nettsteder. Du kan bruke Hopplistene til å åpne elementer og du kan også feste favoritter til en Hoppliste.

 

9.

For å finne en fil du nettopp har arbeidet med, er det en god idé å bruke Nylig Brukt fanen i Windows. Denne gir deg raskt oversikt over de siste par tingene du holdt på med.

 

10.

En god idé kan være å fargekode katalogene. Dette er visuelt og gjør det mye enklere å se det du leter etter umiddelbart. Husk å holde dette på et nivå der du bruker så mange farger at du ikke husker hva som er hva.

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen