- Vi trenger en MMS-kultur

Alternativ tekst mangler

MMS har, i motsetning til SMS, ikke blitt den store suksessen de norske operatørene håpet på. Nå mener teleanalytiker Jon Strand at operatørene har seg selv å takke.

- Teknologileverandørene har hypet MMS veldig mye. men de fleste vet ikke hvordan de skal bruke det. Det som å gi penn og papir til noen, og si: nå er du journalist, sier Strand til Computerworld.no.

- Må lage MMS-klutur
Han mener at operatørene er nødt til å skape en MMS-kultur blant norske mobilbrukere.

- For at det skal gå fortere må teleoperatørene lære oss en MMS-kultur. Ungdom er flinke, men ellers er vi fort ferdig. Hvis du sender et bilde av barna dine til noen, behøver du ikke å sende et til dagen etterpå, sier han.

Strand mener at SMS og MMS er to helt forskjellige ting. Mens SMS handler om kommunikasjon, handler MMS om å fortelle en historie. Siden forskjellene er så store, mener han at det også må mye til for at MMS skal oppnå den samme suksessen som SMS.

Pris ikke avgjørende
I Norge er gjennomsnittsprisen på en MMS fortsatt tett opp under to kroner. Strand mener likevel ikke at prisen er avgjørende.

- I perioder med gratis MMS brukte mange dette for å sende tekst. Prisen var for høy i starten, men om det koster 2 eller 1 kroner, gir ingen store utslag lenger. Det handler om å fortelle hvordan MMS skal brukes, forteller han.

(Kilder: Computerworld)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen