Siitonen presenterer Nokias E-hverdag. (Bilde: Simen Willgohs / Amobil - alle bilder)

– Vi var først!

Mandag presenterte Nokia sine to neste E-modeller i London, selskapets nyeste våpen i kampen om proffbrukerne. I går kunne selskapet presentere strategien sin for pressen i Stockholm. Og Amobil har fått titte på slagplanene til mobilkjempen.

– Må skille jobb og privatliv

Lasse Siitonen er visedirektør for Nokia Category Management Achieve. Han har jobbet med Nokia siden 1993 og sitter dermed med mye av ansvaret for Nokias proffmobiler. Han tror muligheten til å skille det private fra jobben på samme mobil blir et av de viktigste feltene fremover.

Lasse Siitonen - visedirektør for Category Management Achieve i Nokia.
Lasse Siitonen - visedirektør for Category Management Achieve i Nokia.

– Jeg tror dette kommer til å bli stort, veldig stort. Med E66 og E71 har vi begynt med noen enkle grep som vi får se hvordan kundene reagerer på.

Nokias enkle grep er å kunne skille mellom privatliv og jobb med et tastetrykk. Både E71 og E66 kommer med mulighet til å skifte mellom to skjermbilder, der det ene kan være optimalisert for arbeidsdagen med kalender og e-postleser på topp, mens den andre fokuserer på hverdagen og musikk og radio.

– Jeg for min del vil ikke vite av kalenderen etter arbeidstid. Da får jeg ikke slappe av.

– Slutt på 8 til 4

For å illustrere behovet for skille, har Nokia laget en gjennomsnittlig dagsplan for den typiske E-telefonbrukeren, bestående av møter, lunsj, hotell, pendling med mer, der brukeren ideelt sett skal kunne bytte mellom å være i jobbmodus og privatmodus også på telefonen.

I tillegg jobber Nokia med å få alt av funksjoner rundt denne hverdagen til å fungere sømløst, som at man kan bytte fra å ringe i mobilnettet til å ringe over IP uten å aktivt velge det. Eller kunne betale regninger i banken og sjekke Facebook.

Foreløpig er Nokia fortsatt på tankestadiet med skillet mellom privat og jobb, men Siitonen mener en rekke ting passer inn på feltet. Han tror det vil være nødvendig for profftelefoner som E-telefonene å gå den veien, ettersom de fleste har et liv utenfor arbeidsplassen også.

– Navigasjon og social networking er begge ting som kan dra fordeler av dette, men foreløpig vil vi ha dette som totalidé for så å finne løsninger.

– To SIM-kort er interessant

En annen løsning Siitonen syns er interessant er muligheten for å ha to SIM-kort i telefonen. Både Samsung og LG har dette, men mener det ikke finnes marked i Skandinavia for de telefonene som er lansert til nå. Siitonen er uenig, men riktignok avholdende for å love kommende telefoner med to-SIM-løsning.

– Jeg kan ikke si at vi kommer med dette, men vi er åpen for å prøve dette ut. Det passer godt inn i konseptet vårt med det skillet vi nå jobber med.

I de siste markedstallene fra USA kommer det frem at RIM Blackberry er på vei til å erobre halve smarttelefonmarkedet, med Iphone som en solid nummer to. Nokia er ikke med på listen i det hele tatt, noe som bør bekymre ettersom Blackberry har suksess også utenfor USA.

Lar seg ikke skremme

Men Siitonen tror ikke bedrifter og brukere går etter operativsystem, men heller velger telefon utifra funksjoner og universelle løsninger. Derfor vil ikke bedrifter fase over til bare å bruke Blackberry eller at næringslivet som helhet velger seg én plattform, tror han.

– Det som er viktig for oss er å finne universelle løsninger. E71 er markedets fremste telefon på området, tatt i betraktning størrelse og funksjonalitet.

Og at selskapet halter etter Blackberry både i design og løsninger er han helt uenig i.

– Vi lager ikke ikke noen kopi av Blackberry, vi kom med fullt tastatur allerede i 1996.

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen