Morph er en av Nokias mer håndfaste, men samtidig langsiktige visjoner. (Foto: Nokia)

– Vis oss heller ''de ekte'' varene

Hvis du leser mye mobilrelatert nyhetsstoff snubler du stadig vekk over artikler om det som kalles prototyper. Dette er telefonkonsept som er ment å gi oss en formening om hva vi kan vente av en telefon i fremtiden. Her har produktdesignerne til de ulike produsentene full frihet til å lage det merkeligste og minst brukervennlige de kommer på.

M500 er en av få klokketelefoner som faktisk har kommet på markedet. (Foto: Ukjent)
M500 er en av få klokketelefoner som faktisk har kommet på markedet. (Foto: Ukjent)

Men et spørsmål undertegnede stiller seg gang på gang er: Har disse konseptene noe for seg? Viser de faktisk fremtiden? Må jeg faktisk gå og grue meg de fem neste årene fordi konseptene tilsier at det vil komme lukttelefoner, og jeg ikke kan fordra syntetiske dufter? Eller hva med en telefon laget av søppel?

Det mest makabre hittil er kanskje tatoveringstelefonen som du opererer inn under huden og som drives av ditt eget blod.

Vanskelig å spå

Fremtiden er alltid vanskelig å spå, og selv om en rekke løsninger til og med forlater lukket avdeling hos Nokia og de andre produsentene, så betyr ikke nødvendigvis det at det slår an. Eksempler på dette er MMS og WAP, som begge var gjenstand for en rekke fremtidsspådommer, men som i dag knapt er noen fotnoter i den mobile revolusjonen de siste 20 årene.

Stamfaren til Iphone (Foto: Nokia)
Stamfaren til Iphone? (Foto: Nokia)

Men noen ganger treffer designerne blink. Ser vi på disse konseptene fra Nokia går en av dem Iphone en god gang, og det er nettopp denne formfasongen som nå brukes av alle de større produsentene i utviklingen av avanserte medietelefoner med trykkskjermer.

Stilig? Ja. Realistisk? Nei. (Foto: Rune Larsen)
Stilig? Ja. Realistisk? Nei. (Foto: Rune Larsen)

Et annet eksempel er Fujitu-Siemens sin Fujitsu Genesis-modell fra 2005. Futuristisk fremtidsvisjon den gang, men fullt mulig i dag. Faktisk spådde Genesis på mange måter den bølgen av tynne kamskjellstelefoner vi har sett de siste årene.

Det meste slår ikke an

Samtidig er det langt lettere å finne eksempler på design som ikke har slått an. Opp gjennom årene vet vi ikke hvor mange mobilklokker og armbåndstelefoner vi har sett, men det er svært mange. Men de store produsentene har fortsatt til gode å lansere én eneste telefon du faktisk har på armen. Til det er nok utfordringene og kostnadene til utvikling for store og markedet for lite.

Øko-telefonen til Nokia (Foto: Nokia)
Øko-telefonen til Nokia (Foto: Nokia)

Det er typisk at mange av konseptene er idéutkast i samsvar med teknologier som er i skuddet og tiden vi lever i. For eksempel var det mye fokus på videotelefoni når 3G var ferskt og nytt, og mange designere virket å mene at videotelefoni ville være like vanlig som ordinære telefonsamtaler i fremtiden. Det gjenspeilte seg i antallet utkast som tok utgangspunkt i at du skulle se hvem du snakket med.

Telefonen som har vasket seg (Foto: Eleksen)
Telefonen som har vasket seg (Foto: Eleksen)

I tråd med økende miljøbevissthet har det også blitt satt fokus på miljøvennlighet. Nokia er de som har gått lengst, og har allerede laget et utkast til en økomobil som skal gjøre brukeren mer bevisst på miljøet.

Skill virkelighet og ønsketenkning

Det en ofte bør gjøre er å skille mellom konsept som forholder seg til dagens eller fremtidens realiteter og er bundet opp mot konkrete behov. Mange telefoner, som lukt-o-fonen og mobilen du kan putte i vaskemaskinen, er ment å være innspill til idéer for videre utvikling, eller bare avbrekk for designeren i en ellers monoton hverdag.

Andre prototyper er ment å vise vei, og være eksempler på hvordan utfordringer kan løses, i dag og i fremtiden. Et annet tips er også å se hva de forskjellige produsentene tar patent på. De som tok patent på SMS i sin tid har nok sagt opp vaskejobben forlengst, og når Motorola for eksempel tar opp patent på telefoner som kan lukte, så kan det bety at fremtidige telefoner fra denne produsenten vil få den muligheten.

Les når de ulike teknologiene og løsningene vil dukke opp i telefonen din >>

– Vis oss de ekte varene!

Men når det er et stort flertall av telefoner og konsept som aldri når markedet kan man jo lure på hvorfor det er de som presenteres, og faktisk ikke hva produsentene egentlig jobber med. Vi skulle gjerne heller sett tidlige presentasjoner av planer og idéutkast til telefoner og nye løsninger. Problemet er at disse ofte har stempelet "Bedriftshemmelighet" smurt ut over seg. Men et godt eksempel på at dette lar seg gjøre er Nokias Morph, som bruker Nano-teknologi.

Samtidig treffer kanskje produsenten blink først lenge etter det man hadde trodd. De tidligere utkastene til kamskjellstelefoner hos Motorola fra 1973 viser at konsept ihvertfall ikke går ut på dato, men kommer tilbake når man minst venter det. Og bananfasongen fra samme konseptstudie dukket som kjent opp i den første filmen i Matrix-trilogien, da som Nokia 8110.

Men om ikke annet, så har i alle fall dobørster som sendes SMS og telefonklokker som ringer når du klapper stor underholdningsverdi, og er et bra avbrekk i hverdagen. Det er en god trøst.

Simen Johan Willgohs,
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen