– Vi tåler pepper

24. mai kunne Mobilen.no fortelle at mobilselskapet Easytel følges med argusøyne av Forbrukerombudet.

I en skarp uttalelse på ombudets nettsider heter det at Easytel har ervervet nye kunder uten kundenes viten og vilje, blant annet på bakgrunn av deltakelse i en konkurranse. Disse kundene ble av Forbrukerombudet oppfordret til å ta kontakt med sin nåværende mobiloperatør og nekte overføring av kundeforholdet til Easytel.

– Kunder som ufrivillig overføres til Easytel på bakgrunn av deltakelse i konkurransen, vil ikke være forpliktet til å betale regninger fra selskapet, fastslo Forbrukerombudet.

Informerte ikke om bindingstid

Daglig leder Jonny Svensson i Easytel innrømmer at det har forekommet ett tilfelle av informasjonssvikt i selskapets salgsarbeid.

– Til å hjelpe oss med salget har vi benyttet Bricks, et salgs- og markedsføringsselskap vi har positive erfaringer med. Dessverre glemte de denne gangen å informere nye kunder om bindingstiden på tolv måneder. Dette har vi beklaget, og situasjonen er nå ryddet opp i, sier Svensson til Mobilen.no.

– Så er det da også svært begrenset hva man får plass til når tilbudet skal presses inn på 160 tegn, legger Svensson unnskyldende til, med tydelig referanse til SMS-meldinger som markedsføringskanal.

Forbannet på Forbrukerombudet

Dette er saken
Da Easytel gikk konkurs i januar i år, ble konkursboet kjøpt opp av B2C Telecom.

Den 31. mars skiftet B2C Telecom navn til Telecom Management AS (TM). Navneskiftet ble gjennomført fordi B2C-navnet fikk en mengde negativ omtale og derfor var til belastning for den videre driften.

TM består av TeleVoiP og Easytel, og eies i sin helhet av B2C Norge. Forbrukerombudet hevder flere nøkkelpersoner i morselskapet er dømt i Markedsrådet for brudd på markedsføringsloven.
På spørsmål om hvordan han reagerte da han leste den krasse kritikken fra Forbrukerombudet, innrømmer Svensson at han ble forbannet. Han er opptatt av å skille mellom de ulike forretningsområdene i selskapet.

– Ombudet hevder at nøkkelpersoner i B2C Norge ved flere anledninger har blitt dømt i Markedsrådet for brudd på markedsføringsloven, men dette er ikke sant. Det er kun én som har blitt dømt for dette, nemlig Marius Marthinsen. Han er nå helt ute av Easytel og jobber ikke lenger i selskapet, sier Svensson.

Marthinsen skal være idømt en bot på 250.000 kroner som han nekter å godta. Boten ble ilagt som følge av at B2C Norge drev ulovlig inkassovirksomhet mot selskapets strømkunder, frem til denne delen av virksomheten opphørte. Ifølge dn.no kan saken ende i Oslo tingrett før året er omme.

– Betyr dette at dere overhodet ikke benytter dere av Marthinsens tjenester?


– Nei, men han er ikke ansatt hos oss. Ved behov kjøper vi fremdeles tjenester av ham på konsulentbasis.

Beholdt navnet

I forbindelse med Easytel-konkursen i januar fikk mobiloperatøren hard medfart i pressen. Verst var det nok at Dagens næringsliv viet hele førstesiden sin til en artikkel som belyste suspekte sider ved driften.

– Likevel valgte dere å beholde Easytel-navnet da dere kjøpte opp konkursboet. Dere vurderte ikke navnet som en belastning for den videre driften?


– Vi foretok en økonomisk vurdering og konkluderte med at det var ulønnsomt å bytte navn. Dessuten tåler vi pepper, vi. Og hvem er det forresten som leser Dagens næringsliv? spør Svensson.

– Av kundene våre er det sikkert mindre enn fem prosent som har fått med seg skriveriene og klagene fra Forbrukerombudet, forklarer han videre.

Fornøyde kunder

– Se bare på Nextgentel. Selskapet har fått massevis av pepper, og samtidig vokst hele veien. Det eneste som betyr noe er at kundene er fornøyde, fastslår Svensson.

– Og Easytels kunder er fornøyde?


– I dag har vi 2000 kunder, hvorav 20 prosent er bedriftskunder. De er alle svært fornøyde, ellers hadde de ikke vært hos oss.

– Hvilke mål har dere satt dere for inneværende år?


– Vi håper å nå 5-7000 kunder. Det vil gi oss en vekstrate som ikke medfører voksesmerter, og da skal vi være godt fornøyde.

Han forklarer at håpet er å opprettholde prosentandelen bedriftskunder, men at hovedmålgruppa likevel er privatkunder i alderen 15-30 år.

– I sommer skal vi være synlige i de store kystbyene. Vi vil være på stranda og dele ut effekter og markere oss, og til høsten kommer vi med en nyskapende mobilblogg-løsning vi tror vil treffe svært godt i målgruppa, avslutter Svensson optimistisk.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen