10 ting du bør vite når du kjøper mobil

1. Hvilke mobiltelefoner passer best til mitt behov?
Noter på forhånd hva du vil at mobilen skal kunne brukes til. Om TV-titting ikke står på lista trenger du kanskje ikke en 3G-mobil. På samme måte må du definere om du vil ta bilder, høre på musikk eller bare prate. Har du spesielle behov, så husk å fortelle forhandleren om dette.

2. Hva er det jeg ikke kan bruke denne mobiltelefonen til?
Kan jeg ikke se mobil-TV? Ikke surfe på nett? Ikke spille MP3? Ikke laste ned spill? Ikke synkronisere med PC/MAC osv.

3. Har dere noen spesielle tilbud nå, eller er det ventet noen kampanje i nær fremtid?
Det er ingen grunn til å betale mer enn nødvendig for mobiltelefonen. Kanskje kan du velge en bedre modell enn du hadde tenkt, fordi det er kampanjetilbud på den.

4. Hva koster mobiltelefonen om jeg velger et annet abonnement?
En mobiltelefon selges ofte til flere ulike priser avhengig av hva slags abonnement du tegner. Er du på bindingstid kan det ofte være greit å vente med å bytte mobiltelefon til bindingen er ute. Da får du den nye mobiltelefonen mye billigere.

5. Følger det med noen forsikring når jeg kjøper denne mobilen?
I en del tilfeller følger forsikring med på kjøpet. Om det ikke gjør det, så vil forhandleren din kunne tilby deg ett. Sjekk hva det koster, og hvor mye du må betale i egenandel. Forsikring lønner seg ofte bare for forsikringsselskapet. Kjøper du en rimelig mobiltelefon kan du klare deg uten.

6. Hva må jeg betale om jeg bytter operatør i bindingsperioden?
Operatørene ønsker å holde på kundene sine, og når du kjøper mobiltelefon med bindingstid inngår du en forpliktende avtale. Vil du ut av denne avtalen må du regne med å betale tilbake en del av det som operatøren subsidierte telefonen din med.

7. Hva koster et ekstra batteri til denne mobiltelefonen?
Sørg for å finne ut hva et originalbatteri koster. Batteriet er et svakt punkt på mobiltelefoner, i alle fall om du regner med at de skal vare noen år. Bytter du til uoriginalt batteri vil du som regel tape retten til å få eventuelle feil utbedret på garantien.

8. Følger det med minnekort, handsfree eller annet ekstrautstyr?
Noen mobiltelefoner kommer med synkroniseringskabel, minnekort, headsett og bæreveske. Andre har bare lader. Har du billader eller fastmontert handsfree i bilen bør du sjekke om du trenger ny holder eller må bytte hele settet.

9. Har denne modellen vært på markedet lenge?
Hvis svaret er ja, betyr det ofte at telefonen snart vil bli, eller allerede er blitt, erstattet med en nyere modell. Spør hvilke forbedringer som er gjort, og vurder om du trenger en nyere modell.

10. Kan jeg oppdatere telefonen selv, eller må den inn til service for å få dette gjort?
Mange nye mobiler kan oppgraderes via menyen på telefonen. Andre må til service om noe skal oppgraderes.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen