Tips
(Bilde: Magnus Blaker, Mediehuset)

10 av de 10 dyreste appene er «gratis»

Senest denne uken spilte en gutt for 21 000 kroner på én dag på farens mobil.

Er du en av de som synes det er greit å la barna få lov til å leke med mobilen din, og foretrekker gratis spill? Da bør du være klar over at det som nå kalles gratis, kan være noe av det dyreste som finnes.

Les også: Ta mobilpraten med barna dine

Av de ti applikasjonene på Apples AppStore som tjener mest penger, er samtlige noe som markedsføres som gratis.

Faktisk er det slik at de 12 applikasjonene som omsetter for mest penger i Norge i Apples nettbutikk, er «gratis».

Topplisten Apple nå kaller «Mest solgte», er de applikasjonene i Norge som henter inn mest penger fra brukerne. De 12 første på denne listen er i skrivende øyeblikk «gratis».
Topplisten Apple nå kaller «Mest solgte», er de applikasjonene i Norge som henter inn mest penger fra brukerne. De 12 første på denne listen er i skrivende øyeblikk «gratis».

Får enorme regninger

Nettavisen og NA24 har tidligere skrevet om Kenneth som fikk regning på 3000 kroner, og Ståle som fikk regning på 4500 kroner.

En fersk oversikt Side3 har fått fra Forbrukerrådet, viser at senest denne uken fikk de en henvendelse fra en frustrert far fra Oslo der 8-åringen i huset hadde spilt for 21 000 kroner på ett døgn!

I et annet eksempel fra Gjøvik denne måneden hadde den mindreårige svidd av 5 000 kroner på digitalt inneholdt i et spill på farens iPad.

Problemet oppstår ofte som følge av at barna enten kan passordet til App Store/Google Play-kontoen, eller at en ikke trenger å oppgi passordet på nytt ved kjøp i en app i løpet av et kvarter.

Se i bunn av saken hvordan du kan gjøre noe med dette!

Får deg hektet, tyner deg for penger

Konseptet med kjøp av innhold i spill kalles av spillutviklere «Free-to-play», men konseptet er bedre kjent som «Free to play, pay to win». Årsaken er at du som oftest kan spille gratis, men at du må betale for å gjøre det bra.

Tanken er å få brukere hektet på et konsept, for så å få de til å betale små beløp mange ganger, for å få ekstra fordeler. Det kan være snakk om virtuell valuta som gjør at man kan «kjøpe» ting i spillet, eller fordeler som at ting går raskere eller tilgang til ekstra funksjoner.

Etter å ha hatt stor suksess i mobilbransjen, er nå konseptet også på full vei inn i de vanlige spillene du kan spille på Playstation, Xbox og PC. Tanken er at det er en høy terskel for folk å betale for et spill de ikke vet noe om, men det er en lav terskel for å få fordeler i et spill de allerede spiller.

Pengene går fort

Derfor kan du i spill som er skreddersydd mot mindreårige, som mobilspillet Hay Day, kjøpe «hauger med mynter» til 7 kroner - eller «bagasjerom med diamanter» til 700 kroner for å få bedre fremdrift i gratisspillet.

Barnespillet Hay Day er gratis å laste ned, men har 24 forskjellige kjøpsvalg i integrert i spillet. Den dyreste koster 700 kroner, men det er gjerne mange kjøp av billigere pakker som skaper store inntekter.
Barnespillet Hay Day er gratis å laste ned, men har 24 forskjellige kjøpsvalg i integrert i spillet. Den dyreste koster 700 kroner, men det er gjerne mange kjøp av billigere pakker som skaper store inntekter.

Spillnettstedet IGN kunne nylig fortelle om utviklingen i Asia, der en har kommet lengst på å utnytte fenomenet. Spillutvikleren Psigoda innrømmet gjerne at enkelte brukere kunne bruke 100 000 dollar (!) på et spill gjennom mange småkjøp for å komme på toppen av rangeringslistene. Alt handler om å gi de rette insentivene og få brukere hektet.

Når en lager spillene spesielt rettet mot barn, som spiller på foreldres mobiler og nettbrett, er håpet i tillegg at barna «uforvarne» kjøper ting de ikke helt forstår.

Og dette fungerer. 4 av 5 av de applikasjonene på AppStore med mest omsetning, er åpenbart rettet mot barn.

Et økende problem

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos har ikke Forbrukerrådet noen egen statistikk på saker av denne typen, fordi klager på mobilapper går i kategorien «innholdstjenester» i deres statistikk. Denne kategorien har opplevd en voldsom økning i antall klager de siste årene. I 2010 var det 726 klager, mens det i fjor var 1 745 klager. Så langt i år har de fått inn 477 klager.

– Det er nok langt fra alle som kontakter oss om denne typen saker, men det er jo ofte veldig mye penger for dem det gjelder, sier Skag Halsos til Side3.

Den største økningen var ifølge Halsos fra 2010 til 2011, da en så en dobling i antall henvendelser. Forbrukerrådet startet da informasjonskampanjer om fenomenet. Likevel har problemet bare fortsatt å øke.

Du har rettighetene på din side

Jussen rundt kjøp av innhold i apper er litt gråsonepreget, men i utgangspunktet har du retten på din side om poden kjøper innhold med ditt kredittkort. Årsaken er at barn ikke har lov til å bruke kredittkort.

Les også: Hvilke rettigheter har du når du kjøper apper?

– Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Pressekontakt for Apple i Norge, Andres Rødland i PR-byrået Apeland, forteller til Side3 at saker med høye regninger etter barns kjøp som regel blir løst.

– Ta kontakt med Apples support og forklar saken. De sakene jeg kjenner til har i alle fall blitt løst, sier han.

Det har ikke lykkes Nettavisen å få en generell kommentar på problemstillingen fra Apple.

restriksjoner.
restriksjoner.

Slik går du fram for å stoppe kjøp i applikasjoner

Det er mulig å hindre, eller vanskeliggjøre, kjøp av innhold i spill på mobiler. Apple har strammet inn sin funksjon de siste årene, og du kan kreve passord ved hvert kjøp, eller du kan deaktivere muligheten totalt. På Android-enheter har du mulighet til å sette et eget passord for kjøp av denne typen.

iPod, iPhone eller iPad

  1. Trykk Innstillinger (Settings)
  2. Trykk Generelt (General)
  3. Trykk Restriksjoner (Restrictions)
  4. Tast inn din sikkerhetskode. Hvis du ikke tidligere har vært inne på Restriksjoner, vil du få opp valget Aktiver restriksjoner. Trykk på Aktiver restriksjoner og fyll deretter inn en selvvalgt kode to ganger (Forslag: Velg den samme koden som pinkoden, så blir den lettere å huske)
  5. Rull ned til Kjøp i program (In-App Purchases)
  6. Deaktiver muligheten ved å fjerne det blå 1-tallet

Alternativt kan du endre valget under, slik at passord må skrives inn hver eneste gang.

Android-enheter

Hvis har Android Market 3.1 eller nyere, kan du angi en personlig kode for å forhindre utilsiktede kjøp. (Hvis du ikke er sikker på hvilken versjon du kjører, finner du informasjon under Oppdatering av Google Play).

Slik angir du en personlig kode for kjøp:

  1. Åpne Google Play
  2. Trykk på Meny og deretter på Innstillinger
  3. Trykk på Angi eller endre personlig kode
  4. Skriv inn en personlig kode
  5. Skriv inn den personlige koden på nytt for å bekrefte
  6. Merk av i ruten for Bruk personlig kode for kjøp.

Les også: Ta mobilpraten med barna dine

Vil du ha flere smarte tips og guider? Gå til Mobilskolen

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen